HomeBlogOde aan de GIFjes…

Ode aan de GIFjes…

GIF marketing

GIFjes, GIFjes, GIFjes.. Open een random WhatsApp groepschat of Instagram Stories en je wordt er mee dood gegooid. Wat in 1987 begon als bestandsindeling om snel afbeeldingen uit te kunnen wisselen, is inmiddels uitgegroeid tot een enorme hype die elke vorm van communicatie via social platformen verrijkt.

De opkomst en de comeback van GIFjes

Waar het in de jaren ’90 vooral werd gebruikt op websites om aan te geven dat deze ‘’under construction’’ was, werd het in de ‘00’s vooral gebruikt voor stickers en emoticons op social platforms zoals Hyves. Wie kent ze niet, de dansende banaan of de glitter dolfijnen.. Pure nostalgie!

Met de opkomst van YouTube en Flash was GIF achterhaald, omdat men hiermee gemakkelijker animaties kon delen op het internet. Doordat platformen als Hyves, CU2, Sugababes, Superdudes etc. verdwenen, was GIF vrijwel nergens meer zichtbaar..

Maar toen, opeens kwam GIF terug en werd het mogelijk om met je smartphone GIFjes te maken. Bij de iPhones beter bekend als de Live-Photo. Deze hype werd al snel opgepakt door Instagram die de app Boomerang lanceerde om GIFjes te maken en deze vervolgens via Instagram te delen met vrienden. Hierna ging het snel en nam Facebook GIFjes op in Facebook Messenger om chats te verrijken. Overige social platformen volgden en inmiddels zijn ze niet meer weg te denken uit onze online communicatie.

De grote vraag is; waarom zijn we ineens weer zo fan van GIFjes?

Opkomst gebruik GIF

Het GIFje is dus alles behalve nieuw, maar heeft het eigenlijk, net als zo veel andere nostalgische dingen, een comeback gemaakt. Misschien is dat ook wel het antwoord op de vraag waarom het GIFje opeens weer ‘’hot’’ is. Bijna alles wat retro of vintage is, wordt weer “hot”. Van Dr. Martens schoenen tot Casio horloges, zelfs Hyves maakte in 2018 een korte comeback. Naast het feit dat GIFjes iets nostalgisch hebben, ligt de kracht uiteraard ook in het feit dat je op hele eenvoudige wijze een duidelijke of ludieke boodschap kan maken. Dat dat werkt blijkt ook uit eerder onderzoek van Max Woolf die alle posts op Reddit onderzocht en zag dat GIFjes twee keer zo veel engagement opleverden dan ‘’gewone afbeeldingen’’ zoals JPG of PNG. Het onderzoek gaat dan maar tot 2015, maar ook wij merken bij campagnes dat een GIFje meer los maakt dan een statische afbeelding.

GIFjes anno 2019

32 jaar na de lancering van de GIF bestandsindeling wordt het GIFje inmiddels op talloze wijzen gebruikt. Waar vrijwel alle social platformen het GIFje omarmd hebben om onderling toffe content te delen, gaan ook steeds meer organisaties de toegevoegde waarde zien. Waar Netflix in 2015 één van de eerste was die een brandingscampagne draaide met alleen maar GIFjes, zien we ook steeds meer organische initiatieven om zo meer naamsbekendheid te creëren of om meer aan employer branding te doen.

Zo hebben organisaties als Coolblue, Pathé en Young Capital eigen branded GIFjes om via hun social kanalen op creatieve wijze op te vallen en meer naamsbekendheid te genereren. Inmiddels hebben we zelf ook GIFjes op laten nemen en bleek dit voor ons ook een enorme boost in naamsbekendheid. Meer hierover lees je in van GIFjes naar nieuwe collega’s”.

Waar het heen gaat met GIFjes is moeilijk te zeggen. Wij verwachten voorlopig in ieder geval geen verandering in de populariteit, gezien het feit dat er steeds meer initiatieven komen waarbij je GIFjes ook kunt gebruiken. Denk hierbij aan een GIFje bij Tikkie om iemand te bedanken voor een betaling en de steeds grotere ondersteuning vanuit social platformen.

image description

Meer weten over GIF marketing®?

Check dan snel onze ander GIF marketing® artikelen of neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.

Direct contact