Vanaf 21 april: ‘Mobile-friendly’ als ranking factor


mobile friendly website

Geheel in de trant van de waarde die Google hecht aan gebruiksvriendelijke websites, introduceerden ze een tijdje terug het mobile-friendly label. Deze vermelding in de description van je pagina geeft aan of deze pagina geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

leadrs mobile

Een goede manier dus om aan gebruikers kenbaar te maken wat ze kunnen verwachten zodra ze op jouw zoekresultaat klikken. Moeten ze scrollen, schuiven, zoomen of is de pagina lekker overzichtelijk en eenvoudig in gebruik?

Niet alleen meer een label, maar deel van het algoritme

Het is niet gebleven bij alleen het toekennen van het mobile-friendly label aan pagina’s. Op 21 april start Google met het uitrollen van een nieuwe verandering in het algoritme. De mobiele vriendelijkheid van jouw pagina / website wordt vanaf dan meegenomen als ranking factor en bepaald daarmee de positie van jouw pagina in Google. Is jouw site geschikt voor mobiel? Dan zal deze hoger in de resultaten terugkomen dan een site die (nog) niet geschikt is voor mobiel. Gebruik je Google op je smartphone, dan is de kans dus groot dat je meer zoekresultaten te zien krijgt die voor mobiel geschikt zijn. Gebruik je Google op een ander apparaat zoals bijvoorbeeld je laptop of tablet, dan verandert er niets. De nieuwe ranking factor wordt dus alleen toegepast op de mobiele zoekresultaten!

Hoe krijg je nou dat mobile-friendly label?

Het label wordt bepaald per pagina, en geldt dus niet voor je gehele website. Google heeft een aantal criteria opgesteld om te bepalen of een pagina geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Voldoet jouw pagina hier aan? Dan krijg je het label toegewezen en heeft dit een positief effect op je ranking. Dit gaat volledig automatisch en hier hoef je dus niets voor te doen.

Waar kijkt Google dan zoal naar?

  • Er mag geen software gebruikt worden die niet algemeen toegankelijk is op mobiele apparaten, zoals bijvoorbeeld Flash.
  • De tekst moet duidelijk leesbaar zijn, zonder te zoomen. Kies dus niet voor een te klein font.
  • Je dient gebruik te maken van de juiste viewport. Dit houdt in dat de inhoud wordt geschaald op basis van schermgrootte. Hierdoor hoeven gebruikers niet horizontaal te schuiven of te zoomen.
  • Plaats geen links te dicht op elkaar. Een gebruiker moet gemakkelijk op de juiste link kunnen tikken.

Wil je weten of jouw pagina voldoet aan deze criteria? Gebruik dan de Mobielvriendelijke test van Google. Wil je ook nog graag weten zijn of er problemen voor je gehele website zijn? Dan kun je gebruik maken van het Mobiele bruikbaarheid rapport in de Google Webmaster Tools.

Nog geen mobiele website op 21 april?

Jammer, want je zult dan niet direct profiteren van het effect op de zoekresultaten. Echter, zodra je website wel geoptimaliseerd is voor mobiel en vervolgens wel het label krijgt, zal deze direct weer meestrijden om de top posities.

Bovendien is een mobiel vriendelijke website nog geen garantie voor een hogere positie in de mobiele zoekresultaten. Het is slechts een deel van het totale ranking algoritme van Google. Vandaar dat het niet hebben van het label ook niet direct nadelige gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de resultaten van zoekopdrachten op merknaam. Daarnaast zal je nog altijd moeten blijven werken aan goede content en de algehele gebruiksvriendelijkheid van je website!

Weten wat de gevolgen zijn voor jouw website of tips nodig?

Ben je benieuwd wat de gevolgen zijn voor jouw website of wil je weten hoe jouw site mobiel vriendelijk gemaakt kan worden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Anke Beekmans

Anke Beekmans

Schrijft graag met enthousiasme over SEO, Usability en conversieoptimalisatie. En als ze niet aan het werk is? Dan wordt ze blij van muziek, lekker eten en drinken, stedentrips en mountainbiketochtjes.

More Posts

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

mobiel mobiele website 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*