HomeReferentiesTonke Campers

Tonke Campers

“Afgelopen maanden had ik het enorm druk met het opvolgen van alle leads naar aanleiding van de campagnes. De PPC campagnes leverden boven verwachting veel aanvragen op!”
Referentie Tonke Campers
1.500+
Brochure aanvragen
169%
Stijging websiteverkeer
100
ROAS
Referentie Tonke Campers

Tonke Campers is een Nederlandse camperbouwer die sinds 2005 eigentijdse, sportieve campers bouwt in hun werkplaats in Terheijden. Door het kleine team worden VW Transporter busjes met de hand omgebouwd naar een praktische camper die door zijn compactheid ook voor dagelijks gebruik geschikt is. Uniek is de naar buiten draaiende keuken, de vijf zitplaatsen en het brede bed. Elke camper wordt op maat gemaakt zodat aan alle wensen kan worden voldaan.

Tonke richt zich op een doelgroep van sportieve mensen met een bovengemiddeld tot hoog inkomen. Zij zijn vaak ouder dan 30, reizen veel en doen daarbij veel aan sport, zoals fietsen of surfen. De Tonke camper geeft hen de vrijheid om op elk moment, op elke plek op reis te gaan en alles bij te hebben wat zij nodig hebben. Deze doelgroep is door Tonke samengevat in 4 uitgebreid uitgewerkte persona’s.

Hoewel Tonke goede kennis heeft over hun doelgroep, was er behoefte aan het vergroten van hun funnel. Tonke is een klein, maar groeiend bedrijf, met een intentie om de komende jaren stabiel verder te groeien. Tonke Campers wilde concreet meer potentiële kopers bereiken om zo meer aanvragen te genereren voor hun campers, zodat deze opgevolgd konden worden met verkoopgesprekken om zo de productie van de campers een jaar vooruit gevuld te hebben.

Strategie en campagneplan

Leadrs werd gevraagd om advies over hoe online marketing volgens een strategisch plan kon worden ingezet om een groter aandeel van hun doelgroep en potentiële klanten te bereiken, en om dit plan vervolgens uit te voeren.

Vanuit deze vraag heeft Leadrs een jaarplan opgesteld, waarbij we aan de slag gaan met de verschillende aspecten van online marketing om vanuit alle specialisaties te voldoen aan de vraag van Tonke. Als onderdeel van dit plan werd gekozen om als eerste te starten met display, search en social campagnes. Het oorspronkelijke idee was om bezoekers naar een camperbeurs (waar Tonke een stand had) te krijgen, maar deze beurs werd afgelast als gevolg van de coronacrisis. Daarom is het plan toen snel gewijzigd en werd gekozen om te sturen op brochure aanvragen.

Naast deze campagne is ook gestart met de optimalisatie van de organische prestaties van de website, zodat Tonke op lange termijn goed vindbaar is voor de doelgroep en op die manier extra potentiële kopers kan bereiken. Daarnaast is ook samen met de klant de CRM tool Pipedrive ingericht, zodat er meer overzicht was in de status van elke lead en deze beter opgevolgd konden worden door Tonke.

Display campagne

Een display campagne is ingezet om zichtbaarheid te genereren bij een doelgroep die niet actief naar een camper zoekt. De uitdaging bij Tonke is dat de doorsnee ‘camperaar’ vaak geen Tonke camper koopt; hun doelgroep bestaat meer uit sportievelingen die bijvoorbeeld voorheen in een tent sliep en na jaren investeert in een eerste camper. Deze doelgroep is daarmee niet simpel te bereiken in het zoeknetwerk. Het doel van de display campagne was om een nieuw deel van de doelgroep te bereiken en hen te overtuigen om meer informatie over Tonke aan te vragen.

Bij de display campagne zijn verschillende doelgroepen getest. Zo zijn aangepaste intentiedoelgroepen opgesteld vanuit:

  • specifieke kenmerken van de doelgroep en de daarop gebaseerde persona’s (hierin kwamen woorden voor over andere merken waarin ze geïnteresseerd zijn/gebruiken en het type reiziger dat ze zijn)
  • productkenmerken van de Tonke campers
  • grootste concurrenten.

