“OK, Google. Wat zijn de SEO trends voor 2018?”


header-ok-google

Vorig jaar schreef ik een artikel over de 2 do’s en dont’s voor SEO in 2017. Inmiddels zijn we een jaar verder. Een jaar waarin veel is veranderd… maar ook weer niet. Daarom neem ik jullie graag mee naar 2018: wat zijn de meest opvallende zaken en waar gaan wij ons het komende jaar op focussen?

Type zoekopdrachten

Deze trend is al wat langer gaande, maar wordt steeds duidelijker zichtbaar. Zoekopdrachten in Google worden steeds langer en specifieker. Ze bevatten vaker een vraag en worden gesteld zoals je de vraag ook aan een persoon zou stellen. Gebruikers gaan er onbewust vanuit dat Google slim genoeg is om de zoekintentie te begrijpen. En gelukkig is dat vaak ook zo!

Een ontwikkeling die hierop aansluit, is de opkomst van voice search (gesproken zoekopdrachten) en voice assistants zoals Siri en Google Assistant. In Amerika zijn eind 2017 al 20% van alle zoekopdrachten gesproken. De verwachting is dat in 2020 30-50% van alle zoekopdrachten wereldwijd via voice search zal zijn.

Het gevolg hiervan is dat je hier rekening mee moet houden bij het schrijven van je content. Denk dus minder in losse zoektermen, maar kijk ook goed naar longtail termen, thematische content en content in vraag en antwoord vorm.

Je zult ook zien dat Google vaker probeert om al direct het antwoord te geven op de zoekresultatenpagina. Dit zijn de zogenaamde Featured snippets van Google en dit specifieke type snippet is ook wel bekend als de 0-positie. Een mooie kans voor extra zichtbaarheid! Binnenkort meer hierover :)

google-resultaat

Gepersonaliseerd en lokaal

Wanneer je iets zoekt in Google, dan wil je het liefst dat het zoekresultaat zo relevant mogelijk is voor jou specifiek. Zoekresultaten zullen dus ook steeds persoonlijker worden op grond van je vorige zoekgedrag, maar ook het lokale aspect is hierbij belangrijk. Dit houdt niet alleen in dat zoektermen in combinatie met plaats gebruikt worden, maar dat ook de locatie waar je bent als je de zoekopdracht uitvoert nog belangrijker gaat worden.

Belangrijk is dus dat je Google Mijn Bedrijf profiel up-to-date is. Deze informatie wordt voor de lokale zoeker nog belangrijker. Vraag daarnaast aan je klanten om reviews achter te laten op je bedrijfspagina. Benut ook de nieuwe functionaliteiten die door Google Mijn Bedrijf geïntroduceerd zijn zoals de ‘afspraken-knop’ en de ‘veelgestelde vragen’.

googlemijnbedrijf

Mobiel en snel!

Mobile first… dat hebben we eerder gehoord. In 2018 zal het door Google naar alle waarschijnlijkheid dan ook echt uitgerold gaan worden. De Google index zoals we deze kennen zal plaats gaan maken voor de Mobile first index, waarbij de focus met name komt te liggen op het mobiele zoekgedrag. Als je website hier nog niet klaar voor is, gebruik dan de komende maanden om dit op orde te krijgen!

Websites op mobiel moeten er goed uitzien en gebruiksvriendelijk zijn, maar bovenal moeten ze snel zijn. Het liefst zo snel mogelijk! Google heeft hier een tijd geleden al de Accelerated Mobile Pages (AMP) voor geïntroduceerd. Dit zijn razendsnelle ‘uitgeklede’ versies van pagina’s welke geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Alles draait om de snelheid, maar wel met het behoud van het informerende of conversiegerichte aspect. Dit type pagina’s zijn ideaal om bijvoorbeeld te koppelen aan campagnes, maar kunnen ook organisch voor een boost gaan zorgen!

Dit zijn voor ons de speerpunten voor 2018, maar uiteraard zijn er nog veel meer SEO gerelateerde zaken die continu belangrijk blijven om in de gaten te houden. Denk aan : gebruiksvriendelijk, veiligheid, video, kunstmatige intelligentie.. etc. Gedurende het jaar zullen wij je op de hoogte blijven houden!

Anke Beekmans

Anke Beekmans

Schrijft graag met enthousiasme over SEO, Usability en conversieoptimalisatie. En als ze niet aan het werk is? Dan wordt ze blij van muziek, lekker eten en drinken, stedentrips en mountainbiketochtjes.

More Posts

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

contentstrategie featured snippets google mijn bedrijf mobiel trends 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*