Website van het jaar: Geas.nl


geas.nl website van het jaar

Met trots kunnen we bekend maken dat één van onze klanten, Geas Energiewacht, de titel ‘Website van het Jaar 2015‘ mag gaan voeren! De ‘Website van het Jaar‘-verkiezing is de grootste online publieksprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste en populairste websites van Nederland. Het Nederlandse publiek beoordeelt in 24 categorieën zijn favoriet op inhoud, navigatie, design en aanbevelingsintentie. Op woensdag 25 november 2015 werd bekend gemaakt dat Geas.nl in de categorie ‘Energie’ heeft gewonnen. Wat een compliment voor alle betrokkenen!

De metamorfose van Geas.nl

Samen met Webbouwers (Techniek), Digidee (Vormgeving) en natuurlijk Geas Energiewacht, hebben we het afgelopen jaar een nieuwe website ontwikkeld op Geas.nl.

geas.nl voor en na

De ‘before’ en ‘after’ van de homepage van Geas.nl.

Eind december 2014 zijn Geas Energiewacht, Leadrs, Digidee en Webbouwers voor het eerst bij elkaar gekomen om te spreken over de nieuwe website. Geas Energiewacht had daarvoor een (her)positionering doorgevoerd en vond dat de toenmalige website niet meer aansloot op haar propositie ‘vertrouwd met energie’. Tijdens deze bijeenkomst werd tevens de noodzaak voor een responsive website besproken. Wat volgde was een intensief traject waarin iedere partij vanuit hun eigen discipline hun expertise aandroeg en verwerkte in de nieuwe site. Wij hebben de volgende bijdragen geleverd aan het traject:

Een animatie als basis voor het strategisch advies

Om ook van Geas Energiewacht een online marktleider te maken, hebben we een animatie laten maken waarin we hebben gevisualiseerd hoe Geas Energiewacht in 2017 op online gebied een autoriteit zou kunnen worden. Deze animatie was de basis voor een totaalplan waarvan de website een belangrijk onderdeel vormde. Om daar te komen werd iedere partij ‘gevoed’ met onze kennis/lessons learned vanuit de energiebranche (sinds 2008 werken we al binnen deze branche) om zodoende tot een, zoals onze collega’s van Digidee het al zo mooi hebben verwoord, onderscheidende website die de doelgroep(en) optimaal informeert, adviseert en begeleidt in het oriëntatie- en aankoopproces. Op deze manier maakt Geas Energiewacht ook haar propositie als online totaalaanbieder van alle energie-gerelateerde producten en diensten om en in het huis waar. Een optimale (online) merkbeleving waarbij de klant centraal staat.

Online beïnvloeding en neuromarketing moesten voor een conversie verbetering zorgen

In onze artikelreeks over overtuigingsprincipes gaven we al aan dat neuromarketing steeds belangrijker wordt voor het internet. Neuromarketing is het vakgebied waarbij hersenactiviteit in de gaten gehouden wordt. Er wordt met name gekeken naar wat voor emoties er ontstaan bij mensen na het zien van bepaalde uitingen. Zo kunnen kleine aanpassingen in bijvoorbeeld de look & feel van je website al grote verschillen maken. Met behulp van al onze lessons learned die we borgen in experimenten, hebben we aan Geas Energiewacht, Digidee en Webbouwers ons advies kenbaar gemaakt over hoe overtuigingsprincipes effectief verwerkt kunnen worden in de nieuwe website.

Analyse van bezoekerspatronen leidde tot de nieuwe structuur

Met de opmars van de mobiele apparaten in onze samenleving kunnen we niet meer om responsive websites heen. Geas.nl had op dat moment nog een mobiele website draaien naast de desktop website. We hebben een analyse gemaakt van de pagina’s die wel en die niet goed werkten wanneer een bezoeker de website op zijn mobiel of tablet bezocht. Het doel van deze analyse was om tot een optimale template en een set van aandachtspunten te komen. Om te bepalen welke pagina’s wel en welke niet waardevol zouden zijn voor de nieuwe website hebben we ook een analyse gemaakt van de waarde per pagina. Dit is gebeurd op basis van conversie en bijdrage aan de conversie.

Proactieve contentstrategie van Geas Energiewacht bepaalde het succes

Om er voor te zorgen dat de druk van een website traject niet voor de livegang plaatsvond, zijn we al vanaf het begin aan de slag gegaan met de content creatie. Content is namelijk cruciaal voor het succes en door de content al af te stemmen op de lay-out van de pagina’s werd gelijk duidelijk welke informatie nog toegevoegd moest worden en welke beelden gemaakt moesten worden. Samengevat werd bij aanvang van het project direct gestart met de volgende activiteiten:

  • Vaststellen welke content waar moet komen in de nieuwe sitemap.
  • Matching maken tussen de verschillende typen content en de verschillende lay-out sjablonen, waarbij een format wordt samengesteld.
  • Procedure om de content op 1 centrale plek op te slaan en doornemen van de richtlijnen en uitgangspunten.
  • Hoe om te gaan met beeldmateriaal, hulpgidsen en maken van een briefing voor goede websitefoto’s.
  • Contentplan nieuwe responsive website.
  • Manual voor het schrijven van teksten.