Ook zijn personen getarget die vergelijkbaar zijn met personen die eerder op de website een brochure aanvraag hebben gedaan. Van deze doelgroepen bleken uiteindelijk de doelgroep gericht op concurrenten en de vergelijkbare doelgroep het meest succesvol, waarna met deze doelgroepen is verder gegaan. Vervolgens is gekeken naar welke plaatsingen het meest succesvol waren; een nieuwssite sprong er hierbij uit omdat de prestaties significant beter waren, waarna is verdergegaan met het alleen hierop adverteren.

Daarnaast is getest met 2 soorten banners om te achterhalen welk beeldmateriaal de doelgroep het beste aanspreekt. Versie 1 behaalde na een aantal weken significant meer klikken en brochure aanvragen dan de andere, waarna verder is gegaan met deze variant.

Advertentie versie 2Versie 1: foto met fietsen aan het begin + foto zandvlakte op eind

Advertentie versie 1Versie 2: foto met borrel aan het begin + foto bergen en regenboog op eind

Facebook / Instagram campagne

Om meer naamsbekendheid te genereren is er een social campagne ingezet op Facebook en Instagram met dezelfde banners die gebruikt zijn in het display netwerk om zo ook een bepaalde herkenbaarheid te creëren om men sneller te laten converteren. Als call-to-action werd ook hier aangestuurd op het aanvragen van een gratis brochure.

Om de doelgroep van Tonke te bereiken via social media is er gebruikt gemaakt van een vergelijkbare doelgroep op basis van personen die de website eerder hebben bezocht. We hebben er bewust voor gekozen om niet te targetten op camping liefhebbers omdat deze doelgroep te breed is. Deze specifieke targeting met een vergelijkbare doelgroep zorgde er uiteindelijk voor dat 4,4% van de bereikte personen uiteindelijk ook een bezoek aan de website deed. Van die websitebezoekers vroeg uiteindelijk bijna 8% een brochure aan!

Branded search campagne

Een branded search campagne is ingezet om tegen relatief lage kosten zichtbaar te zijn bij de doelgroep die actief naar Tonke zoekt. Hierbij is geadverteerd op de eigen naam ‘tonke’. Dit om binnen het beperkte budget toch de doelgroep die oriënteert naar Tonke te bereiken. Daarnaast kon zo een doelgroep bereikt worden die na het zien van de display banner op zoek ging naar Tonke.

De extra zichtbaarheid in de zoekresultaten, met een concrete call to action om een brochure aanvraag te doen, kan deze potentiële klanten extra overtuigen om actie te ondernemen. In de advertenties kwamen dan ook de verschillende unieke kenmerken van de Tonke campers terug, en werd concreet gestuurd op het aanvragen van een brochure. De landingspagina was een ‘brochure aanvraag’-pagina, waarop meer informatie gegeven werd over wat men kon verwachten van de brochure.

Bij deze campagne is getest met het gebruik van emoji’s in zoekadvertenties op mobiel. De verwachting was dat de emoji’s een positief effect zouden hebben op de doorklik, waardoor er meer conversies behaald konden worden. Dit bleek inderdaad het geval; met emoji’s was de doorklik maar liefst 88% hoger. Het conversiepercentage was daarnaast licht hoger, waardoor veel meer brochure aanvragen gegenereerd werden.

Emoji advertentie

Brochure campagnes met een ROAS van 100

De inzet van display, search en social campagnes leidde tot ruim 1.500 directe brochure aanvragen, waaruit campers werden verkocht met een ROAS van 100.

Tonke Campers brochure
  • Doel

    Potentiële kopers bereiken en brochure aanvragen te genereren voor de campers binnen een beperkt budget.

  • Plan van aanpak

    Displaycampagne, Facebook/Instagramcampagne en branded search campagne inzetten om de doelgroep te bereiken terwijl zij tijd online spenderen. Hierbij testen met welke campagne onderdelen het meest succesvol zijn en daarmee verder gaan.

    Daarnaast Pipedrive inrichten zodat de behaalde leads uit de brochure aanvragen goed opgevolgd kunnen worden.

  • Resultaat
    • 3,1 miljoen vertoningen van de advertenties op Google, Facebook en display
    • 169% stijging in websiteverkeer
    • 136% stijging in direct verkeer
    • 500+ brochure aanvragen in 4,5 maand direct uit de campagnes
    • € 2,62 per brochure aanvraag
    • ROAS van 100. Elke euro campagnebudget leverde 100 euro op
Jordi Damen

Ook voorop lopen binnen de automotive branche?

Wij delen graag onze benchmarks, innovaties en mogelijkheden met je!

Dit wil ik ook