SEO trends 2012


googlepandaupdate

Ook in 2012 goed scoren met uw website? De 10 belangrijkste trends voor 2012 heb ik hieronder opgesomd waarbij de eindgebruiker meer dan ooit centraal staat. 

Wat zijn de belangrijkste SEO trends van 2012?

1. Zorg voor Panda-proof websites

Op 27 februari is er weer een nieuwe Panda-update geweest, Panda 3.3. Een aantal belangrijke wijzigingen die Google kenbaar heeft gemaakt:

•     Google is gevoeliger voor recente wijzigingen
•     De manier van linkevaluatie is veranderd
•     Locale zoekresultaten worden belangrijker
•     Meer afbeeldingen in universal search
•     Accuratere waarneming van officiële pagina’s
•     Lancering rich snippets in Google Shopping

De website moet in 2012 Panda-proof zijn voor:
•      Gebruiksvriendelijkheid
•      Betrouwbaarheid
•      Zoekmachinevriendelijkheid

2. Gebruiksvriendelijkheid is de toekomst

Mede vanwege de Panda update zijn mensen steeds meer gewend aan ‘makkelijke’ websites.Zorg er dus voor dat het voor bezoekers direct duidelijk is wat voor product/dienst wordt aangeboden, hoe ze contact op kunnen nemen en waar ze naartoe moeten navigeren om daar te komen waar ze willen zijn. Plaats op elke pagina een duidelijk opvallende button naar bijvoorbeeld de contact- of bestelpagina, zorg dat je contactgegevens altijd duidelijk zichtbaar zijn en verwijder al die onnodige velden in je e-mailformulier.

3. Bye bye Flash, hello HTML5

De nadelen van Flash voor SEO zijn bekend. Maar nu zelfs Android Flash de rug toekeert lijkt er definitief een einde te komen aan (de originele) Flash. Dit maakt de weg vrij voor HTML 5. Als je dan toch nog een website hebt die Flash gebruikt, heeft Adobe heeft nu ook een tool om Flash-code om te zetten naar HTML5. Wat wordt er dan dus belangrijk in 2012: vermijd niet langer animaties voor je website, maar zet de stap naar HTML5.

4. Verhoog je ranking met recente content

Dat content king is en blijft, is in feite niks nieuws. Zorg ervoor dat je ook in 2012 heldere, duidelijke en makkelijk leesbare teksten op je website zet, dus geen kromme zinnen om maar veel zoekwoorden te kunnen gebruiken, geen spelfouten, geen onwaarheden, etc.

Wees in 2012:
•     Creatief
•     Concreet
•     Informeel (en humoristisch)
•     Eerlijk

Zorg regelmatig voor nieuwe/geüpdate content, zodat Google ziet dat je aan je site blijft werken.

5. Linkbuilding blijft belangrijk

Bij de backlinks gaat er toch het één en ander veranderen. Links van slechte kwaliteit zorgen er steeds meer voor dat je site verder naar beneden zakt in de zoekresultaten. Goede en betrouwbare links zijn nog steeds de toekomst. De ‘sociale’ websites spelen hierin nu een belangrijke rol. Denk hierbij aan Facebook likes en comments, tweets via Twitter en Google’s Plus Ones. Ook de merknaam wordt belangrijker voor Google. Google merkt het namelijk als er over je wordt gesproken, als er alleen maar .nl achter staat. Dat is dus een hele andere manier van linkbuilding.

6. Posities en verkeer zijn enkel een middel

De focus van veel adverteerders op ROI is al langer gaande en zal het komende jaar alleen maar sterker worden. Rankings en traffic zijn belangrijk, maar in de meeste gevallen gaat het uiteindelijk om ROI als KPI. Door de verdere ontwikkelingen op het gebied van personalisatie van zoekresultaten is deze focus ook logischer. Het meten van rankings kan minder goed en betrouwbaar worden uitgevoerd, simpelweg vanwege het feit dat deze door tal van variabelen per persoon en per plaats kunnen verschillen van elkaar.
Ook hier geldt weer: zorg voor een gebruiksvriendelijke website, zodat de bezoekers het pad volgen dat je voor ze hebt bedacht.

7. Social Media en SEO zijn aan elkaar verbonden

Ondanks dat nog niet iedereen overtuigd of op de hoogte is van het belang van Social Media zijn deze geweldig goed zakelijk in te zetten. Met de opkomst van het adverteren via Twitter en Facebook is er een enorm bereik bij je doelgroep. Zoals bij de Panda update ook al naar voren is gekomen, is de verwachting dat de linken die sites krijgen via de Social Media steeds belangrijker worden. SEO is dus niet meer los te zien van Social Media. Verder verwacht men dat de rol van Google+ in 2012 ook groter gaat worden, omdat Google er zelf alles aan zal gaan doen om dit te realiseren. Ook dit is een ontwikkeling om in de gaten te houden.

8. YouTube is nu de 2e grootste zoekmachine

Door de opkomst van tablets en de toename en de stijging in het gebruik van smartphones is het bereik van internet, en dus ook van online video’s, toegenomen. Ook de opkomst van de smart TV’s die toegang tot internet hebben, geven een boost aan het belang van online video’s. Video’s worden daarom ook steeds belangrijker voor de zoekmachines. Wat belangrijk is hierbij, is dat je aan de video’s een zoekmachinevriendelijke titel en URL meegeeft én de mogelijkheid om deze te delen via de Social kanalen. Zet deze ook op YouTube met links naar pagina’s op je website waar de originele video’s staan.

9. Mobiel internet laat stijging zien

Het gebruik van mobiel internet op smartphones en tablets neemt toe. Tijdens de jaarwisseling was dit jaar het telefoongebruik minder dan voorgaande jaren, terwijl het dataverkeer met ruim 100% is gestegen. Dat toont wel aan dat het mobiele internet een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Cisco verwacht dat komende jaren het gebruik van mobiel internet elk jaar ongeveer verdubbelt. Het is dus van belang om ‘mobile ready’ te zijn in 2012. Zorg dus altijd voor een website of app die geschikt is voor mobiele gebruikers.

10. Opkomst neuromarketing

Als laatste trend voor 2012 kan de opkomst van neuromarketing niet ontbreken. Deze vorm van marketing wint de laatste jaren terrein en, dankzij de steeds betere technieken zoals fMRI (speciale MRI techniek die activiteit in de hersenen zichtbaar maakt), EEG (methode die activiteit in de hersenen meet) en eyetracking (manier om te meten waar mensen naar kijken), wordt er steeds meer bekend over hoe bezoekers op je website navigeren en kun je ze ook steeds beter beïnvloeden. Volgens de Panda update is een gebruiksvriendelijke website cruciaal. Via deze technieken kun je hierop inspelen.

Nadine Jooren

Nadine Jooren

Nadine schrijft blogartikelen over project management en conversie optimalisatie en houdt zich binnen Leadrs dan ook voornamelijk bezig met deze vakgebieden. In haar vrije tijd kun je haar regelmatig vinden op de tennisbaan, tenminste, als ze niet in het buitenland vertoeft, want reizen is misschien toch wel haar grootste passie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

content gebruiksvriendelijkheid google panda html5 linkbuilding mobiel neuromarketing social media trends YouTube 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*