HomeBlogOnline marketing tips tijdens het coronavirus

Online marketing tips tijdens het coronavirus

Online marketing tips coronavirus

‘’Moeilijke tijden vragen om creatieve oplossingen’’

Na de laatste maatregelen van het kabinet omtrent het coronavirus neemt de druk voor veel ondernemers toe. Klanten zeggen afspraken af, deals gaan niet door en personeel moet noodgedwongen thuis werken. Het zijn moeilijke tijden die vragen om creatieve oplossingen om jezelf als organisatie te kunnen onderscheiden.

Ook vanuit onze klanten krijgen we veel vragen over hoe zij moeten omgaan met het verplicht sluiten van winkels, kantoren, vestigingen of alle beurzen en evenementen die worden gecancelled. Om die reden delen we graag onze online kennis en komen we met creatieve oplossingen die je direct kunt gaan toepassen.

Tip 1 (B2B): Online meetings opzetten

Intern en met klanten of prospects communiceren

Aangezien heel Nederland (behoudens uiteraard alle helden in de zorg en andere instanties die in de frontlinie staan) thuis aan het werk is, dienen bedrijven direct over te schakelen op een virtuele omgeving. Dat dit momenteel een hot item is, zien we ook vanuit Google waar we de afgelopen weken een enorme piek zien op zoekopdrachten als ‘’video bellen’’, ‘’online webinars’’ en ‘’online meeting tools’’.

Het zal in beginsel voor een aantal organisaties zoeken zijn om zowel intern als extern richting klanten de communicatie te structureren. Tools als Skype, Microsoft teams, Zoom en Whereby faciliteren dit perfect. Wij kunnen iedereen Whereby aanraden gezien de vele mogelijkheden. Wil je dit ook uitproberen? Bekijk onze gratis Whereby handleiding met daarin informatie over hoe je deze tool kunt opzetten en gebruiken.

Zie hieronder de Google trendlijn over video bellen, online webinars en andere online meeting tools. Deze explodeerde op 7 maart toen de eerste maatregelen in Brabant werden getroffen.

Google Trends video bellen

Het zal even wennen zijn maar je bent bijna verplicht om je salesgesprekken ook virtueel te gaan doen. Als je nu alle gesprekken uitstelt, droogt je salesfunnel op en zijn de gevolgen over twee maanden pas echt zichtbaar. Probeer het dus eens uit en stuur onze handleiding gerust door naar je prospects en klanten.

Tip 2 (B2C): Offline activiteiten, online aanbieden

Inspelen op technologische kansen

Uit Google Analytics statistieken van onze B2C klanten zien we dat het zoekvolume afgelopen week met 60% is gestegen. Doordat men in grote getalen de offline winkels vermijd (in de Hema naast ons waren er om 14:00 uur slechts 3 mensen binnen…) neemt het online zoekgedrag toe. Hartstikke logisch nu iedereen thuis aan het werken is, in beperkte mate hobby’s kan uitoefenen en geen horeca gelegenheden kan bezoeken. Bij klanten zien we niet alleen dat winkelbezoeken teruglopen, ook 1-op-1 afspraken worden afgezegd. Als bedrijf zijnde zul je dus de focus moeten verleggen naar de plekken waar men wel actief is, hun telefoon, tablet of laptop. Gelukkig zijn er een aantal technologische kansen die dit mogelijk maken. Hieronder sommen we er een aantal op:

Virtueel je diensten aanbieden

Virtueel diensten aanbiedenBinnen de fitnessbranche zie je allerlei voorbeelden om thuis je conditie op peil te houden met voeding en mental tips om je weerstand te verhogen. We zien daarnaast ook steeds meer virtuele tours waarbij klanten een kijkje in de keuken krijgen van je winkel via Google Streetview of opleiding- en coachingbureaus die online trainingen gaan aanbieden en communities opbouwen. Wil je weten hoe je dit moet opzetten, bekijk de afstand onderwijs instructie van Avans.

1-op-1 video gesprekken met klanten

Om 1-op-1 gesprekken te faciliteren zou je Whatsapp video of Facetime kunnen inzetten. Zo zet een klant van ons dit in om op afstand met de potentiële klant door je huis te lopen om zo te kijken naar energiebesparende mogelijkheden of dat eventueel je CV-ketel vervangen moet worden. Zo heb je direct interactie met de klant en bieden zij binnen een uur een offerte op maat die je ook digitaal kunt ondertekenen.

