Waar meet ik mijn AdWords conversies?


Adwords-conversies-meten

Regelmatig constateren we een verschil in conversieaantallen tussen Google Analytics en de AdWords Conversion Tracker (het Google AdWords meetsysteem). Welke meetmethode is nu het meest effectief? In dit artikel worden de voors en tegens toegelicht.

Verschil in conversieaantallen

Eén bezoeker en/of conversie kan al het verschil maken tussen een rendabele en falende campagne. Wanneer je Google Analytics én Google AdWords gebruikt voor het meten van conversies, is het mogelijk dat je verschillende resultaten ziet. In Analytics kunnen er namelijk zowel meer als minder conversies gemeten worden t.o.v. AdWords. Onderstaand een kleine selectie van de factoren die deze conversieaantallen kunnen beïnvloeden:

Verschil in conversies

1 meetmethode voor consistente gegevens en conversies

Bovenstaande redenen kunnen voor misleidende resultaten zorgen die niet in Adwords terug te zien zijn. Voor een duidelijk overzicht en consistente resultaten is het aan te raden om slechts 1 meetmethode te kiezen en deze te gebruiken bij het meten van conversies etc.. Stel jezelf bij het maken van deze keuze vragen als;

  1. ‘Is een bezoeker die in eerste instantie via AdWords kwam en binnen een korte tijd de site opnieuw bezocht en daarbij de site direct intypte, voor mij nog steeds een AdWords bezoeker of niet?’
    •    Indien ja, kies voor de AdWords Conversion Tracker.
  2. ‘Is een bezoeker die 3 maanden na het klikken op mijn Adwords advertentie opnieuw mijn site bezoekt, nog steeds een AdWords bezoeker?’
    •    Indien nee, kies voor de AdWords Conversion Tracker.
  3. ‘Is een ‘conversie’ iets anders dan een ingevuld formulier of een aankoop? Bijvoorbeeld; een gemiddelde tijd op de site of een bepaalde handeling?’
    •    Indien ja, kies voor Analytics (en importeer deze conversies eventueel in AdWords).

Wel of niet Google Analytics conversies importeren in AdWords

Tevens is het mogelijk om in AdWords zowel via de AdWords Conversion Tracker conversies te meten, als om via Analytics conversies te importeren in AdWords. Echter raden wij aan geen gebruik te maken van deze laatstgenoemde functie. De resultaten worden daardoor snel onoverzichtelijk en de kans op dubbelgemeten conversies is groot. Indien je er toch voor wilt kiezen om conversies uit Analytics te importeren in AdWords (bijvoorbeeld vanwege het soort doel dat je wil meten), is het aan te raden om de Adwords Trackingcode van de bedankpagina te verwijderen. Meet in dit geval enkel via Analytics, maar houd er wel rekening mee dat er een vertraging van 24-72 uur in het laden van Analytics conversies in AdWords zit. Hierdoor is het niet altijd mogelijk om actief te reageren op belangrijke wijzigingen e.d..

Conversies importeren in Adwords

Advies

Gezien het feit dat de AdWords resultaten op korte termijn beter inzichtelijk zijn in Google AdWords, is het verstandig om bij het meten te kiezen voor de AdWords Conversion Tracker. Zeker wanneer het uiteindelijke doel, het belanden op een bedankpagina is. De AdWords Conversion Tracker kan dan prima gebruikt worden als short-term meetinstrument voor een consistente meting van de resultaten. Analytics kan gebruikt worden als long-term meetmethode om over een langere periode resultaten te analyseren.

Houd voor de short-term van AdWords rekening met de geldigheid van de cookie. Naast het dagelijks/wekelijks monitoren van de campagnes, moet er een termijn van 60 dagen aan de short-term gekoppeld worden. Na 60 dagen, is het in AdWords namelijk pas mogelijk om de daadwerkelijk behaalde resultaten van de eerste 30 dagen te zien (in Analytics is deze termijn zelfs 6 maanden!).  Het is natuurlijk mogelijk dat een bezoeker later terug komt en alsnog een conversie oplevert, het is dan wel fijn als je die alsnog bij de resultaten kunt rekenen. Lees hier meer over Adwords cookies!

Meer weten over het meten van AdWords conversies?

Wil je meer weten over het meten van AdWords conversies, kom je er toch niet helemaal zelf uit, neem dan even contact op met Leadrs, dan kijken wij even met je mee. Of laat een bericht achter bij de reacties.

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in webanalytics en online advertising. Haar enthousiasme ligt met name in het vertalen van cijfers en trends naar concrete acties om de algehele (online) strategie van de klant naar een hoger niveau te tillen. In haar vrije tijd geniet ze van nieuwe recepten, mooie wijnen, fotografie, yoga en lezen.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

a/b testen advertenties conversies Google google adwords 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*