Nieuw: Google Attribution


Nieuw Google Attribution

Search advertising, media inkoop, Facebook ads, offline advertising, wat is nou precies de waarde van ieder kanaal geweest? Attributiemodellen worden steeds belangrijker, maar nog steeds zijn de meeste attributietools:

  • Lastig te implementeren
  • Onvolledig geoptimaliseerd om over kanalen en devices heen te meten
  • Nog niet geïntegreerd met advertentietools

Google Analytics en Google AdWords sturen al langer op attributiemodellen om de waarde van ieder kanaal per fase vast te kunnen leggen. Zie ook mijn artikel van begin 2016.

Het kwam dan ook niet als een verrassing dat Google halverwege mei een nieuw product aankondigde; ‘Google Attribution’. Deze tool zou eindelijk het antwoord moeten geven op de vraag die bij iedere marketeer speelt: ‘Is mijn marketing effectief’?

Wat is Google Attribution?

Google Attribution is de nieuwste (gratis) tool van Google en bevindt zich momenteel nog in de bètaversie. De komende maanden zal de tool voor meerdere adverteerders beschikbaar komen. Met Google Attribution is het straks mogelijk om het effect van alle marketinginspanningen over meerdere apparaten en kanalen te meten. En dat is alles vanuit slechts één omgeving.

Waarom heb je Google Attribution nodig?

De online conversietrajecten worden steeds complexer. Veel bedrijven maken niet langer enkel gebruik van search advertising, maar adverteren ook in YouTube, Facebook, Instagram, display, etc.. Een gebruiker komt op meerdere momenten, op diverse locaties in aanraking met je bedrijf / product en het gebruik van meerdere apparaten is ook allang niet meer vreemd. Door het ontbreken van goed werkende toeschrijvingsmodellen, zien we dat bedrijven en marketeers vooral op de laatste klik blijven rapporteren. Dit zorgt voor een vertekend beeld. Ieder kanaal en iedere fase in de buyer journey kan bijdragen aan de uiteindelijke conversie. Door alleen naar de laatste klik te kijken en daarop bij te sturen kun je een belangrijk onderdeel uit je conversietraject missen waardoor de aantallen afnemen.

Hoe werkt Google Attribution?

hoe werkt google attribution

Google Attribution maakt het mogelijk om over te schakelen naar toeschrijving op basis van gegevens. O.b.v. machine learning wordt bepaald hoe veel credit moet worden gegeven aan elke stap in het conversietraject van de klant: van de eerste keer dat een klant op de website komt en / of een advertentie heeft gezien tot en met het laatste kanaal voorafgaand aan de conversie. De conversietrajecten worden afgezet tegen de trajecten zonder conversie om zo te kunnen bepalen welk traject het meest succesvol is (geweest).

Google Attribution integreert met AdWords en DoubleClick search en de resultaten zijn straks direct beschikbaar voor rapportage en optimalisatie. Zodra Attribtion voor jouw AdWords account beschikbaar is, adviseren we je graag over de ideale klantreis!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in online advertising en webanalytics. Haar enthousiasme ligt met name in het uitstippelen van Customer Journeys en vervolgens het optimaliseren en aanpassen daarvan a.d.h.v. grondige analyses. In haar vrije tijd houdt zij zich bezig met fotografie, lezen, Yoga en Pilates en is ze daarnaast druk met de studie Organisatiepsychologie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden