Tackle the mobile challenge with Google


MobileChallenge

Leadrs was op dinsdag 1 juli 2014 uitgenodigd voor de Google Partner Product Academy om de laatste trends op het gebied van mobile advertising te achterhalen. Deze dag stond in het teken van ‘Tackle the mobile challenge with Google’, waarin het belang van mobiele vind-/ en zichtbaarheid centraal stond. In dit blogartikel lees je een korte samenvatting van deze dag.

Zero Moment of truth (ZMOT)

Geen nieuwe term, maar wel een term voor een trend die zich steeds verder ontwikkelt en belangrijker wordt. ‘ Zero Moment of Truth’ omschrijft de visie van Google van het allereerste contactmoment met een organisatie / product / dienst.  Dit contactmoment vindt steeds vaker plaats via een mobiel apparaat. In 2012 publiceerde Google al het e-book Zero Moment of Truth.

Dus… waarom mobiel?

Het volgende filmpje laat in omgekeerde volgorde zien dat mobiel steeds vaker onderdeel is van de eerste oriëntatiefase voor producten en diensten.

Dit betekent dat je met een mobiele site een eerste (goede) indruk moet maken om de potentiële klant te overtuigen van je product en / of dienst. 83% van de Nederlandse gebruikers die op een gebruiksonvriendelijke website terecht komt, neemt vervolgens een kijkje bij de concurrent en komt niet meer terug. Dat is veel!

Door de toename van het gebruik van mobiel internet, neemt het aantal zoekopdrachten op eigen naam steeds verder af. Hierdoor is de kans groter dat een Google gebruiker die je bedrijf misschien wel kent, niet meer bij je terecht komt. Je moet dus zorgen dat je zichtbaarheid op alle apparaten (mobiel, desktop, tablet, wearables…) minstens zo groot is als die van de concurrent.

Een analyse van Google laat zien dat het  mobiele zoekverkeer in Nederland op 15 december 2014 het desktop verkeer voorbij zal gaan. Dit is echter een gemiddelde van alle branches en organisaties. Uit een analyse van alle Adwords accounts van onze klanten, blijkt dat onze klanten hier gemiddeld in juni 2015 mee te maken gaan krijgen.

Dus ik kan een mobiele site en advertentie strategie nog even uitstellen?

Dit antwoord is simpel, nee! Langzaam maar zeker ga je een groot aandeel verliezen aan concurrenten en vergelijkingssites als je nu nog niet met mobiel adverteren aan de slag gaat. Naast een volledige zichtbaarheid op alle apparaten, is het een grote kans om nu al expertise op te bouwen met een mobiele strategie en klanten te winnen voordat de concurrent dat doet.

Nog geen mobiel geoptimaliseerde site, maar al wel aan de slag met mobiel adverteren?

Zichtbaarheid met een slechte mobiele site is nog altijd beter dan helemaal geen mobiele zichtbaarheid. Indien een groot deel van je site op mobiele apparaten slecht werkt, is het aan te raden om een losse pagina aan te maken voor mobiel verkeer. In Adwords is het mogelijk om te adverteren met mobiele advertenties, waaraan je de mobiele pagina kan toevoegen. Dan weet je dus zeker dat mobiele bezoekers die pagina te zien krijgen en al het andere verkeer naar de volledige pagina’s gaan.

Tips voor een mobiele pagina op geen mobiele site

Aangezien mobiel een belangrijk onderdeel is van je branding, is het goed om op een mobiele landingspagina in ieder geval aandacht te besteden aan de volgende punten:

  • Duidelijk je logo en merknaam op de pagina verwerken
    Het belangrijkste op een mobiele site is dat de merknaam duidelijk in beeld staat. Gebruikers komen (bij een goede site / aanbod) namelijk vaak terug via desktop.
  • Weinig tekst op de pagina en een goed leesbaar lettertype
    Zorg dat een mobiele bezoeker niet teveel hoeft te scrollen en in en uit moet zoomen.
  • Grote call-to-action buttons
    Hierbij geldt de regel; wanneer je een mobiel apparaat op armlengte van je vandaan houdt, moet de CTA nog steeds opvallen en duidelijk zijn.
  • Een kort formulier
    Laat mobiele gebruikers niet teveel velden invullen en geef ze eventueel de kans om eenvoudig meer informatie / een link van de pagina naar de mail te laten versturen. Dan kunnen ze zelf later via desktop eenvoudig de informatie terug lezen.

Aan de slag!

Voor een goede vind- en zichtbaarheid is, naast een mobiele site of pagina, een mobiele advertentie strategie aan te raden. Wij kunnen je helpen met het opzetten van een (tijdelijke) mobiele site of pagina met een bijpassende advertentie strategie. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in online advertising en webanalytics. Haar enthousiasme ligt met name in het uitstippelen van Customer Journeys en vervolgens het optimaliseren en aanpassen daarvan a.d.h.v. grondige analyses. In haar vrije tijd houdt zij zich bezig met fotografie, lezen, Yoga en Pilates en is ze daarnaast druk met de studie Organisatiepsychologie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

a/b testen advertenties call-to-action Google google partners mobiel mobiele website online adverteren 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden