Nieuwe ontwikkelingen Facebook Website Custom Audiences!


facebook-website-custom-audiences

Sinds de introductie van de nieuwe Facebook pixel zijn er enorm veel nieuwe ontwikkelingen binnen Facebook. Naast nieuwe advertentiemogelijkheden (Facebook Canvas) is het onder andere dankzij de Facebook-pixel mogelijk om meer te weten te komen van je doelgroep en je advertenties daar op aan te sluiten. Waar we sinds kort met gebruik van Audience overlap en Engagement Custom Audiences interessante inzichten uit je doelgroep kunnen halen, gaat Facebook nu nog een stapje verder.

Vanaf nu is het mogelijk om Website Custom Audiences te creëren en daarbij rekening te houden met het gedrag van je websitebezoekers! Website Custom Audiences kennen we natuurlijk al langer, maar had altijd één grote beperking: namelijk dat alle websitebezoekers als gelijken werden beschouwd.

Sommige bezoekers komen dagelijks terug, terwijl anderen de site slechts eenmalig hebben bezocht. De één spendeert drie seconden op je website en de ander blijft uren om alle content te lezen. Zou het niet tof zijn om onderscheid te kunnen maken tussen deze bezoekers? Nou, vanaf nu is het dus mogelijk!

Wat houdt dat dan precies in?

Ik kan me goed voorstellen dat je door alle ontwikkelingen het overzicht mist van wat er nu allemaal mogelijk is in Facebook en wat de waarde is van deze extra feature. Heel kort gezegd is het nu dus mogelijk om websitebezoekers te targetten en daarbij rekening te houden met het gedrag dat ze hebben vertoond op je website. Dankzij de Facebook-pixel kun je nu dus doelgroepen maken op basis van acties én de frequentie van die uitgevoerde acties meenemen. Zo kun je nu doelgroepen maken op basis van:

  • Pageviews
  • Registraties
  • Aankoop
  • Zoekopdrachten binnen website

facebook webiste custom audiences

Doelgroepen aanmaken op basis van Pageviews is voor iedereen beschikbaar die de Facebook-pixel op de website heeft geïmplementeerd. De andere gebeurtenissen vereisen een extra stukje code op de website. Ook deze zijn relatief gemakkelijk te implementeren, maar het vereist wel wat extra werk.

Wat is de meerwaarde van de extra targetingmogelijkheden in Website Custom Audiences?

Eigenlijk zijn er door deze toevoeging heel veel verschillende zaken die je kunt testen om daarmee vervolgens campagnes verder te optimaliseren. Aangezien ik tot op heden zelf alleen nog doelgroepen heb aangemaakt op basis van Pageviews zal ik een voorbeeld geven hoe je deze kunt inzetten.

Voorbeeld 1 – Meer betrokkenheid creëren bij posts

Wanneer je regelmatig nieuwe artikelen schrijft kan het erg interessant zijn om onderscheid te maken tussen de ‘’engagement’’ van je websitebezoekers. In dit geval beschouw ik de engagement van websitebezoekers als de frequentie van hun bezoeken. De kans dat iemand je nieuwe artikel leest is waarschijnlijk groter bij personen die wekelijks je site bezoeken dan personen die dit maandelijks doen. Om dit testen zou je dus een doelgroep van websitebezoekers in de afgelopen 2 maanden kunnen opzetten en daarin onderscheid maken of ze de website één, twee, drie, vier, vijf of meer dan vijf keer hebben bezocht. Hoogstwaarschijnlijk betaal je veel minder voor je kliks op je posts getarget op frequente bezoekers. Door dit vervolgens naast elkaar te leggen kun je voor jezelf bepalen of iedere doelgroep zijn CPC waard is.

facebook website custom audiences

Bron: jonloomer.com

Voorbeeld 2 – Gerichter targetten om meer conversies te realiseren

Als je frequent nieuwe producten post zoals een kleding- of schoenenwinkel is het ook erg interessant om te kijken of het aantal pageviews, het aantal conversies beïnvloed. Stel je adverteert met een nieuw paar schoenen. Ik kan me voorstellen dat iemand die regelmatig je website bezoekt wellicht sneller overgaat tot de koop van de schoenen dan iemand die zelden een product koopt op je website. Natuurlijk is dit een aanname, maar wel eentje die je dankzij de extra feature kunt gaan testen. Dankzij de Facebook-pixel kun je achterhalen welke doelgroep het beste heeft geconverteerd. Vervolgens is het ook interessant om eens te kijken naar de cijfers van de betrokkenheid en relevantiescore van je ad per doelgroep. Ligt het doorklikpercentage bijvoorbeeld hoger bij actieve websitebezoekers?

De komende tijd zal ik meer gaan experimenteren met het aanmaken van doelgroepen op basis van de andere gebeurtenissen. Wil jij graag starten met Facebook Website Custom Audiences of heb je een andere vraag over de mogelijkheden van Facebook? Neem dan vrijblijvend contact op via info@leadrs.nl of 088-010 5600.

Rico Schilt

Rico Schilt

Rico houdt zich onder andere bezig met Social Media en E-mailmarketing en schrijft hier dan ook regelmatig blogartikelen over. In zijn vrije tijd is Rico voornamelijk te vinden met vrienden op het voetbalveld en reist hij het hele land af voor de beste festivals.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

custom audiences facebook facebook adverteren website custom audiences 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden