SEO trends in 2014


The-Future-of-SEO

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar voor mij is 2013 voorbij gevlogen! Ook op het gebied van SEO is er weer van alles gebeurd in 2013. Maar wat staat er ons te wachten in 2014? De belangrijkste verwachte trends voor 2014 heb ik hieronder uiteengezet.

8 belangrijke SEO trends voor 2014

Veel van de trends die we in 2014 kunnen verwachten, zijn al begonnen in 2013 en zullen in 2014 verder uitgebouwd worden. Ze zijn er met name op gericht om een website zo in te richten dat je doelgroep erop de juiste content kan vinden:

1. Content marketing blijft cruciaal

Elke site die hoog wil blijven scoren in Google moet beschikken over waardevolle content van hoge kwaliteit, waaraan bezoekers echt iets hebben. Bedrijven moeten daarom een meer strategische, georganiseerde en professionele aanpak hebben bij het creëren van content. Content is en blijft dus king.

De komst van de Hummingbird update in 2013 is hierbij ook van groot belang. Zoekmachines lezen nu de verdere betekenis achter een zoekopdracht en kijken niet meer alleen naar de woorden die erin gebruikt worden. Ook bij het inrichten van je website dien je je dus niet meer alleen te richten op het gebruiken van de juiste keywords, maar ook op de context eromheen. Hierdoor is de verwachting dat websiteteksten ook steeds langer zullen worden.

Content wordt ook een steeds breder begrip, ging het voorheen alleen om teksten, nu worden ook afbeeldingen, infographics en andere vormen van content steeds belangrijker voor en in Google.

2. Optimalisatie voor mobiele gebruikers moet nu echt

In 2014 kunnen we echt niet meer om mobiel heen. Het aantal mensen dat mobiele apparaten gebruikt om websites te bezoeken blijft stijgen en daarom moeten ook deze bezoekers op de juiste manier benaderd worden en de juiste content te zien krijgen. Veel websites zijn totaal nog niet geschikt voor mobiel, maar gezien de stijgende aantallen bezoekers van mobiele apparaten is het in 2014 echt noodzakelijk om deze bezoekers ook een mobiele of,  beter nog, responsive site (een site die zich automatisch aanpast aan het apparaat via welke een bezoeker op je site komt) te kunnen aanbieden.

Het is daarom cruciaal om aan elke bezoeker, of deze nu via desktop, tablet, of mobiel komt, een site aan te bieden waarmee men uit de voeten kan en die dus niet meteen afschrikt, waardoor de bezoeker je site direct weer verlaat. Je kunt je voorstellen dat de content die je toont ook per apparaat verschilt, op een mobiel geef je natuurlijk niet zoveel content weer als op desktop. Een tablet zit hier weer tussenin.

3. Word een autoriteit in jouw vakgebied

Het opbouwen van autoriteit in jouw vakgebied wordt door Google steeds meer gewaardeerd. Zorg er dus voor dat je goede content schrijft en publiceert, die door anderen ook weer gedeeld en geliked gaat worden, zodat je een bekende wordt in je vakgebied en Google dus ook jouw inspanningen gaat belonen met hoge rankings.

Een onderdeel hiervan is ook Google Authorship. Door het koppelen van je Google+ profiel aan bijvoorbeeld je website of blog kun je de door jou geschreven content ook claimen en op die manier je autoriteit verder uitbouwen. Google kan dan ook in de zoekresultaten je foto met een linkje naar je Google+ profiel weergeven:

authorship

Je snapt dat een zoekresultaat als bovenstaande opvalt tussen andere zoekresultaten, waardoor mensen er vaker op zullen klikken. Op die manier gaan steeds meer mensen je artikelen lezen en (als ze goed genoeg zijn ;-)) ook delen, waardoor je autoriteit en bereik steeds groter gaan worden.

4. Social Media blijft groeien

1 van de manieren om je content te delen is via Social Media. Het gebruik van Social Media groeit nog steeds in 2014 en is ook een goede manier om je autoriteit verder uit te bouwen en tegelijk te werken aan je linkbuilding.

Daarnaast gebruiken mensen Social Media ook steeds meer om websites te vinden die ze zoeken. Ze vragen het aan vrienden op Facebook of ze zien een interessante groep op LinkedIn, of iemand noemt iets op Twitter, noem maar op. Ook Google+ mag hierin natuurlijk niet vergeten worden. Google doet nog steeds zijn best om meer draagvlak te vinden voor Google+. Zo heb je nu bijvoorbeeld per se een Google+ profiel nodig om een review te geven over een bedrijf. En ook voor Google Authorship moet je dus een Google+ profiel aanmaken. En +1’s worden door Google natuurlijk ook hoog gewaardeerd. Hier is het laatste woord dus nog niet over gezegd… Google merkt deze groei in gebruik van Social Media voor het vinden van websites natuurlijk ook en neemt de social factoren daarom ook steeds meer mee in de ranking.

Tot slot zien we ook steeds meer dat bedrijven, naast de ‘standaard’ AdWords campagnes, advertentiecampagnes gaan doen op Social Media, zoals in Facebook of LinkedIn.

5. Lokaal is en blijft leading

We hebben hier al eerder op gehamerd, maar lokale SEO is belangrijk geweest in 2013 en zal ook belangrijk blijven in 2014. Dit is allemaal begonnen met de Google Venice update. De zoekresultaten zijn hierdoor ook veranderd ten opzichte van vroeger. Steeds vaker zie je de kleinere, lokale bedrijven terugkomen in de top 10 in Google, waar dat voorheen alleen de grotere partijen met goed geoptimaliseerde websites waren.

Zorg er dus voor dat je website ook beschikt over voldoende lokale content, schrijf bijvoorbeeld pagina’s met content voor alle plaatsen waar je actief bent en zorg ervoor dat het ook duidelijk is voor Google waar je bedrijf zich bevindt. Optimaliseer daarnaast je Google+ Lokaal account.

6. Not provided keywords bereiken 100%

Het is jullie vast al eerder opgevallen, in Google Analytics zien we een steeds groter gedeelte van de zoekwoorden als ‘not provided’ gedefinieerd. Het begon ermee dat Google zoektermen gebruikt door ingelogde bezoekers als not provided kenmerkte, maar dit aandeel wordt steeds groter en we zitten nu al op zo’n 80% van de zoekwoorden. Dit zal in 2014 nog verder toenemen, tot het uiteindelijk 100% zal zijn.

Uiteraard zijn er wel manieren om toch (via een omweg) te achterhalen wat voor zoekwoorden je bezoekers gebruikt hebben, bijvoorbeeld door het achterhalen via welke bestemmingspagina’s bezoekers op je website binnen zijn gekomen. Hieraan kun je al wel afleiden wat voor soort zoektermen de bezoekers dan gebruikt zouden moeten hebben. Het gebruik van het Google AdWords en het Google Webmaster Hulpprogramma (nu: Search Console) wordt hiermee ook belangrijker. Hierin worden ook zoektermen wel weergegeven en kun je nog wel zien welke zoektermen goed werken voor je site.

7. Zorg voor een goede kwaliteit van je backlinks

Linken van externe websites naar jouw website zijn altijd al belangrijk geweest voor je SEO. Maar meer dan ooit wordt in 2014 belangrijk dat deze backlinks van goede kwaliteit zijn. Linken van lage kwaliteit kunnen je website meer schaden dan dat ze hem goed doen. Dus zorg ervoor dat er geen linken van slechte websites naar jouw website bestaan. Ik zou iedereen aanraden om zo snel mogelijk een check te doen welke externe websites naar jouw website verwijzen en eventueel een opschoonactie te ondernemen.

8. Maak gebruik van rich snippets op je website

Ook hier hebben we al eerder over gesproken, maar ook in 2014 wordt het steeds belangrijker om op te vallen in de zoekresultaten, zodat internetgebruikers je zoekresultaat niet zomaar voorbij scrollen. Een mooie manier om dit te doen is via rich snippets, verrijkte zoekresultaten. Door stukjes code (structured data toe te voegen aan je website kun je zorgen voor bijvoorbeeld een toevoeging van je Google+ Lokaal aan je zoekresultaat, of de mooie gele sterretjes verkrijgen van je reviews:

richsnippet

Meer weten over SEO of de trends voor 2014?

Genoeg te doen dus weer het komende jaar op het gebied van SEO :) . Wil je meer weten over SEO of hoe je om moet gaan met de trends voor het komende jaar? Neem dan contact met ons op!

Nadine Jooren

Nadine Jooren

Nadine schrijft blogartikelen over project management en conversie optimalisatie en houdt zich binnen Leadrs dan ook voornamelijk bezig met deze vakgebieden. In haar vrije tijd kun je haar regelmatig vinden op de tennisbaan, tenminste, als ze niet in het buitenland vertoeft, want reizen is misschien toch wel haar grootste passie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

content mobiel trends 

 

1 reactie op “SEO trends in 2014

  1. Pingback: Hummingbird: een slimme vogel van Google | Online marketing blog | Luuk Nagtegaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*