Top 3 praktijkvoorbeelden van online recruitment in de zorg


online recruitment zorg

Op 27 februari organiseerden we in samenwerking met het Zorgmarketingplatform de “Expertclass Online marketing in de zorg”. Een superleuke middag met 19 deelnemende zorginstellingen met als doel: delen van de in totaal 94 praktijkvoorbeelden die we succesvol toepassen bij klanten. Hieronder sommen we de top 3 voorbeelden op (ervaringsdeskundigen, online quiz en onboarding tips) die door de deelnemers het meest werden gewaardeerd.

1. CASES VANUIT ERVARINGSDESKUNDIGEN

In plaats van te zenden en de USP’s van de organisatie te benadrukken in wervingscampagnes, hebben we er bij een aantal zorginstellingen voor gekozen om de “verhalen/ervaring” van cliënten leidend te maken.

Zoals de afbeeldingen van 2 verschillende klanten hieronder laten zien, staat de cliënt centraal. Eén is voor een tandartsketen, waarbij we inspelen op de angst van anderen voor de tandarts. De andere is voor een afkickkliniek, waarbij ervaringen van cliënten worden gedeeld.

ervaringsdeskundigen narcodent

ervaringsdeskundigen

Dat deze aanpak ook daadwerkelijk werkt, laat de onderstaande businesscase ook zien. De campagne voor de afkickkliniek heeft uiteindelijk geleid tot 900 intakes, waarbij de kosten per intakegesprek € 49,35 bedroegen.

online recruitment zorg case

 

2. ONLINE QUIZ OM RECRUITMENT ACTIES TE TOETSEN

Voor een grote tandartsketen hebben we tijdens een intern congres een online quiz opgezet.

online quiz recruitment

Doel: Tijdens het congres toetsen wat de ideeën van collega’s zijn op het gebied van recruitment (via welke kanalen benaderen, belangrijkste bron om te solliciteren, middelen die ingezet moeten worden, etc.).

Om dit te realiseren hadden we een online quiz met een 8-tal vragen gemaakt, die medewerkers van DentConnect bij ons op de stand op een tablet konden invullen:

  • 4 vragen hadden betrekking op “weetjes over DentConnect” en als ze deze snel hadden beantwoord, dan konden ze een fles champagne winnen.
  • 4 vragen waren bedoeld om info te verzamelen.

dentconnect quiz

In totaal hadden 64 medewerkers hem ingevuld. De belangrijkste conclusies waren:

  • 67% gaf aan wel iemand te kennen, die ze zouden willen aandragen om te werken bij DentConnect. Om dit op te volgen heeft de afdeling recruitment de collega’s benaderd om opvolging hieraan te geven.
  • 65% wilde wel meewerken aan de testimonials op de website, of zou het goed vinden dat er een foto van hen geplaatst zou worden met een quote. In de praktijk merken we dat het lastig is om collega’s te vinden die met naam en toenaam op een werkenbij website willen staan. Dit was dus een mooie bijkomstigheid vanuit de quiz.
  • 80% gaf aan dat ze zich oriënteren op social media naar een nieuwe baan en dan pas naar concrete vacatures gaan kijken. Hiermee werd bevestigd dat het beter is om met persona’s vacatures te promoten dan met vacatures zelf.
  • 60% gaf aan dat ze een meeloopmiddag als middel wilden inzetten om potentiële collega’s over te halen om voor hen te komen werken. Dit hebben we vervolgens gebruikt als call to action bij campagnes.

3. ONBOARDING TIPS OM TE ZORGEN DAT NIEUWE COLLEGA’S OOK LANGER BLIJVEN

Volgens een onderzoek van Google is de eerste maand waarin een nieuwe collega start, bepalend voor de contractduur. Ofwel: als de eerste werkmaand succesvol is, dan vergroot dit de loyaliteit van nieuwe medewerkers. Cijfers zijn per branche verschillend, maar gemiddeld wordt de contractperiode met factor 2,1 vergroot.

Dit wetende hebben we voor onszelf en klanten een aantal onboarding tips bedacht en toegepast die we hieronder delen:

  • Maak het gehele proces van sollicitatie tot eerste werkweek compleet transparant met een planning. Afhaakreden nummer 1 is dat het proces niet duidelijk is voor kandidaten.
  • Creëer een inspiratiemoment tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag. Denk hierbij aan het toesturen van de werkbenodigdheden (laptop, telefoon, uniform, sleutel, etc.) in een cadeaubox met een welkomstballon. Zie hieronder een voorbeeld.

welkom Leadrs

  • Zorg dat je ook een algemene intro of introductievideo van het team alvast per mail of WhatsApp toestuurt. Hoe leuk is het als je al van tevoren van je nieuwe team een persoonlijke boodschap krijgt dat je welkom bent.
  • Binnen elk bedrijf zijn er ongeschreven regels. Door deze te benoemen krijgt iedereen al een idee van de collega’s en de sfeer op een kantoor. Hieronder een voorbeeld van de Leadrs welkomstbrief, waarbij we ook een collage maken van alle collega’s met persoonlijke kenmerken.

Leadrs welkomstbrief

  • Om de eerste werkdag/week succesvol te maken is het handig om alle activiteiten ook van tevoren aan de nieuwe medewerker te communiceren en alle collega’s te instrueren, zodat de eerste werkweek top geregeld is. Zie hieronder een voorbeeld van een mail die de nieuwe collega ontvangt.

welkomstmail leadrs

  • Tot slot is het ook goed om de eerste week te evalueren en af te sluiten. Dit kan bijvoorbeeld met een borrel zijn, of met een spel op maat. Stel dat je nieuwe collega van koffie houdt, dan zou je een koffietest kunnen doen, door 5 koffie soorten blind te proeven. Het idee dat je speciaal voor iemand een event organiseert zal lang blijven hangen.

HEB JIJ OOK EEN VRAAGSTUK OVER ONLINE RECRUITMENT IN DE ZORG?

Wij kunnen je helpen! Neem contact op en we bespreken graag alle mogelijkheden met je.

Jordi Damen

Jordi Damen

Hoe kunnen we als bedrijf ervoor zorgen dat onze klanten de beste van de klas zijn en blijven? Dat is de uitdaging waardoor Jordi elke ochtend fluitend wakker wordt om naar kantoor te gaan. Hij wordt gestimuleerd door uitdagingen, zijn eigen team en gaat altijd op zoek naar een vindingrijke manier om de prestaties van de klanten te overtreffen. Als eigenaar van Leadrs is hij verantwoordelijk voor het uitstippelen van een online strategie, acquisitie en het overtreffen van de klantverwachting. Dit naast de dagelijkse managementtaken om ervoor te zorgen dat iedereen kan doen waar hij het beste in is. Je krijgt een glimlach op zijn gezicht bij Sylvie, Duuk en Ravi | eten & wijn drinken | duivensport & hardlopen.

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInGoogle Plus

Tags:

online marketing zorg online recruitment online recruitment zorg 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*