Producten via Augmented Reality thuis laten zien

Producten via augmented realityBij de aanschaf van bepaalde producten wil je deze graag eerst kunnen passen of in ieder geval even vast kunnen houden. Zo kwam Burberry met de mogelijkheid om hun tassen middels augmented reality thuis te kunnen bekijken. Via Google afbeeldingen kon je kijken hoe een tas zou staan op bijvoorbeeld jouw thuis werkplek.

Chatbot 3.0 om meer brochure aanvragen te genereren die leiden tot sales

Chat is inmiddels bij sommige bedrijven geïntrigeerd in hun marketingstrategie om vragen of klachten af te handelen. De mogelijkheden met chat zijn echter nog veel groter dan alleen het afhandelen van vragen en klachten. Zo kun je middels chatbots, websitebezoekers met een vooraf gedefinieerd pad naar bijvoorbeeld een brochure leiden.

Het kan echter ook andersom werken. Stel; iemand vraagt een brochure aan. Op dat moment wil je als organisatie graag in contact komen met deze persoon gezien het feit deze op dat moment bezig is met jouw producten. Met chatsoftware als drift.com is dit mogelijk. Na het openen van een brochure krijg je een seintje waardoor je daarna verder kunt chatten met deze potentiële klant. Hoe warm wil je je prospects hebben?

Tip 3 (B2B & B2C): Alternatief voor offline opleidingen, events & congressen

Opvolging met webinars, brochures of andere interactie mogelijkheden

Op het gebied van zowel B2B als B2C zullen de winkelbezoeken, adviesgesprekken, klantmeetings en salesgesprekken teruglopen. Investeringen worden tijdelijk bevroren of uitgesteld en opleidingen, events en congressen geannuleerd. Zoals in het eerdere trendstaatje zie je dat allerlei online tools een vlucht nemen om de online communicatie en samenwerking te verbeteren.

Overal zie je al initiatieven om events op video op te nemen, opleidingen virtueel aan te bieden of meetings in de buitenlucht te houden. Zolang de maatregelen van het RIVM over het vermijden van persoonlijk contact gelden, moet je op zoek naar andere alternatieven. Daarnaast hebben veel medewerkers/bedrijven door omstandigheden (het wegvallen van werkzaamheden) meer tijd om kennis op te doen. Dit kan erg interessant zijn om op in te spelen!

Zie hieronder een staatje met handige tips van de Talent Institute waarbij veel mogelijkheden worden getoond. Veel van deze tools gebruiken wij als Leadrs ook.

Corona remote working kit

Eén tool die echt perfect werkt om online je webinar op te zetten is Webinargeek.com. Een slimme tool waarmee je in een handomdraai webinars kunt organiseren. Een webinar volgen kan zonder downloads en met één simpele klik vanuit elke browser. Je kunt er voor kiezen om de webinar live, geautomatiseerd op een tijdstip of op afspraak te geven. Een aantal van onze klanten maken hier al gebruik van. Om het ook makkelijk te maken voor jouw organisatie hebben we een complete WebinarGeek handleiding gemaakt met alle tips en tricks erin. Super interessant als je je kennis wilt delen met prospects en klanten, want op dit moment is het juist van belang om je klant en prospect database te voorzien van toegevoegde waarde. Doe je dat niet dan zal de salesdip over enkele maanden erg groot zijn.

Overigens kun je de promotie van je webinars uiteraard ook via LinkedIn gesponsord inzetten. Zo gaan wij binnenkort ook onze GIF marketing® workshop via een webinar aanbieden om zo alle mogelijkheden in 30 minuten te laten zien.

Bekijk alvast een aantal voorbeelden van toepassingsmogelijkheden van GIFjes.

Tip 4 (B2C & B2B): Online budgetten effectiever inzetten

Sturen op rendement per kanaal

Voor een aantal branches is het op dit moment niet slim om je advertentiebudgetten aan te laten staan als niemand je locatie kan bezoeken of de investeringen uitgesteld worden. Als je in zo’n branche actief bent is het slimmer om het budget op andere manieren in te zetten (op dit moment zien we een daling in de kosten per klik op advertenties in de meeste branches, waardoor het voor sommige branches ook interessant is om juist meer te adverteren). Of te zorgen dat je campagnes klaar staan op het moment dat de markt weer aantrekt en zo een kickstart te maken.

