Binnenkort in Google Ads: Responsieve zoekadvertenties


responsive search ads

Op 10 juli introduceerde Google een nieuwe advertentie-indeling voor zoekadvertenties: responsieve zoekadvertenties (of in het Engels: ‘responsive search ads’). Deze functionaliteit wordt op dit moment langzaam uitgerold en is nu als bèta beschikbaar in verschillende landen. Naar verwachting zal deze functionaliteit later deze maand voor Nederland uitgerold worden. In deze blog lees je meer over wat responsieve zoekadvertenties zijn, wat het voordeel ervan is en wanneer je deze in zou kunnen zetten.

Wat is een responsieve zoekadvertentie?

Bij een responsieve zoekadvertentie worden verschillende koppen en beschrijvingen (‘text assets’) op basis van machine learning gecombineerd om zo één advertentie te vormen. Zo kun je snel tekstadvertenties maken die Google kan gebruiken om de optimale advertentie te tonen aan de gebruiker.

De voordelen van responsieve tekstadvertenties zijn:

  • Het is snel: doordat je alleen de teksten in moet geven en het combineren aan Google overlaat, kun je in feite heel snel veel verschillende teksten testen.
  • De advertenties zijn flexibel: de advertenties passen zich automatisch aan, aan het apparaat van de gebruiker. Op een groter apparaat worden meer teksten getoond om zo de optimale boodschap met een gebruiker te delen. Bij responsieve tekstadvertenties kan ook meer content getoond worden dan bij de normale tekstadvertenties, namelijk tot 3 koppen en tot 2 beschrijvingen.
  • Je houdt zelf de controle: in tegenstelling tot bijvoorbeeld dynamische zoekadvertenties houd je als adverteerder de controle over wat er precies in je teksten staat. Ook kun je koppen en beschrijvingen “pinnen” waardoor deze altijd op een vaste plaats getoond zullen worden.
  • Verbeterde resultaten: doordat je meer kans hebt een geoptimaliseerde advertentie te kunnen laten zien, kunnen je resultaten verbeteren. Volgens Google is er met responsieve zoekadvertenties een verbetering in de doorklik te zien van 5 tot 15%.

responsieve zoekadvertenties

Hoe werkt een responsieve zoekadvertentie?

Bij een responsieve zoekadvertentie voer je dus meerdere koppen en beschrijvingen in. Deze koppen en beschrijvingen kunnen allemaal gecombineerd en in verschillende volgorden vertoond worden.

Responsieve zoekadvertenties bestaan uit de volgorde onderdelen:

  • Minimaal 3 en maximaal 15 koppen (van elk maximaal 30 karakters)
  • Minimaal 2 en maximaal 4 beschrijvingsregels (van elk maximaal 90 karakters)
  • Eén landingspagina

Daarnaast kun je koppen en beschrijvingsregels “pinnen” op vaste posities. Wil je een bepaalde kop altijd als eerste zien? Dan kun je deze pinnen op positie 1. Ook kun je meerdere koppen of beschrijvingen op dezelfde positie pinnen, en dan wordt altijd één van de gepinde koppen of beschrijvingen getoond (tenzij je deze op positie 3 (koppen) of 2 (beschrijvingen) plaatst, omdat er niet altijd een derde kop of tweede beschrijving getoond wordt).

De verschillende onderdelen van een responsieve zoekadvertentie kunnen geanalyseerd worden op basis van vertoningen. Je kunt in Google Ads het volgende inzien:

  • Hoe vaak elke asset is vertoond;
  • Welke combinaties het vaakst samen zijn vertoond.

Google ziet de teksten die het vaakst vertoond zijn als de meest succesvolle teksten, omdat op basis van machine learning steeds wordt bepaald dat de best werkende teksten worden vertoond.

Best practices voor responsieve zoekadvertenties

Wanneer je aan de slag gaat met responsieve zoekadvertenties zijn een aantal zaken goed om rekening mee te houden bij de creatie van je teksten.

  • Het is belangrijk dat alle verschillende teksten voldoende van elkaar verschillen en dat je ook verschillende type teksten toevoegt. Bijvoorbeeld één tekst met de productnaam, een andere tekst gericht op een USP van je product en een andere tekst met een aanbieding. Op deze manier kunnen de teksten goed met elkaar gecombineerd worden.
  • Google raadt alleen aan om teksten te pinnen als dat echt nodig is, bijvoorbeeld wanneer je als bedrijf te maken hebt met wettelijke vereisten. Het pinnen voorkomt namelijk wel dat alle mogelijke variaties getest en geoptimaliseerd kunnen worden.
  • Bij dit type advertentie is het niet verstandig om zoveel mogelijk karakters te gebruiken in elke kop of beschrijving. Google combineert de teksten en dat gaat makkelijker als ze niet te lang zijn. Ook passen er met kortere teksten bijvoorbeeld makkelijker meerdere koppen boven je advertentie!

Randvoorwaarden voor responsieve zoekadvertenties

Als je aan de slag wilt gaan met responsieve zoekadvertenties zijn een aantal zaken belangrijk om rekening mee te houden:

  • De mogelijkheid om deze advertenties aan te maken dient geactiveerd te worden via een Google accountmanager.
  • Je kunt responsieve zoekadvertenties op dit moment alleen gebruiken in advertentiegroepen met bestaande tekstadvertenties. Responsieve tekstadvertenties kunnen op dit moment sowieso tot zo’n 50% van de tijd vertoond worden, dus om altijd zichtbaar te zijn is het slim op RSA’s naast je reguliere tekstadvertenties toe te voegen.

Wil je aan de slag gaan?

Zodra de responsieve zoekadvertenties voor Nederland beschikbaar zijn gaan we hier samen met onze klanten mee testen. We zijn erg benieuwd naar de resultaten! Wil je meer weten over responsieve zoekadvertenties en de mogelijkheden hiervan voor jouw campagnes, neem dan contact met ons op!

Linda Gommers

Linda Gommers

Linda houdt zich bij Leadrs bezig met search engine advertising (SEA) en data-analyse. In haar vrije tijd blogt ze graag en loopt ze regelmatig hard. Ook wordt ze blij van reizen, en dan het liefst naar de Verenigde Staten.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

google ads responsieve zoekadvertenties responsive search ads 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*