Nieuwe update in Facebook: wat betekent dit voor bedrijfspagina’s?


facebook update

Vorige week maakte Facebook bekend dat zij een grote verandering aan gaan brengen in de opbouw van het Facebook nieuwsoverzicht. Facebook gaf aan dat zij het platform weer willen terugbrengen naar waar het oorspronkelijk voor gebouwd is: om mensen dichter bij elkaar te brengen en te verbinden. Om dit terug te brengen zullen ze meer ruimte in de tijdlijn geven aan posts van vrienden en familie en minder aan posts van bedrijven en organisaties. En is het belangrijk dat berichten die echte conversaties en interactie tussen mensen oproepen voorrang krijgen. In deze blog zullen we verder toelichten wat er gaat veranderen en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Wat verandert er precies in de opbouw?

Op dit moment wordt de weergave en de volgorde van berichten in de News Feed bepaald op basis van factoren zoals het aantal reacties, likes en shares op een bericht. Facebook heeft de afgelopen tijd al flink gesleuteld aan het organische bereik van berichten van bedrijfspagina’s, waardoor het organische bereik al redelijk was verlaagd. Maar met de nieuwe update wordt dat dus nog lager.

Met de update die Facebook in de komende maanden gaat doorvoeren, geldt nog steeds dat berichten met veel likes, reacties prioriteit krijgen, maar gaat de nadruk nu meer liggen op de conversatie en interactie tussen Facebook vrienden. En krijgen posts van familie en vrienden vanaf deze update nog meer prioriteit dan posts van bedrijven en publieke content.

Wat betekent dit voor bedrijven op Facebook?

Door de hoge aanwezigheid van gebruikers en bedrijven in Facebook is de totale ruimte voor berichten in het Nieuwsoverzicht beperkt. Dit betekent dat wanneer er nog meer ruimte komt voor posts van vrienden en familie, dat er tegelijkertijd minder ruimte komt voor posts van bedrijven of nieuwsaanbieders.

Omdat Facebook vanaf nu meer waarde gaat hechten aan de conversatie die een bericht oproept tussen mensen en de ruimte voor bedrijven gaat beperken, zullen bedrijfspagina’s over het algemeen hun bereik, video kijkduur en websiteverkeer zien afnemen. De impact verschilt wel per bedrijfspagina, afhankelijk van het soort content dat bedrijven plaatsen en in hoeverre hier interactie mee is. Het grootste effect zal te zien zijn bij bedrijfspagina’s waar weinig interactie is met de posts die geplaatst worden. Bedrijfspagina’s die in het algemeen veel interactie hebben zullen minder verschil merken van de update.

Wanneer Facebook-gebruikers een bedrijfspagina als voorkeur hebben gekenmerkt, dan komen de posts uiteraard wel altijd zichtbaar in hun tijdlijn.

Hoe kun je hier als bedrijf op Facebook het beste mee omgaan?

Het plaatsen van leuke, informatieve video’s of een vermakelijke post is straks niet meer genoeg. De organische posts zullen echt conversaties tussen mensen moeten uitlokken om hoger in het nieuwsoverzicht te komen. Facebook geeft aan dat bijvoorbeeld live video een effectieve content vorm is om veel interactie tussen personen uit te lokken. Bedrijven moeten dus zo goed mogelijk weten te verbinden met hun community door relevante updates te plaatsen die écht waarde toevoegt voor de gebruiker. Daarnaast kan het delen van belangrijk nieuws of evenementen zorgen voor het starten van conversaties tussen mensen over bepaalde onderwerpen.

Daarnaast zal het type post waarbij nadrukkelijk interactie wordt uitgelokt, de zogenoemde engagement bait, (zoals ‘Like dit’ en ‘Deel dit’) ook door Facebook worden ‘bestraft’ door het bereik van dergelijke posts te beperken, omdat dit door gebruikers ook werd gezien als irritant.

engagement bait

Geldt dit ook voor advertenties in Facebook?

Wat betreft advertenties is het niet helemaal duidelijk wat het effect gaat zijn. Wel geldt natuurlijk voor advertenties – net als voor organische posts – dat posts met een hoge interactie succesvoller zijn. Het is dus nog even afwachten wat precies de invloed van de update gaat zijn op de betaalde advertenties. Het zou kunnen dat meer bedrijven vanaf nu gaan adverteren, waardoor er dus meer concurrentie voor advertentieruimte is, en het adverteren op Facebook dus duurder wordt.

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen wanneer de update wordt doorgevoerd gedurende de komende maanden!

Jamie van Aert

Jamie van Aert

Houdt zich binnen Leadrs voornamelijk bezig met social media advertising en e-mailmarketing. In haar vrije tijd is ze regelmatig te vinden in de sportschool en houdt ze van reizen, lekker eten, fotografie en festivals.

More Posts - Website

Tags:

facebook adverteren facebook pages 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*