De 3 gezonde voornemens van Google: SEO trends 2019


seo trends 2019

We weten nu al dat 2019 een spannend jaar in SEO-land gaat worden. Google doet er alles aan om ‘gezonder’ te worden. Zo wordt de zoekmachine nog selectiever in consumptie, krijgt deze niet graag hetzelfde voorgeschoteld en heeft niet langer de voorkeur voor snacks.

Eerder schreven wij artikelen over de SEO trends voor 2018 en onze tips voor SEO in 2017. Uiteraard mag ook dit jaar een blog met de 3 opvallendste trends voor 2019 niet ontbreken. Lees meer over gezonde voornemens van Google en ons advies over hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

1. Google stuurt minder organische bezoekers door

Google, we hadden een deal. Wij als SEO-specialisten doen er alles aan om ons aan jouw ‘spelregels’ te houden, zodat jij de allerbeste zoekmachine kunt zijn. In ruil daarvoor zorg jij ervoor dat onze pagina’s veel bezoekers krijgen vanuit de organische topposities vanuit jouw index.

Inmiddels wordt pijnlijk duidelijk dat Google deze deal een beetje vergeten lijkt te zijn. Sinds het najaar van 2017 zien we namelijk dat de CTR van de organische resultaten een stuk lager is geworden. Zeker wanneer er gekeken wordt naar de mobiele doorklikratio. Een trend die zich ook in 2019 zal doorzetten. De oorzaak? De opkomst van Featured Snippets, Rich Snippets en Rich Cards. Google doet er alles aan om de gebruiker zo goed te bedienen dat deze haar eigen platform niet verlaten.

ctr seo trend
Bron: SparkToro

Featured Snippets, Rich Snippets en Rich Cards

featured snippet seo trendrich snippet rich cards seo trends
Bron: Google Webmaster Blog

De trend van 2018 was de massale uitrol extra organische features zoals Featured Snippets (Answerboxes), Rich Snippets en Rich Cards. Deze vorm van structured data zal ook in 2019 een grote rol gaan spelen. Anders gezegd, de standaard organische resultaten worden verder naar beneden geduwd terwijl deze verrijkingen de topplekken in de zoekmachine-index bemachtigen. Hierbij zien we dat deze ontwikkeling bij mobiel nog sterker is dan bij desktop. Daarnaast is het doel van Featured Snippets om de zoeker direct antwoord te geven. Het gevolg daarvan is dat de zoeker niet meer hoeft de klikken op een resultaat.

Hoe om te gaan met deze veranderingen?

  • De strijd om organisch verkeer te bemachtigen wordt moeilijker dan ooit. Juist daarom wil je zo snel mogelijk hier op anticiperen. Zorg dat organische acquisitie ten alle tijden het middelpunt van je online strategie is. Zo loop je in de toekomst, wanneer organisch mogelijk nog krapper wordt, voor op jouw concurrentie.
  • Probeer de mogelijkheden van alle extra organische features zo veel mogelijk te benutten. Op deze manier kun je controle uitoefenen. Beperk je niet alleen tot de Rich Snippets, Rich cards en Featured Snippets maar ook op nieuwe functies binnen Google Mijn Bedrijf, Google Maps, YouTube etc.
  • Zorg dat je niet het complete antwoord op een vraag in de Featured Snippet (Answerbox) verwerkt. Focus op ontwerpen waar voor de lezer meer onderzoek voor nodig is. Zo zijn de 40 woorden die worden getoond in de Featured Snippet slechts een preview en klikken mensen door.

2. Google is klaar met zoektermvariaties

Afgelopen jaren zagen we steeds meer ontwikkeling van semantisch zoeken via Google. Semantisch zoeken houdt in dat Google woorden en beelden betekenis wil geven. Door betekenis aan een woord te geven, wordt het mogelijk om verbanden te leggen tussen verschillende woorden. Op deze manier is het voor Google mogelijk om antwoorden te geven in plaats van resultaten. Daarnaast wordt het voor de zoekmachine makkelijker om zoekopdrachten beter te begrijpen. Zoekwoorden worden steeds minder relevant omdat er meer naar de context van een artikel gekeken wordt.

semantisch zoeken
Voor iedere zoekterm een eigen pagina

Door alle semantische ontwikkelingen kan Google steeds beter zoektermen interpreteren. Dit betekent dat Google begrijpt dat zoektermen als ‘cadeautje’ en ‘presentje’ synoniemen van elkaar zijn en dezelfde betekenis hebben. Deze ontwikkeling zal niet stil blijven staan en zich steeds verder gaan ontwikkelen waarbij zelfs hele complexe zoekopdrachten met elkaar verbonden zullen worden.

Uiteraard is dit voorheen nooit geweest. Google zocht het web af om een zelfde woord als de ingegeven zoekterm terug te vinden op pagina’s. Hierdoor hebben veel websites destijds de keuze gemaakt om voor iedere belangrijke zoekterm een eigen pagina te maken. Aan dit tijdperk komt in 2019 toch echt definitief een einde. Het maken van allerlei paginavarianten met dezelfde intentie en inhoud is voorgoed voorbij.

iedere zoekterm eigen pagina

Hoe om te gaan met deze veranderingen?

  • Zorg dat iedere pagina een unieke gebruiksintentie heeft. Maak niet langer voor ieder zoekwoord met de zelfde betekenis een eigen pagina zoals in het voorbeeld hierboven.
  • Heeft jouw website op dit moment paginavarianten met dezelfde intentie? Voeg deze dan samen tot één pagina. Kies de pagina met de beste resultaten om te behouden. Verwerk indien nodig de huidige content op de andere pagina’s, in de tekst van de best presterende pagina.

3. Google heeft meer behoefte aan whole foods dan snackable content

We zien een steeds grotere verschuiving als het gaat om content productie en content consumptie. Op dit moment wordt er meer content geconsumeerd dan dat er gemaakt wordt. Echter zijn de verwachtingen dat komend jaar een verzadigd punt bereikt zal worden. Wanneer er meer content gemaakt wordt dan er behoefte aan is, zal Google nog selectiever worden in wat voor informatie in de index verschijnt. Er komt dus vanuit de zoekmachine meer behoefte aan het bieden van diepgaande en ‘bewustere’ content, ook wel whole foods content genoemd. Deze vorm van content zal een betere waardering krijgen dan snelle en lichte artikelen, ook wel snackable content genoemd.

snackable content wholefoods content

Snackable vs. Whole Foods

Natuurlijk zal er altijd behoefte bestaan om te blijven ‘snacken’. Snackable content zal nooit helemaal uitsterven. Maar de opkomst van Whole Foods is in volle gang. Wellicht is deze rijke en diepgaande content wel minder spannend om te consumeren, maar zal uiteindelijk wel meer voldoening geven.

Het gevolg van deze behoefteverschuiving is dat de content strategie voor menig website bijgesteld of zelfs aangepast moet worden. Het enkel bieden van snacks is geen stevig fundament voor je website.

snackable content
Ongezonde content marketing is het enkel bieden van snacks
Bron: Pexels

Hoe om te gaan met deze veranderingen?

  • Besteed veel tijd en aandacht om je huidige contentstrategie onder de loep te nemen. Ben je op dit moment enkel aan het investeren in snelle en zelfs tijdsgebonden content? Bedenk dan welke kennis en informatie je kunt geven op jouw site welke relevant is voor jouw gebruikers.
  • Onderzoek de mogelijkheden van Evergreen content voor jouw website. Evergreen content beschikt over een inhoud die altijd van toepassing blijft. Investeer in diepgaande kennisartikelen die relevant blijven en onderscheid jezelf als autoriteit binnen jouw specialisme.

Ook bij Leadrs gaan we voor een gezond 2019. Bovenstaande kennis zijn voor ons belangrijke speerpunten voor het nieuwe jaar. Daarnaast blijven we alle ontwikkelingen op het gebied van SEO en contentmarketing scherp in de gaten houden. Uiteraard lees je hier alles over op ons blog!

Emily Vermunt

Emily Vermunt

Emily haar hart gaat sneller kloppen van SEO en het achterhalen van gebruikersintenties. Binnen Leadrs houdt ze zich dan ook bezig met zoekmachine optimalisatie. Deze bourgondische Brabantse is gek op koken, ouwe muziek, stedentripjes, pubquizen en bezoekjes aan brouwerijen.

More Posts - Website

Tags:

featured snippets rich cards rich snippets semantisch zoeken snackable content trends whole foods content 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*