Rich snippets – laat je zoekresultaten meer opvallen!


rich-snippets

Misschien heb je ze weleens gezien, zoekresultaten in Google die afwijken van de ‘gewone’ zoekresultaten. Deze bevatten rich snippets, ofwel een toevoeging aan de standaard zoekresultaten die het zoekresultaat extra info geven en nog meer op laten vallen, waardoor men eerder op deze zoekresultaten zal klikken en je dus meer bezoekers naar je website krijgt.

Standaard zoekresultaten in Google

Een standaard zoekresultaat in Google ziet er als volgt uit:
Blog1

Bovenaan zie je de titel van de pagina, daaronder de url en daar weer onder de beschrijving van de pagina. De titel en omschrijving vallen onder de zogenaamde metatags van een pagina. Je kunt zelf beïnvloeden wat er bij deze metatags staat. In veel CMS’en is standaard ruimte opgenomen om zelf de metatags te kunnen invullen:

Blog2Blog3

De trefwoorden worden tegenwoordig niet meer zo hoog gewaardeerd door Google, maar de titel en omschrijving zijn zeker nog relevant. Je kunt hier interessante zoekwoorden in opnemen en zoals gezegd ook je zoekresultaat in Google beïnvloeden om de bezoekers net even dat duwtje in de goede richting te geven en te klikken op jouw link.

Zoekresultaten met rich snippets

Een voorbeeld van een zoekresultaat met een rich snippet is deze:

Blog4

Je ziet hier de gele sterretjes staan direct onder de url. Dat is een voorbeeld van een rich snippet. Als je dit zoekresultaat dan vergelijkt met de andere zoekresultaten in Google wanneer we zoeken op ‘opel corsa’, dan springt deze er wel het meeste uit:

Blog5

Je kunt je dus voorstellen dat mensen het snelst geneigd zijn om bij de bovenstaande resultaten op het resultaat met de sterren te klikken.

Voorbeelden van rich snippets

Er zijn verschillende vormen van rich snippets die je kunt toepassen om je zoekresultaten te verrijken:

  • Reviews
  • Breadcrumbs
  • Evenementen
  • Producten
  • Personen
  • Bedrijven
  • Video’s
  • Recepten

Reviews

De review snippet is 1 van de meest interessante snippets in Google. Hiermee kun je aangeven dat je site is beoordeeld door je klanten en wat voor cijfer ze je hebben gegeven. Door middel van gele sterretjes wordt dit in je zoekresultaat opgenomen:

Blog6

Breadcrumbs

Het is ook mogelijk om het kruimelpad van je website ook weer te geven als rich snippet in je zoekresultaat, zie bijvoorbeeld:
Blog7

Het kruimelpad dat op de website wordt weergegeven, komt ook terug in het zoekresultaat. Je kunt in bovenstaand voorbeeld klikken op het gehele kruimelpad, dus zowel op ‘www.partners-in-mondzorg.nl’ als op ‘Behandelingen’ en op ‘Gebitsprotheses’.

Evenementen

Wanneer je bedrijf regelmatig evenementen organiseert, is het ook interessant om deze terug te laten komen in je zoekresultaat, Google toont dan de datum en een link naar het evenement:

Blog8

Producten

Het is ook mogelijk om producten die je verkoopt als rich snippet weer te geven in het zoekresultaat, met de prijs, beschikbaarheid, beoordelingen, etc. erbij. Erg interessant voor webshops natuurlijk:

Blog9

Personen

Deze is je misschien al vaker opgevallen, als je een bepaalde persoon zoekt in Google en diens LinkedIn profiel te zien krijgt, kan het zijn dat daar ook direct al de functietitel en de plaats wordt weergegeven:

Blog10

Dit doet Google overigens vaak al vanzelf, zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Bedrijven

Ook bij bedrijven kan extra info toegevoegd worden aan het zoekresultaat, zoals bijvoorbeeld het Google Places account van een bedrijf:

Blog11

Ook dit valt direct lekker op in de zoekresultaten. Het is dus altijd aan te raden om een Google Places account aan te maken voor je bedrijf!

Video’s

Heb je interessante video’s van je bedrijf of een onderdeel daarvan, dan kan hier een thumbnail van in je zoekresultaat worden weergegeven met wat extra informatie erbij, zoals van wie deze video is, de lengte van de video, wanneer deze is geüpload, etc.:

Blog12

Recepten

Ook aan recepten in Google kan wat extra informatie toegevoegd worden, zoals een afbeelding van het recept, een omschrijving, de beoordeling, de tijd dit nodig is om het te maken, etc.:

Blog13

Deze rich snippets is niet direct interessant voor onze klanten, maar misschien een handige tip voor de creatieveling in de keuken ;-).

Rich snippets toevoegen aan een zoekresultaat

Om rich snippets toe te kunnen voegen aan je zoekresultaten, moet er extra code toegevoegd worden aan je site (microdata). Hiermee kun je als het ware een stukje omschrijving toevoegen aan je site of een bepaalde pagina van je site, waarmee je ervoor kunt zorgen dat er een rich snippet wordt toegevoegd aan je zoekresultaten.

Meer weten over rich snippets?

Wil je meer weten over rich snippets of wil je jouw zoekresultaten in Google hier ook mee verrijken, neem dan even contact met ons op: 088-010 5600 of info@leadrs.nl. Wij gaan er graag voor je mee aan de slag!

Nadine Jooren

Nadine Jooren

Nadine schrijft blogartikelen over project management en conversie optimalisatie en houdt zich binnen Leadrs dan ook voornamelijk bezig met deze vakgebieden. In haar vrije tijd kun je haar regelmatig vinden op de tennisbaan, tenminste, als ze niet in het buitenland vertoeft, want reizen is misschien toch wel haar grootste passie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

Google rich snippets seo tips 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*