Wat heeft de AdWords-campagne nu écht opgebracht?


Adwords-cookies

Heb je al eens opgemerkt dat het aantal conversies dat je vandaag van de afgelopen week ziet, een week later ineens gestegen is? Zeker wanneer je als organisatie te maken hebt met hoge conversieaantallen en / of een langer oriëntatieproces, kan dit een veelvoorkomende kwestie zijn. Helaas met als gevolg dat je hierdoor niet altijd de juiste resultaten ziet en een AdWords-campagne in werkelijkheid meer heeft opgebracht dan dat je eigenlijk denkt. In dit blog volgt een korte uitleg over de oorzaak van deze verschillen en wat oplossing kan bieden.

Wat is een cookie?

‘Een cookie is een klein bestandje dat een website op de harde schijf van een computer zet op het moment dat een gebruiker de site bezoekt.’

AdWords Cookie

Google AdWords maakt ook gebruik van cookies. De cookies worden gebruikt om conversies bij te houden. De cookie wordt aan de harde schijf van de computer toegevoegd zodra een gebruiker op een advertentie klikt. Deze cookie blijft 30 dagen geldig. Dit betekent dat wanneer een bezoeker via een advertentie op de site komt en niet direct iets koopt / invult, maar dit wel binnen 30 dagen nog doet, de conversie alsnog in AdWords wordt gemeten.

Wat betekent dit?

We hebben geconstateerd dat het verschil in conversies na 30 dagen bij sommige branches veel hoger is t.o.v. andere branches. Dit betekent dat het bij sommige branches vaker voorkomt dat een bezoeker de site bezoekt en later (soms zelfs vaker dan 1 keer) terugkomt en iets koopt / een formulier invult. Deze trend is bij deze branches hoogstwaarschijnlijk sterker vanwege een langer en breder oriëntatieproces. Helaas heb je hierdoor niet altijd inzicht in de werkelijk behaalde resultaten, dit krijg je pas na 30 dagen.

Wanneer vullen bezoekers een formulier in / kopen zij een product?

Zie onderstaande afbeelding. Dit voorbeeld speelt zich af binnen de woningbranche. Een conversie is hier het aanvragen van informatie over een woning middels een formulier.

Advertentie_Cookies

Je ziet dat iets meer dan 64% van de bezoekers direct tijdens het eerste bezoek aan de website een formulier invult. De dagen daarna worden er ook nog geleidelijk formulieren ingevuld, dit is een redelijk constant proces wat we bij andere branches ook terug zien. Het opmerkelijke gebeurt echter pas tussen de 12e en 30e dag, ruim 15% van de bezoekers komt dan nog eens terug om een formulier in te vullen! Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat bezoekers eerst meerdere woningen op verschillende websites bekijken, voordat zij terugkomen en een besluit nemen / een formulier invullen.

Ter vergelijking met andere branches;

  • In de Energiebranche is dit 93,06% op dag 0 en 2,87% na 12 dagen;
  • In de Autobranche is dit 90,38% op dag 0 en 4,6% na 12 dagen;
  • In de Rijschoolbranche is dit 83,05% op dag 0 en ongeveer 7% na 12 dagen;

Hoe je voorkom je dit?

Omdat pas na 30 dagen de werkelijke resultaten achterhaald kunnen worden, is het aan te raden om na 30 dagen (een maand later) de resultaten nog eens erbij te pakken. Bekijk bijvoorbeeld in augustus nog eens de resultaten van juni en in september de resultaten van juli. Borg deze resultaten om een realistisch beeld te krijgen van het resultaat van de AdWords-campagne.

Meer weten over AdWords-resultaten of heb je andere vragen?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van de resultaten van jouw AdWords-campagne? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 088-010 5600 of info@leadrs.nl. Of laat een reactie achter.

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in webanalytics en online advertising. Haar enthousiasme ligt met name in het vertalen van cijfers en trends naar concrete acties om de algehele (online) strategie van de klant naar een hoger niveau te tillen. In haar vrije tijd geniet ze van nieuwe recepten, mooie wijnen, fotografie, yoga en lezen.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

a/b testen advertenties conversies cookies Google google adwords online adverteren 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*