Resultaat: een nieuwe website die inspeelt op het gedrag van de doelgroep

Na 6 maanden, een periode van meetings, ontwerpen, bouwen, schrijven, testen, testen en nog eens testen kon de champagne knallen: de nieuwe website van Geas Energiewacht was live! We willen jullie graag een paar elementen laten zien waarvan wij denken dat ze bij hebben gedragen tot het winnen van de ‘Website van het Jaar’-award.

Persoonlijke noot

Op Geas.nl wordt vrijwel niet gewerkt met foto’s van acteurs, maar met foto’s van échte medewerkers van Geas Energiewacht. Bezoekers krijgen op die manier een gevoel bij het bedrijf, een idee van welke personen achter de schermen voor hen aan de slag gaan.

geas adviseurs

Bert, Martin, Detlef, Hans en Ton werken ook echt als adviseur bij Geas Energiewacht.

Compleet verhaal dat inspeelt op de customer journey

Ieder product van Geas Energiewacht heeft zijn eigen verhaal dat aandacht verdient. Bijvoorbeeld een CV-ketel: van aanschaf tot onderhoud wordt een bezoeker bij de hand genomen, zodat zij een bewuste keuze voor Geas Energiewacht kunnen maken. Door de ‘onepage’ opzet kan iedere bezoeker de elementen bekijken die hij van belang vindt om nader te bestuderen.

Formulieren in het juiste bakje

Met een beperkte set van formulieren, is het technisch nog maar een kleine ingreep om in de toekomst eventuele wijzigingen door te voeren. Maar dat is niet het belangrijkste van dit nieuwe formulier. Door een aantal variabelen mee te geven, wordt er voor gezorgd dat ieder formulier bij de juiste medewerker van Geas Energiewacht terecht komt, in plaats van dat deze op één plaats binnen de organisatie binnen komt en vervolgens pas doorgestuurd wordt. Dit leverde enorme tijdwinst op en we kunnen het proces van lead naar klant veel beter inzichtelijk maken. Daarnaast draagt dit natuurlijk ook bij aan een goede klantbeleving; geen onnodige telefoontjes en doorverwijzingen van het kastje naar de muur, maar direct de juiste persoon aan de lijn.

. geas formulier

Voorbeeld van een formulier op Geas.nl

Conversiepercentage met meer dan 50% gestegen

Dat bezoekers tevreden zijn met de nieuwe website van Geas Energiewacht blijkt niet alleen uit het winnen van de ‘Website van het Jaar’-award, maar ook uit het conversiepercentage. Sinds de website live staat, is het conversiepercentage namelijk met maar liefst 53,81% gestegen vergeleken met de periode daarvoor!

Reactie van Geas Energiewacht op het winnen van de ‘Website van het Jaar’-award

Geas Energiewacht heeft inmiddels ook een reactie gegeven op hun titel ‘Website van het Jaar 2015’:

“Wat wij vooral belangrijk vinden is dat de Website van het Jaar verkiezing een publieksprijs is. Een groter compliment dan het winnen van deze prijs is dan ook niet denkbaar. Het zijn immers onze bezoekers en klanten die nu hebben laten weten dat we op de goede weg zijn. Het maakt ons trots en vastberaden om te blijven werken aan onze dienstverlening en klantervaring. We willen iedereen die op ons gestemd heeft dan ook hartelijk bedanken! Jullie kunnen aankomend jaar ook weer mooie nieuwe ontwikkelingen van ons verwachten!”

Voor ons ligt de lat nu hoog, want we willen er natuurlijk voor zorgen dat Geas Energiewacht ook volgend jaar haar titel mag voeren. Een mooie uitdaging voor Geas Energiewacht, Digidee, Webbouwers en Leadrs. Op naar 2016!

Meer weten hoe je een website als middel in moet zetten om online marktleider te worden?

Heb jij het gevoel dat jouw organisatie ook toe is aan een nieuwe website en wil je dat wij met je meedenken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 088-010 5600 of info@leadrs.nl. Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan een reactie achter.

Anke Beekmans

Anke Beekmans

Schrijft graag met enthousiasme over SEO, Usability en conversieoptimalisatie. En als ze niet aan het werk is? Dan wordt ze blij van muziek, lekker eten en drinken, stedentrips en mountainbiketochtjes.

More Posts

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

website van het jaar 

 

3 reacties op “Website van het jaar: Geas.nl

  1. Pingback: Geas.nl is verkozen tot Website van het jaar 2015! | Digidee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*