HomeReferentiesEnergiewacht

Energiewacht

"Top om te zien hoe jullie proactief kijken naar trends en dan op zoek gaan naar mogelijkheden om je doelgroep slim te targetten met behulp van openbare data. Hierdoor is het rendement op onze Facebook campagne op alle onderdelen met minimaal 50% vergroot"
+50%
Meer leads
-300%
Daling in kosten per lead
+50%
Conversieverhoging lead naar klant

Energiewacht is dé specialist op het gebied van warmte en comfort in huis. Sinds 1992 voorzien zij in de regio Groningen, Drenthe en West-Nederland ruim 400.000 klanten in een totaalpakket aan energie-oplossingen, zowel particulier als zakelijk.

De case bij Energiewacht begon toen we ontdekten dat er in mei een zoekvolume stijging zichtbaar was op de term “hoeveel zonnepanelen”. Om hierop in te spelen en een campagne op te zetten op een gerichte doelgroep, zijn we gaan kijken of we naast de Google Trend data ook openbare data konden gebruiken.

Ofwel niet alleen de statistieken vanuit Google Analytics of andere advertentiekanalen, maar ook openbare data zoals bijvoorbeeld het bouwjaar van een woning, energieverbruik en energielabels van woningen. Om gericht te targetten zijn we gaan kijken in welke provincies, gemeenten en uiteindelijk wijken, woningen aanwezig zijn die nog geen zonnepanelen hebben. Vervolgens hebben we daarover een filter gelegd of deze woningen een energielabel hebben dat verbetert moet worden en of hun dak geschikt is voor zonnepanelen.

Vanuit deze targetting hebben we een branding campagne op Facebook ingericht op postcodes met de hoogste potentie, waarbij de bezoeker uitkwam op een landingspagina hebben we 50% meer leads weten te genereren tegen slechts 25% van de normale leadkosten.

Rendement op Facebook campagne met minimaal 50% verbeteren

Targetting op doelgroepen combineren met openbare data

  • Aanleiding

    Hoe kunnen we inspelen op de trend dat mensen meer zoeken in Google op: “hoeveel zonnepanelen”?

  • Plan van aanpak

    Analyse maken met behulp van openbare data waar de potentiële doelgroep zich bevindt en vervolgens met een 14 daagse Facebook branding campagne gericht op postcodes met de hoogste potentie advertentiecampagnes activeren.

  • Resultaat
    • 50% meer leads dan op soortgelijke Facebook campagnes zonder slimme targeting
    • 300% daling in de kosten per lead, doordat de advertentie super relevant was
    • 50% conversieverhoging van lead naar klant doordat de energiebesparing voor de klant vantevoren al uitgerekend kon worden
image description

Wil je ook het rendement verhogen op je Facebook campagne met slimme data?

Wij delen graag onze benchmarks, bronnen en mogelijkheden met je!

Dit wil ik ook