Hieronder een aantal voorbeelden & kansen:

1. Investeren in SEO en contentcreatie om meer goedkopere leads te realiseren

Investeren in SEOOp het moment dat je meer gaat investeren in SEO en het creëren van content zal het effect niet direct zichtbaar zijn, maar zul je er op lange termijn van profiteren. Ofwel je wordt beter gevonden in de “gratis” organische resultaten van Google waardoor je minder advertentiebudget hoeft in te zetten. Bekijk ook onze case hoe we het budget van onze klant Kappa Koerier slimmer hebben ingezet.

Daarnaast is het nu wellicht ook het moment om na te gaan of je website technisch ook nog voldoet aan alle nieuwe richtlijnen van Google. Google Voice zal wellicht ook in een stroomversnelling raken, de Google Bert update is ook uitgerold en er komen steeds meer featured snippets bij (wil je weten wat dit in Jip-en-Janneketaal is lees dan ook ons blog over featured snippets).

Al vanaf € 110,- kun je je website laten checken of deze nog voldoet aan alle technische en content eisen. Wellicht een slimme optie om zo op termijn meer goedkopere leads te realiseren en minder afhankelijk te zijn van adverteren via online en social kanalen.

2. Leads genereren tegen lage kosten met behulp van gerichte targetting op wijken en slim datagebruik

Om je doelgroep te targetten is er steeds meer data te gebruiken. Niet alleen de statistieken vanuit Google Analytics of andere advertentiekanalen, maar ook openbare data die je kunt gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bouwjaar van een woning, energieverbruik en energielabels van woningen als je wilt targetten op woningbezitters.

Een voorbeeld hiervan is een klant die zonnepanelen levert en installeert. Hierbij zijn we gaan kijken in welke provincies, gemeenten en uiteindelijk wijken, woningen aanwezig zijn die nog geen zonnepanelen hebben. Vervolgens hebben we daarover een filter gelegd of deze woningen een energielabel hebben dat verbetert moet worden en of hun dak geschikt is voor zonnepanelen. Door hier vervolgens met een aanbieding voor de wijk te adverteren hebben we 50% meer leads weten te genereren tegen slechts 25% van de normale leadkosten.

Bekijk hier de gehele case over Facebook advertenties.

Case Facebook advertenties

Bovenstaand voorbeeld is wellicht ook mogelijk als je nadenkt over de koopbehoeften van je klanten. Doordat iedereen nu veel meer thuis zit zullen er in en rond het huis veel meer investeringen plaatsvinden. Zo zien we vanuit Google dat er enorme stijgende trend is in zoekwoorden op Hornbach doordat men nu veel meer tijd in de tuin gaat spenderen of hun woning gaat opknappen. Door na te gaan welke slimme data je al in je klantenbestand hebt of via openbare bronnen beschikbaar iss kun je wellicht ook tegen veel lagere kosten toch leads genereren.

Zie hieronder de Google trendlijn van Hornbach die sinds een week ineens piekt, maar hetzelfde zien we bijvoorbeeld bij laptops en vriezers, waar de piek bijna even groot is als bij BlackFriday!

Google Trendlijn Hornbach

Als je Facebook als advertentiekanaal in wilt zetten kun je nu ook gebruik maken van ‘’Facebook Smal Business Grants Program” waarbij ze 100 miljoen dollar beschikbaar stellen om MKB bedrijven te ondersteunen bij leadgeneratie. Bekijk hoe je je organisatie kunt aanmelden voor Facebook Smal Business Grants Program.

3. Prospect database en leadfunnel opbouwen met marketing automation

Uiteraard is het nu ook het geschikte moment om naar tools te kijken om je leadgeneratie en opvolgproces meer te structureren en inzichtelijk te maken wat je online investeringen opleveren. Is je CRM al geheel op orde of hou je je leads nog bij in Excel of in verschillende systemen? Heb je met je bestaande klanten regelmatig contact of vind dit adhoc plaats? En worden alle contactmoment ook geregistreerd als marketing en sales of wordt het niet altijd goed bijgehouden?

In het staatje van The Talent Institute staan een aantal CRM tools om je offline en online activiteiten te structuren en allerlei integraties te maken. (e-mail, taken, boekhouding, erp pakket, etc.). Onze voorkeur gaat uit naar Pipedrive (tenzij je meer dan 50 leads per dag hebt, dan raden we andere pakketten aan of een tool als Clixz).

