HomeBlogSEO tips tijdens de coronacrisis

SEO tips tijdens de coronacrisis

SEO tips tijdens de corona crisis

In slechts een paar weken tijd is de rol van marketingspecialist compleet veranderd. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we anders (moeten) omgaan met onze websites. In deze onzekere tijden hebben veel bedrijvensites te maken met corona nieuwsupdates, afwijkende openingstijden, digitaal klantcontact, gesloten webshops of diensten die niet langer aangeboden kunnen worden. Het informeren van websitebezoekers is hierbij noodzakelijk. Wel is het van het grootste belang dat dit op de juiste manier gebeurt. Je wil namelijk voorkomen dat jouw website als gevolg van deze acties niet of nauwelijks meer gevonden wordt in de zoekmachines na de crisis. 

In deze blog geven we je alle informatie over hoe je het beste met jouw website om kunt gaan tijdens deze coronacrisis. Ook laten we zien welke middelen Google zelf hiervoor beschikbaar heeft gemaakt. Lees direct ons advies!

Laatste update: 7-5-2020
Indien er nieuwe middelen beschikbaar worden of zaken wijzigen, passen wij deze blog zo snel mogelijk aan volgens de actuele informatie.

Verwijder niet de website of delen daarvan

Het is heel goed mogelijk dat door de coronasituatie de inhoud van de website niet langer aansluit bij de werkelijke situatie. Als jouw bedrijf een dienst of product niet langer kan leveren, verwijder dan niet de websitepagina’s die hierover gaan (zie onderstaand voorbeeld van webshop The Sting). De negatieve gevolgen voor de organische prestaties van de website, zullen niet te overzien zijn.

Ook adviseren wij om niet de complete homepage te verbouwen om direct alle informatie over het coronasituatie te geven. De bestaande content wordt dan verwijderd of naar beneden geplaatst wat ook een negatieve nasleep gaat hebben.

SEO waarde kwijtraken
Wanneer je een website (of delen daarvan) verwijdert, zul je alle reeds opgebouwde SEO waarde verliezen. Met SEO waarde bedoelen we de posities in Google waarop jouw website met specifieke zoektermen gevonden wordt (en de leads of verkopen als gevolg). Om de zoveel tijd bekijkt Google (delen) van jouw website. Zijn deze delen niet langer beschikbaar? Dan zal Google ze niet langer tonen in de zoekmachine. SEO is lange termijn sport. Zodra jij jouw website of pagina’s weer live zet, kan het heel lang duren om deze posities weer terug te krijgen. Als dit überhaupt nog lukt. Verwijder dus nooit (delen van) de website!

In onderstaande tips geven we je advies over hoe je wel met de coronacrisis op jouw website kunt omgaan.

Informeer websitebezoekers

Er zijn genoeg mogelijkheden om websitebezoekers te informeren over de huidige situatie binnen jouw bedrijf. Hierbij een aantal ideeën:

1. Websitebanner
Plaats een banner of extra headerbalk (zie voorbeeld BuitenHof Tuinmeubelen) op alle pagina’s van de website met de belangrijkste informatie zoals ‘Tijdelijk gesloten’ of ‘Aangepaste contactmogelijkheden’. Achter deze banner kan dan een link geplaatst worden naar een pagina waar de actuele informatie op te vinden is.

2. Openingstijden aanpassen
Communiceer je openingstijden op jouw website? Pas deze dan overal aan en zorg dat deze accuraat zijn. Denk daarbij aan homepage, contact pagina, over ons pagina, landingspagina’s etc. Pas eventuele plaatspagina’s (in bulk) aan met daarop de nieuwe openingstijden en eventuele extra voorzorgsmaatregelen over een bezoek of alternatieve contactmogelijkheden.

3. Telefoonnummer
Indien door de coronasituatie het belangrijkste telefoonnummer is veranderd, pas dit dan ook aan. Vergeet daarbij niet de headers, footers of sidebars. Daarnaast is het ook verstandig dit telefoonnummer op meerdere plekken te communiceren.

4. Blog of informatiepagina
Heb je een blog? Gebruik deze dan om jouw bezoekers te kunnen informeren over de beschikbaarheid van producten of diensten. Heb je geen blog? Richt dan een pagina in met de belangrijkste informatie. Zorg wel dat je hier duidelijk de datum bij zet zodat men weet van wanneer de informatie is.

5. Social media icoontjes
Zorg ook dat op de website de social media icoontjes zichtbaar zijn, zodat mensen daar ook jouw nieuwsupdates kunnen blijven volgen.

6. Extra contact mogelijkheden
Denk daarnaast ook na over extra contactmogelijkheden zoals chat of chatbots, WhatsApp, videobellen en virtuele meetings. Daarnaast zijn er ook alternatieve vormen van producten of diensten aanbieden of verkopen middels augmented reality, online webinars of social selling. Lees hierover meer op onze blog: Online marketingtips tijdens het coronavirus

 

Gebruik Google Mijn Bedrijf

1. Google Mijn Bedrijf corona update
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je een bedrijf extra kunt uitlichten in de zoekresultaten (zie afbeelding). Wanneer iemand een zoekopdracht gebruikt waarin de bedrijfsnaam staat (branded) zoals in dit geval ‘BuitenHof Tuinmeubelen Breda’, dan krijgt hij/zij het Google Mijn Bedrijf account te zien.Google Mijn Bedrijf

 

Nu raden wij sowieso sterk aan dat iedereen deze gratis exposure in Google claimt, maar tijdens de coronacrisis heeft dit nog extra communicatie voordelen. Via Google Mijn Bedrijf is het namelijk mogelijk om berichten te plaatsen. Dit werkt hetzelfde als een social media post op bijvoorbeeld Facebook.

Nu we met een crisissituatie te maken hebben waarbij je gebruikers zo snel mogelijk wilt informeren, is het ook mogelijk om speciale corona updates te maken. Het berichtje wordt dan op de Google Mijn Bedrijf vermelding gezet waardoor deze zichtbaar is voor iedereen die op jouw bedrijfsnaam zoekt. Daarbij kun je een button toevoegen die linkt naar bijvoorbeeld een uitgebreide informatiepagina.

Google Mijn Bedrijf corona update postcorona update google mijn bedrijf bericht voorbeeld

2. Google Mijn Bedrijf openingstijden / telefoonnummer
Veel mensen die zoeken op een bedrijfsnaam komen uit bij de Google Mijn Bedrijfsvermelding. Hier worden in veel gevallen de openingstijden bekeken of het telefoonnummer opgezocht. Indien er afwijkende openingstijden zijn, wijzig dan ook via Google Mijn Bedrijf de openingstijden. Vergeet daarnaast ook niet het hoofdtelefoonnummer aan te passen indien deze tijdelijk gewijzigd is.

Gebruik gestructureerde data

Google doet zijn best om de inhoud van jouw website zo goed mogelijk te begrijpen. Door in jouw website code gestructureerde data te verwerken (zogenoemde mark-up in schema.org, vaak door een webbouwer geïmplementeerd), maak je het voor Google makkelijker te snappen wat er staat. Er zijn hierin vele mogelijkheden om jouw website daardoor beter te laten indexeren. Maar tijdens deze coronacrisis heeft Google ook een aantal vormen van nieuwe gestructureerde data beschikbaar gesteld.

1. Updates over door corona geannuleerde evenementen
De mark-up voor ‘Event’ is een vaak toegepast type structured data. Hierbij markeer je de belangrijkste informatie over het evenement zoals de datum, locatie en eventueel verkoop tickets. Deze mark-up kun je ook zonder webbouwer uitvoeren door handmatig de belangrijkste eventdata te highlighten.

Gestructureerde data evenementen corona schema

Omdat veel evenementen wegens de coronacrisis niet doorgaan of als online webinar worden aangeboden, heeft Google dit type data uitgebreid met meer opties. Deze gestructureerde data kan niet handmatig gemarkeerd worden, maar enkel in de code van schema.org.

Optie: Evenement geannuleerd
Zet dan de eventStatus op EventCancelled. Wijzig de bestaande datum van het evenement niet. Bekijk hier de webbouwerdetails voor EventCancelled.

Optie: Evenement uitgesteld en nieuwe datum bekend
Zet dan de eventStatus op EventRescheduled. Pas de nieuwe datum aan. Bekijk hier de webbouwerdetails voor EventRescheduled.

Optie: Evenement uitgesteld en geen nieuwe datum bekend
Zet dan de eventStatus op EventPostponed. Wijzig de startdatum van het evenement niet. Bekijk hier de webbouwerdetails voor EventPostponed.

Optie: Evenement omgezet naar online webinar
Zet dan de eventStatus op EventMovedOnline. De locatie wordt dan type VirtualLocation. Bekijk hier de webbouwerdetails voor EventMovedOnline en VirtualLocation.

2. Corona updates als gestructureerde data
Vanwege het coronavirus plaatsen veel organisaties zoals scholen, overheidsinstellingen en gezondheidsorganisaties dringende updates. Het gaat hier om belangrijke updates die van invloed zijn op schema’s of andere aspecten binnen het dagelijks leven. Speciaal voor dit soort organisaties biedt Google de mogelijkheid om in de zoekresultaten extra vermeldingen met deze dringende updates te krijgen.

event schema gestructureerde data corona

Voorbeelden van dit soort updates zijn:

  • Testcentrum voor COVID-19
  • Schoolsluiting (Nieuw)
  • Quarantainerichtlijnen (Nieuw)
  • Statistieken voor verspreiding van ziekte
  • Reisverboden
  • Overheidsuitkeringen (Nieuw)
  • Anders/algemeen

Indien jouw website dus in de categorie school, overheidsinstelling of gezondheidsorganisatie valt, maak dan gebruik van corona update data. Hier is alle informatie over gestructureerde data corona updates te vinden. Deze ‘SpecialAnnouncement’ data kan of door een webbouwer worden verwerkt in schema.org of middels een het indienen van een corona update verzoek (bèta) via Google Search Console.

