Over Twitter En Zoekmachinemarketing (SEO) – Twylah


twylah_blog_logo_twitter_socialbites-300x202

Veel bedrijven twitteren er lustig op los. Prima. Zeker als er voor de doelgroep relevante content gedeeld wordt en er sprake is van interactie. Eén van de belangrijkste nadelen die ik ervaar met Twitter is de ‘vergankelijkheid’ van content. Jouw waardevolle links, leuke tips en interessante dialogen verdwijnen in de timeline. Zakken steeds dieper weg richting vergetelheid. Zonde toch?

Twylah in het kort

Twylah helpt om meer te halen uit jouw twitteractiviteit door tweets te analyseren op gebruikte keywords (nee, hashtaggen is niet nodig…) en voor elke tweet een ‘landingspagina’ aan te maken met de tweet, het artikel waarnaar je gelinkt hebt en gerelateerde tweets te tonen op basis van de gebruikte keywords in de tweet. Daarnaast maakt Twylah voor veelgebruikte keywords een aparte ‘landingspagina’ aan met gerelateerde tweets en wordt het betreffende keyword opgenomen in de hoofd- of subnavigatie van jouw twylah-pagina.

Twylah is misschien wel de meest onderbelichte ‘social media tool’ op dit moment en hoort naar mijn bescheiden mening thuis in de social media infrastructuur van elk bedrijf. Waarom? Dat licht ik graag even toe.

Twylah in de praktijk

In het voorbeeld hieronder zie je mijn Twylah pagina (klik op de afbeelding om deze live te bekijken) waarop ik drie onderdelen heb uitgelicht:

  1. De menu-structuur; de wordt automatisch aangepast op veelgebruikte keywords. Van alle veelgebruikte keywords wordt vervolgens een aparte landingspagina aangemaakt. Een prima ‘spiegel’ om te toetsen of je met jouw tweets wel consistent bent in het gebruik van keywords waarop jij expertise wilt ‘claimen’. Je kunt overigens via de Manage Topics functie in Twylah een drietal keywords ‘sticky’ maken en enkele keywords uitsluiten van de menu-structuur.
  2. Een topic; blijkbaar twitter ik veel over marketing. Hiervoor is een aparte pagina opgemaakt door Twylah. Via de blauwe ‘more marketing’ button kom je op deze pagina terecht.
  3. Bibliotheekplaza; dit is, samen met Socialfriday ernaast, een event waarop ik heb gesproken. Door hier over te twitteren wordt deze aangemerkt als relevant en maakt Twylah ook hier een pagina voor aan. De fun part? Check dit in de Google zoekresultaten op het trefwoord “bibliotheekplaza’:

En nu de link met SEO (Search Engine Optimalization – Zoekmachine optimalisatie)

Een bijzonder interessante (doch niet standaard…) optie van Twylah is de mogelijkheid om jouw dynamische Twylah pagina te koppelen aan jouw eigen domeinnaam! Hierdoor worden alle tweets en landingspagina op jouw eigen domein geindexeerd door Google. Ik heb er zelf voor gekozen om dit te doen onder het subdomein http://twitter.socialbites.nl. Resultaat na 2 maanden gebruik van Twylah: circa 9.930 geindexeerde pagina’s op dit subdomein in Google opgenomen, resulterend in 2.506 websitebezoekers de afgelopen maand. Leuk detail; de bouncerate van bezoekers via de Twylahpagina op twitter.socialbites.nl ligt 12% lager dan bezoekers via andere bronnen.

Een aantal voorbeelden

Wanneer is bedrijven help bij het slimmer organiseren van online- en offline contactmomenten met klanten (wij noemen het Social (Media) Concept Design ;-)) is Twylah natuurlijk een onderdeel van de infrastructuur. Hieronder tref je links naar de Twylah pagina’s van enkele van onze ‘klanten’:

Zelf Twylah aan je eigen domein koppelen?

Hieronder tref je een kort stappenplan om jouw eigen Twylah pagina te koppelen aan je eigen domeinnaam. Op dit moment is Twylah nog in ‘private beta’ (dus besloten) en zul je een invite moeten aanvragen. Als je die eenmaal hebt (en een twitteraccount met minimaal 50 tweets) kun je aan de slag:
  1. Maak een account aan op Twylah
  2. Creëer een subdomein (ik heb gekozen voor twitter.socialbites.nl)
  3. Verwijs het subdomein via CNAME (!) naar www.twylah.com.
  4. Stuur een email naar Twylah (customdomains@twylah.com) met het verzoek om jouw account te koppelen aan het aangemaakte subdomein (stap 2). Het is belangrijk om in deze mail in elk geval jouw twitternaam en het subdomein te vermelden. Je kunt ook je Google Analytics code meesturen zodat ze deze er ook aan kunnen koppelen. Let er dan wel op dat je in Google Analytics een code aanmaakt voor een domein met meerdere subdomeinen.

Veel succes met het gebruik van Twylah! Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat dan beslist even een reactie achter. Ik ben geen SEO expert, dus ben ook zeer benieuwd naar meningen en ervaringen van SEO experts over Twylah en deze werkwijze! Dit artikel verscheen ook op Socialbites.com

Tags:

content inbound links social media tips traffic Twitter Twylah 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*