Maar er zijn uiteraard ook nog andere opties om nu te zaaien en over een aantal maanden te oogsten. Dit kan door waardevolle informatie/kennis te delen via bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Pinterest, e-mail marketing of andere social kanalen. Dit kan in de vorm van whitepapers, maar ook met ervaringen/cases, moodboards, inspiratie video’s, brochures, checklists, ofwel content die voor een prospect interessant kan zijn. In de meest ultieme vorm zet je dit op via marketing automation. Dit is software waarmee je het marktbewerking- en leadgeneratieproces automatiseert met als doel het genereren van leads, verhogen van conversie en het bewerken van prospects.

Marketing automation

Dit hebben we bijvoorbeeld opgezet voor een ICT dienstverlener. Elke fase werd hierbij gepromoot met banners op relevante websites. Op het moment dat de prospect bijvoorbeeld een whitepaper had aangevraagd, dan kreeg deze een banner te zien die behoorde tot de volgende stap in de leadgeneratie funnel. Dit om de prospect te verleiden op de banner te klikken en meer informatie aan te vragen.

Bekijk hier de case hoe onze klant met marketing automation binnen 3 maanden haar prospect database wist te vergroten met gekwalificeerde leads die uiteindelijk leidde tot € 223.000 omzet en een ROAS van € 16,5 (ofwel elke euro die je investeert levert er € 16,5 op).

4. Uitbreiden van je netwerk via social selling

In een tijd van crisis zal het persoonlijke contact alleen maar toenemen en daarom tot slot ook nog een paar voorbeelden van social selling (delen van online kennis via social mediakanalen waar je prospect zich begeven en zorgen voor 1-op-1 interactie)

Social sellingDit kan door actief te zijn op forums of LinkedIn groepen, maar het effect is pas het grootst als je investeert in 1-op-1 relaties. Simpel voorbeeld is dat je je klanten, relaties en connecties op LinkedIn op hun verjaardag een bericht stuurt of dat je iets deelt over een gezamenlijke interesse. Of dat je op zoek gaat naar interessante contactpersonen die je benchmarks, inside informatie, etc. kan aanbieden.

Uiteraard moet de content aansluiten bij je persoonlijke en bedrijfswaarden en dien je authentiek en creatief te zijn. Dus geen standaard berichten of in je LinkedIn uitnodiging gelijk over gaan tot sales. Echter voor je het weet zit je de gehele dag op social media. Dus tools als Hootsuite, Coosto, LinkedIn Salesnavigator kunnen een deel van dit proces automatiseren. Probeer het maar eens een maand uit en je zult direct effect gaan ervaren.

5. Whatsapp campagnes om e-mail adressen te generen of direct te verkopen

Met name voor winkels en andere B2C organisaties die direct aan consumenten leveren is er ook een nieuwe feature in Facebook/Instagram die social selling kan bevorderen. Je kunt de CTA (call-to-action/trigger) vanuit je advertenties direct naar WhatsApp sturen. Wat houdt dat concreet in? De prospect ziet een advertentie in Facebook of Instagram en beland na een klik op de advertentie in WhatsApp om vervolgens direct in gesprek te gaan met je.

Heel interessant voor een campagne waar je direct interactie met de prospect aan wilt gaan, maar waarbij je vaak ervaart dat een potentiële klant vaak toch nog wat vragen heeft en een duwtje nodig heeft om tot een sale over te gaan.

Dit hebben we afgelopen week ook uitgetest met een lokale ondernemer in Breda die we gratis hebben geholpen met een campagne. In Facebook hebben we een GIF marketing® campagne live gezet voor Plaisir du Vin, waarbij je Paul direct kunt appen als je een doosje wijn wilt bestellen. Gebaseerd op de slogan: Geen lekker wijntje thuis, app Paul en dezelfde avond heb je een doos wijn voor je huis (met wijn spijs adviezen erbij).

Probeer het maar eens uit! https://www.facebook.com/plaisirduvinbreda/

Namens het gehele Leadrs team wensen we je in de eerste plaats een goede gezondheid toe en veel succes met je online marketing! Mocht je vragen, opmerkingen, ideeën of aanvullingen hebben, neem gerust contact met ons op.

Meer informatie

image description

Meer weten over online marketing tijdens het coronavirus?

Mocht je vragen, opmerkingen, ideeën of aanvullingen hebben, neem gerust contact met ons op.

Direct contact