Update: Inmiddels heeft Google aangekondigd dat wanneer er gebruik is gemaakt van schema.org SpecialAnnouncement in de gestructureerde data, deze als report beschikbaar is in Google Search Console. Hierbij worden ook eventuele fouten inzichtelijk gemaakt. Daarnaast kan in het performance report alle prestaties ingezien worden van pagina’s met de SpecialAnnouncement mark-up.

special announcement report Google Search Console corona update

Voor andere branches is deze update voor nu nog niet beschikbaar. Wel is de kans redelijk dat Google de update binnenkort ook uitrolt voor andere type bedrijven. Er is namelijk al aangegeven dat ze de optie definitief via Google Search Console zelf willen gaan aanbieden. Hierbij is de kans op opschalen groot.

Investeer in contentstrategie

Een contentstrategie is onmisbaar voor iedere website. Je wilt immers jouw bezoekers informeren met relevante content waarbij je middels een salesfunnel toewerkt naar een conversie. Daarbij wil je bezoekers voorzien van informatie passend bij iedere fase waarin de potentiële klant zich bevindt. Of het nu om een bezoeker gaat die nog breed aan het oriënteren is, of een bezoeker die al heel gericht de voordelen van een product of dienst zoekt. Twee verschillende intenties en dus twee verschillende soorten vormen van content.

Update: Google heeft bekend gemaakt dat vanaf 4 mei de nieuwe Google update uitgerold wordt, namelijk: Google May 2020 Core Algorithm update. Dit is de eerste Core update sinds COVID-19. Sinds de laatste update in januari 2020 is er door de coronacrisis veel verandert op het gebied van zoekgedrag van gebruikers. Met deze nieuwe update probeert Google nog beter in te spelen op dit veranderende zoekgedrag. Het gaat hierbij niet alleen om corona-gerelateerde zoekopdrachten, maar ook over een verandering in het (diensten)aanbod van bedrijven en de behoefte naar het kopen van online producten. De manier om in te spelen op (veranderd) zoekgedrag en zoekintenties, is middels een consentstrategie.

Investeren in de toekomst
Een contentstrategie is de meest waardevolle investering als het gaat om organische SEO prestaties. Het opzetten van zo’n strategie vergt wel een flinke tijdsinvestering. En de coronacrisis zorgt voor onzekere tijden. Het is verleidelijk om dan juist te bezuinigen in bijvoorbeeld marketingkosten. Echter staat één ding vast, er komt een einde aan de coronacrisis en dat zal een nieuwe algemene norm voor online marketing met zich meebrengen.

Dit is dus juist het moment om de ‘downtime’ van jouw organisatie zo efficiënt mogelijk in te zetten en juist te investeren in de kansen voor de toekomst. Zo start je met het opstellen van een SEO contentstrategie:

1. Zoekwoordonderzoek doen naar relevante termen
Doe een zoekwoordonderzoek om te kijken waar de kansen liggen voor jouw organisatie. Je krijgt dan inzichten in welke relevante termen jouw doelgroep gebruikt en wat de maandelijkse zoekvolumes zijn. Ook zie je hoeveel concurrentie er op een zoekterm zit.

2. Huidige sitemap website in kaart brengen
Breng de sitemap van de website in kaart. Een sitemap is een overzicht van alle actieve URL’s van jouw website. Zo weet je precies welke content je hebt en kun je zien of deze voldoet aan de juiste URL opbouw volgens de richtlijnen van Google.

3. Maak een nieuwe gewenste sitemap
Vervolgens ga je op basis van de kansen uit het zoekwoordonderzoek kijken welke content nog ontbreekt op jouw website. In het sitemap-overzicht geef je aan welke nieuwe pagina’s er geschreven en welke oude pagina’s er herschreven dienden te worden. Zorg hierbij voor een website en URL-structuur volgens de richtlijnen van Google.

Ondanks de onzekere tijden, zijn er dus genoeg mogelijkheden om goed op deze coronacrisis te kunnen anticiperen. Heb je vragen of hulp nodig bij één of meerdere van deze acties, wij denken graag met je mee!

Emily Vermunt - Leadrs

Vragen of hulp nodig bij SEO tijdens coronacrisis?

Neem dan contact op met Emily, zij kan je alles vertellen over de SEO mogelijkheden en kansen voor jouw website tijdens de coronacrisis

Direct contact