YouTube als conversiekanaal? Ready, set, action!


youtube-als-conversiekanaal

YouTube wordt als advertentiekanaal vaak gezien als een brandingskanaal waarbij het doel van de campagne meestal is gericht op het behalen van weergaven om je merk, product of dienst meer bekendheid te geven. Google probeert hier nu verandering in te brengen met YouTube for Action! YouTube for Action ook wel bekend als Trueview for Action is een nieuwe manier van adverteren binnen het bekendste videokanaal, met als hoofd KPI: het behalen van conversies. In deze blog delen we hoe je een YouTube for Action campagne kan opzetten en wat de voordelen zijn van deze nieuwe advertentiemogelijkheid.

youtube for action

Wat heb ik aan YouTube for Action?

Het verschil tussen een YouTube for Action campagne een reguliere YouTube in-stream campagnes zit hem vooral in het activeren van je doelgroep. De video’s kunnen nu worden voorzien van een grote Call-to-Action button (CTA), die gedurende de gehele video zichtbaar blijft. Deze CTA wordt weergegeven in een banner onder je video. Daarnaast krijgt je video een waarmee je je doelgroep nogmaals activeert om door te klikken naar je website.

youtube for action campagne

Hoe werkt die Action campagne?

Met YouTube for Action wil je ervoor zorgen dat je doelgroep doorklikt naar je website. Hoe verder je doelgroep in de salesfunnel zit, hoe groter de kans is dat ze doorklikken (zich aangesproken voelen). Daarom wil je potentiële klanten bereiken die klaar zijn om te door te klikken en te converteren! Maar waar vind je die nieuwe klant? Met de volgende targeting methodes schiet je met scherp en vind je jouw nieuwe klant:

  • Custom Intent: Een gepersonaliseerde groep op basis van zoektermen binnen Google en Youtube.
  • In Market: Personen die de intentie hebben om op korte termijn een product of dienst aan te schaffen binnen een door Google samengestelde categorie.
  • Life Events: Personen die zich in een bepaalde levensfase bevinden. (gaan verbouwen of gaan verhuizen).
  • Remarketing: Personen targeten die je website al eens hebben bezocht of een van je YouTube video’s hebben bekeken maar nog niet hebben geconverteerd.
  • Vergelijkbare Doelgroep: Personen die vergelijkbaar zoekgedrag vertonen met mensen uit je bestaande remarketinglijsten.

Nu we weten welke doelgroepen we kunnen targeten met YouTube for Action is het tijd om een campagne te bouwen!

youtube for action campagne maken

Ready for Action

Super dat we weten waar we onze potentiële klanten kunnen vinden. Nu is het tijd om deze personen aan ons te binden. Dit doe je natuurlijk met een te gekke video van jouw product of dienst. Let op! Na 5 seconde kan een kijker weg klikken bij een YouTube advertentie, dus zorg ervoor dat de eerste 5 seconden van je video indruk maken. Wij kunnen je helpen met tips en learnings voor een goede YouTube video.

Omdat het doel van YouTube for Action conversies behalen is maken we gebruik van de biedstrategie Doel-CPA. Met Doel-CPA stel je in wat je maximaal wil betalen voor een conversie. Het systeem van Google gaat dan zoveel mogelijk conversies proberen te bereiken voor jouw gewenste en ingestelde CPA (Wil je meer weten over de verschillende biedstrategieën? Lees dan ons blogbericht “Slimmer bieden in een druk bezet advertentienetwerk”). Naast je Doel-CPA stel je ook een dag budget in. Dit dag budget is gebaseerd op je Doel – CPA. Bij Trueview for Action wordt geadviseerd om 5x je Doel-CPA te gebruiken als dag budget. Heb je dus een Doel – CPA van € 5,- dan is het gewenste dag budget € 25,-.

Meten is weten

Wil je optimaal gebruik maken van YouTube for Action, dan hebben wij een dikke tip om met je te delen. Wanneer je bestaande account ook Search campagnes bevat, is de kans vrij groot dat eventuele view-through conversies vanuit de YouTube campagne uiteindelijk worden toegeschreven aan de Search campagnes. Wanneer iemand bijvoorbeeld de video bekijkt en daarna op een zoekadvertentie uit hetzelfde account klikt, krijgt de Search campagne de conversie toegekend en is er geen sprake van een view-through conversie. Het advies van Google is om je YouTube for Action campagnes in een los Google Ads account te zetten, zodat de view-through conversies die zijn behaald door je YouTube campagnes ook aan deze campagnes worden toegeschreven.

Wij zijn super enthousiast over de nieuwe mogelijkheden van YouTube en gaat er in de komende tijd mee aan de slag. Wil je meer weten over adverteren op YouTube en vooral YouTube for Action? Wij bespreken graag de mogelijkheden!

Stanley Link

Stanley Link

Stanley houdt zich bij Leadrs bezig met SEA en schrijft hier ook regelmatig een blogartikel over. In zijn vrije tijd is Stanley vaak te vinden in de sportschool. Daarnaast kan je hem blij maken met etentjes of borrelavonden.

More Posts - Website

Tags:

trueview for action YouTube youtube for action 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*