Wat is de kwaliteit van je AdWords campagne?


inzicht in kwaliteitsscore

Op 15 mei j.l. is er een nieuwe update in AdWords doorgevoerd waarmee we nóg sneller inzicht krijgen in de kwaliteit van advertentiecampagnes, namelijk een aantal nieuwe kolommen voor de kwaliteitsscore statistieken. In dit artikel lichten we toe welke kolommen dit zijn, wat je hiermee kunt en waar je op moet letten. 

Benieuwd naar het belang van een goede kwaliteitsscore en hoe je de score snel kunt verbeteren? Lees dan ons eerder geplaatste artikel ‘In 4 stappen een hogere kwaliteitsscore!’. 

Nieuwe kolommen in AdWords

Kwaliteitsscores worden gebaseerd op de relevantie van je bestemmingspagina en advertentie ten opzichte van de gekozen zoekwoorden. Met de recente update zijn je huidige kwaliteitsscores en de scores van verschillende componenten in 4 nieuwe statuskolommen toegevoegd:

  • Verwachte CTR – Wat is de kans dat iemand klikt op je advertentie? De score is gebaseerd op eerdere klikprestaties van je advertenties.
  • Advertentierelevantie – Hoe goed sluit een zoekwoord aan bij de boodschap in je advertentie? Een lagere score kan betekenen dat de advertenties te algemeen of te specifiek zijn om de zoekopdracht te beantwoorden.
  • Ervaring op de bestemmingspagina – Hoe relevant en bruikbaar is de landingspagina voor gebruikers die op je advertentie klikken? De score is gebaseerd op de content op de pagina en hoe goed dit matcht met de zoekopdracht, daarnaast wordt er gekeken naar hoe bezoekers navigeren op de pagina (bouncepercentage, conversie, etc.).

Daarnaast zijn er 4 extra kolommen met historische data toegevoegd, hiermee kun je sneller de huidige score afzetten tegen vorige periodes:

  • Kw. Score (hist)
  • Verwachte CTR (hist)
  • Advertentierelevantie (hist)
  • Ervaring op de bestemmingspagina (hist)

Nieuwsgierig naar de data? Ga dan in Adwords naar het tabje zoekwoorden, open ‘Kolommen’ en ga naar ‘Kwaliteitsscore’. Selecteer de statistieken die je naast je zoekwoorden wilt zien en klik op toepassen.

kwaliteitsscores adwords

Voorbeelden

Om snel het verschil in kwaliteitsscores per zoekwoord te zien, zou je onderstaande AdWords kolommen naast elkaar kunnen zetten:

kwaliteitsscores per zoekwoord

Heb je campagnes en / of landingspagina’s geoptimaliseerd? Dan is het mogelijk om 2 periodes met elkaar te vergelijken om zo het effect te meten:

kwaliteitsscores over twee periodes

Waar moet je op letten?

  • Het duurt even voordat een kwaliteitsscore verandert. Verwacht dus niet dat je bij een simpele aanpassing al direct een nieuwe kwaliteitsscore aantreft in het account.
  • De kwaliteitsscores in Adwords gaan terug tot 22 januari 2016, van daarvoor kun je dus niet met terugwerkende kracht een uitdraai maken. Leadrs draait overigens de kwaliteitsscores middels een script van klanten uit, dus de historische data is wel geborgd.
  • In de kolom Kw. Score, wordt altijd de huidige kwaliteitsscore getoond. In de kolommen met de historische kwaliteitsscores zie je de laatst bekende kwaliteitsscores voor de gerapporteerde periode, dit is dus geen gemiddelde. Om de scores per dag te zien en zo een gemiddelde score te kunnen berekenen dienen we een uitdraai op dagniveau te maken.
  • Bij een uitdraai op dagniveau wordt de laatst bekende kwaliteitsscore aan het einde van de dag getoond.
  • Wanneer er niet genoeg vertoningen of klikken zijn geweest, kan de kwaliteitsscore niet berekend worden en zie je –

Vragen?

Neem dan gerust eens contact met ons op, we kijken graag met je mee!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in online advertising en webanalytics. Haar enthousiasme ligt met name in het uitstippelen van Customer Journeys en vervolgens het optimaliseren en aanpassen daarvan a.d.h.v. grondige analyses. In haar vrije tijd houdt zij zich bezig met fotografie, lezen, Yoga en Pilates en is ze daarnaast druk met de studie Organisatiepsychologie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

kwaliteitsscore adwords 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden