Wat voor effect heeft de Google Ads biedstrategie ‘Doel-CPA’?


doel cpa

In een eerdere blog schreef ik al over de automatische biedstrategie doel-CPA. Bij Leadrs hebben we deze strategie uitgebreid getest bij onze klanten. In deze blog lees je alles over wat onze conclusies en adviezen zijn.

WAT IS HET EFFECT VAN DOEL-CPA BIJ ZOEKCAMPAGNES?

Met gebruik van de tips en adviezen uit de vorige blog in gedachten zijn wij aan de slag gegaan met het testen van de biedstrategie doel-CPA bij onze verschillende klanten, met name voor zoekcampagnes. We hebben bij klanten in verschillende branches de doel-CPA ingesteld bij campagnes die voldoen aan de randvoorwaarden voor doel-CPA (of qua conversies daar dicht in de buurt komen). Hierbij hebben we een doel-CPA ingesteld die vergelijkbaar is met de werkelijke kosten per conversie op dat moment in het account.

Inmiddels hebben we daardoor veel data verzameld over deze strategie. Hieruit halen we de volgende conclusies.

Werkt de biedstrategie?

Ten eerste hebben we over een langere periode gekeken of het de biedstrategie doel-CPA lukt om conversies te behalen tegen de gewenste kosten per conversie (oftewel de doel-CPA) in onze zoekcampagnes. We zien over onze klanten heen dat dit lukt. De daadwerkelijke kosten per conversie zijn nagenoeg gelijk, soms iets hoger, vaak net iets lager. Wel zijn er piekperiodes, bijvoorbeeld een week waarin de kosten per conversie veel hoger liggen dan de doel-CPA, maar over het algemeen wordt over een langere periode de doel-CPA ‘behaald’.

In de onderstaande tabel zie je het verschil tussen de ingestelde doel-CPA en de daadwerkelijke kosten per conversie op lange termijn, bij willekeurige klanten in willekeurige branches. De ingestelde doel-CPA lag hierbij tussen de € 15,- en € 65,-.

Verschil tussen doel-CPA en daadwerkelijke kosten per conversie
€ 0,87
€ 2,69
€ 3,52
€ 8,47
€ 1,07
€ 0,66
€ 0,26

Wat voor effect heeft de biedstrategie op campagneresultaten?

Naast het vergelijken van de kosten per conversie met de ingestelde doel-CPA, hebben we ook gekeken naar de resultaten van de biedstrategie ten opzichte van een periode waarin deze biedstrategie nog niet gebruikt werd. We waren namelijk ook benieuwd of de strategie leidt tot bijvoorbeeld meer conversies of een beter conversiepercentage. Hierbij zien we het volgende:

Doel-CPA leidt soms tot meer conversies, maar niet altijd

Bij sommige campagnes worden er meer conversies dan voorheen behaald met de biedstrategie doel-CPA, bij andere niet. Hierbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat het aantal conversies deels afhankelijk is van budget. Ook is het verhogen van conversies niet de belangrijkste KPI van deze biedstrategie. Het gaat om het behalen van conversies tegen een vast bedrag per conversie, en het zo efficiënt mogelijk laten aanpassen van de kosten per klik. Dit kán uiteindelijk natuurlijk wel tot meer conversies leiden.

Doel-CPA leidt soms tot hogere en soms tot lagere kosten per conversie

Bij doel-CPA worden de gewenste kosten per conversie ingesteld. Google gaat ervoor zorgen dat er voor dat bedrag conversies behaald worden. Wanneer er een hogere doel-CPA ingesteld wordt dan de werkelijke kosten per conversie, zullen deze zeer waarschijnlijk stijgen; en wanneer er een lagere doel-CPA ingesteld wordt dan de werkelijke kosten per conversie, dan zullen deze waarschijnlijk dalen. De strategie is niet geschikt om voor de laagste kosten per conversie conversies te behalen maar juist tegen een vast bedrag.

Doel-CPA leidt soms tot een hoger conversiepercentage, en soms tot een lager conversiepercentage

Ook qua conversiepercentage zien we wisselende resultaten. Bij sommige accounts stijgen de kosten per klik bij het gebruik van deze strategie, maar neemt ook het conversiepercentage toe, waardoor de uiteindelijke kosten per conversie gelijk blijven. Het lijkt er dan op dat het systeem van Google goed de juiste doelgroep kan bereiken en daar dan dus ook veel voor biedt. Andersom zien we ook: de kosten per klik dalen, maar het conversiepercentage ook, en zo worden op deze manier ook tegen de gewenste doel-CPA conversies behaald.

WANNEER ADVISEREN WE DOEL-CPA WEL EN NIET?

Op basis van onze analyse zijn we tot de conclusie gekomen dat we doel-CPA adviseren voor bepaalde situaties en bij bepaalde campagnedoelen, en andere biedstrategieën in andere situaties. Dit advies geldt met name voor zoekcampagnes.

De biedstrategie doel-CPA is geschikt als:

  • Je conversies wilt behalen tegen vaste kosten per conversie (die vergelijkbaar zijn met de huidige kosten per conversie).
  • Je tijd wilt besparen bij het beheren van campagnes

De biedstrategie doel-CPA is niet geschikt als:

  • Je zichtbaar wilt zijn met zoekcampagnes. We zien namelijk als gevolg van deze strategie bij erg veel campagnes het vertoningsaandeel afnemen. Dit omdat de advertentie bijvoorbeeld alleen getoond wordt op het moment dat Google verwacht dat er kans is op conversie.
  • Je zoveel mogelijk conversies wilt behalen binnen een beperkt budget. Wanneer dit de situatie is, wil je sturen op zo laag mogelijke kosten per conversie. Daar is deze strategie niet geschikt voor.
  • Je de kosten per conversie snel wilt laten dalen. Met doel-CPA zijn de kosten per conversie juist heel consistent. Het kan wat langer duren om de doel-CPA te verlagen, omdat er leertijd nodig is.

OOK WERKEN MET BIEDSTRATEGIEËN?

Wil je advies over de meest geschikte biedstrategieën voor jouw Google Ads campagnes? Neem contact op met Leadrs en dan bespreken we graag de mogelijkheden!

Linda Gommers

Linda Gommers

Linda houdt zich bij Leadrs bezig met search engine advertising (SEA) en data-analyse. In haar vrije tijd blogt ze graag en loopt ze regelmatig hard. Ook wordt ze blij van reizen, en dan het liefst naar de Verenigde Staten.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

biedstrategie doel-cpa google ads 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*