Verhoog conversie op je website door gebruik van de juiste kleuren


kleuren conversie

Bij het ontwerpen van een website is kleurgebruik 1 van de keuzes die je moet maken. Maar hoe kies je nu de juiste kleuren voor je website en zorg je daarmee voor een hogere conversie?

Kleuren op je website

Kleuren roepen verschillende associaties op. Bij het ontwerpen van een website is het dus van belang om na te denken over wat je doelgroep is en wat je precies wil bereiken:

  • De kleur geel roept vaak frisheid, optimisme en jeugdigheid op. Het trek de aandacht.
  • Rood zorgt voor energie, verhoogt de hartslag en creëert een bepaalde vorm van urgentie. Kan ook agressie oproepen, dus kijk er wel mee uit.
  • Van blauw kunnen we zeggen het dat het vertrouwen opwekt en integriteit. Daarom wordt het vaak in de financiële wereld en de zorg gebruikt.
  • Groen wordt geassocieerd met rijkdom, maar ook balans en groei. Het is de makkelijkste kleur om te verwerken, geeft een gevoel van ontspanning. Wordt dus vaak gebruikt door eco-vriendelijke merken en wellness websites.
  • Oranje is een vrij agressieve kleur, waardoor deze ook vaak gebruikt wordt voor CTA’s op een website, het springt er lekker uit, zeker in combinatie met bijvoorbeeld blauw.
  • De kleur roze is een romantische en vrouwelijke kleur, die voornamelijk aan zal spreken bij vrouwen en jonge meiden.
  • Zwart is een krachtige kleur die vaak het gevoel van luxe oproept, dus voor de wat exclusievere producten en diensten wordt gebruikt.
  • Tot slot is paars een kleur die kalmte uitstraalt en in die zin vaak gebruikt wordt voor websites in de schoonheidsbranche.

kleurgebruik op website

Bron: Kissmetrics

Kies de juiste kleuren

Er zijn verschillende andere zaken die je in acht moet houden bij het bepalen van de kleuren voor je website:

  • Houd rekening met het effect dat kleuren op elkaar kunnen hebben, niet alle kleuren werken goed met elkaar samen.
  • Teveel van een bepaalde kleur kan je bezoeker op de verkeerde manier beïnvloeden, zorg dus voor de juiste balans.
  • Gebruik kleuren om de aandacht te trekken en de bezoekers te verleiden tot actie. Kies 1 opvallende kleur voor je call to actions en linken en trek deze door op heel je website, zodat bezoekers op je website direct kunnen zien waar ze actie kunnen / moeten ondernemen.

Hieruit concluderen we dat je bij het ontwerpen van je website kleuren moet kiezen die goed bij elkaar passen en ook niet teveel verschillende kleuren moet gebruiken, omdat je website er anders veel te druk en onoverzichtelijk uit gaat zien. Ons advies zou zijn om te kiezen voor 1 of 2 basiskleuren en daarnaast een afwijkende (complementaire) kleur voor de CTA’s.

Stem je kleurgebruik af op je doelgroep

Demografische verschillen kunnen ook van invloed zijn op de keuze voor de juiste kleuren om te gebruiken op je website. Zo kunnen kleuren in verschillende culturen een andere associatie hebben en een ander gevoel opwekken. Ook andere demografische gegevens, zoals geslacht, leeftijd en locatie zijn van belang. Het is dus altijd van belang dat je in kaart brengt wie er in je doelgroep vallen, zodat je dat mee kunt nemen in je kleurkeuze.

Geslacht

Er zijn verschillen tussen de kleuren die vrouwen prefereren op websites en de kleuren die mannen graag zien. Zo zijn kleuren die vrouwen het mooiste vinden volgens onderzoek blauw, paars en groen. Kleuren die ze echter niet graag zien zijn oranje, bruin en grijs. Voor mannen geldt dat ze een voorkeur hebben voor blauw, groen en zwart, terwijl ze een afkeer hebben tegen bruin, oranje en paars.

geslachtsverschillen kleuren website

Bron: Kissmetrics

Mocht je doelgroep dus uit vrouwen bestaan, dan is het niet handig om een website te ontwerpen waarin de hoofdkleur grijs is. Voor zowel mannen als vrouwen zou blauw echter bijvoorbeeld wel een mooie basiskleur zijn om op de website te gebruiken.

Leeftijd

Ook de leeftijd van je doelgroep kan van invloed zijn op het ideale kleurgebruik op een website. Zo blijkt dat mensen die wat ouder zijn de voorkeur geven aan websites met wat sobere en terughoudende kleuren. Mocht je doelgroep dus wat ouder zijn, kies dan niet voor felle en drukke kleuren. Jongere mensen houden wel van levendige kleuren, dus kies bij een jongere doelgroep voor een kleurrijker geheel.

Conclusie

Het gebruik van de juiste kleuren kan een behoorlijke invloed hebben op de prestaties van de website en op de conversie. Het is dan ook erg belangrijk om goed na te denken over de kleuren die je wil gebruiken op je website en hierbij ook je doelgroep(en) in acht te nemen. Maak de juiste keuzes en je zult zien dat dit je conversie in positieve zin beïnvloedt!

Meer weten?

Heb je nog vragen over kleurgebruik op websites? Of wil je meer weten over conversieoptimalisatie in het algemeen? Neem dan contact op met ons!

Nadine Jooren

Nadine Jooren

Nadine schrijft blogartikelen over conversie-optimalisatie en houdt zich binnen Leadrs daarnaast voornamelijk bezig met usability en websitebouw trajecten. In haar vrije tijd kun je haar regelmatig vinden op de tennisbaan, tenminste, als ze niet in het buitenland vertoeft, want reizen is misschien toch wel haar grootste passie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

conversieoptimalisatie 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden