Meer bezoekers naar je website begeleiden zonder geld uit te geven?


meta data ctr

Dat wil toch iedereen? Het mooie is, het is eenvoudiger dan je denkt! Google heeft namelijk enige tijd geleden een flinke wijziging doorgevoerd in de weergave van de meta data. In dit blogartikel vertellen we je hier alles over. Ook verklappen we hoe je het in kunt zetten om je Click Through Ratio (CTR) te verhogen en kun je een whitepaper downloaden om direct zelf aan de slag te gaan!

Update 25 mei 2018: Net nadat dit artikel is geplaatst, heeft Google de lengte van de meta descriptions helaas weer teruggedraaid naar de oude instellingen (160 karakters). Hoewel de informatie over de lange meta description nu dus niet meer actueel is, blijft de rest van het artikel wel bruikbaar*. We hebben als gevolg van het implementeren van lange meta descriptions indrukwekkende stijgingen gezien in de CTR’s van onze klanten, maar niet getreurd: ook met korte en krachtige meta descriptions kunnen mooie resultaten worden geboekt! Daar kwamen we tenslotte vandaan.

*We hebben als gevolg van het terugdraaien wel het Whitepaper verwijderd, dit omdat de informatie die erin stond voornamelijk betrekking had op de langere meta descriptions.

Wat is meta data, hoe werkt het en wat is er nieuw?

De meta data van een pagina geeft Google of andere zoekmachines, inzicht in wat er op die pagina te vinden is. Zie het als een verzameling gegevens, zoals je die ook bij de eigenschappen van een document op je computer terugziet.

Het werkt als volgt: Google scant je website (dit wordt ook wel crawlen genoemd) en bepaalt aan de hand van de inhoud of je pagina’s worden weergegeven bij een bepaalde zoekopdracht. Omdat er meerdere websites en pagina’s zijn die antwoord kunnen geven op de zoekopdracht, zoekt Google naar een titel en een compacte beschrijving van je pagina. Deze nemen zij, mits je het goed aanpakt, direct over uit de meta data.

De belangrijkste onderdelen van de meta data zijn daarbij de title- en description tags. Wat deze tags inhouden, leggen we uit aan de hand van onderstaand screenshot:

meta data

Je ziet hier een typische weergave van een organisch zoekresultaat in Google. De blauwe link is te beïnvloeden met de meta title en de grijze tekst met de meta description. We zeggen bewust “beïnvloeden” want uiteindelijk bepaalt Google of de meta data die jij hebt opgegeven ook daadwerkelijk wordt weergegeven.

In dit artikel leggen we nu verder de focus op de meta description. Eind vorig jaar is Google gaan testen met langere descriptions. Vanaf dat moment werden er ineens zoekresultaten met maximaal 320 karakters tussen de zoekresultaten met de gebruikelijke 160 karakters weergegeven.

Hoe je met een langere meta description voor meer bezoekers zorgt

Dankzij de verdubbeling in het aantal karakters, heb je meer ruimte om antwoord te geven op meerdere zoekopdrachten of kun je juist heel specifiek antwoord geven op één bepaalde zoekopdracht. Daarbij valt een langere meta description ook gewoon meer op. Kortom meer ruimte staat gelijk aan meer kans op klikken, simpel!

Misschien worden jouw pagina’s op dit moment al wel weergegeven met langere meta descriptions zonder dat je hier onlangs iets aan hebt veranderd maar worden deze midden in een zin afgekapt met drie puntjes. In dat geval vindt Google dat de description die je eerder hebt opgegeven de inhoud van de pagina onvoldoende weerspiegelt. Hierom zijn zij zelf op je pagina op zoek gegaan naar een goede description. Het lijkt erop dat ze hier vaak de introtekst voor gebruiken. Wil je dus niet steeds voor iedere pagina een aparte meta description schrijven? Houdt dan bij het schrijven van de introtekst van je pagina rekening met voorwaarden die aan een meta description worden gesteld en hoop vervolgens dat Google die één op één over neemt.

Dit is een handig trucje maar aangezien intro’s vaak toch niet helemaal zijn geschreven om bezoekers te overtuigen om er op te klikken, raden we je aan om de meta description toch altijd zelf te schrijven. De gouden regel die je hierbij in het achterhoofd moet houden luidt als volgt: schrijf niet alléén vanuit de pagina maar probeer de gebruikers te triggeren met heldere CTA’s waarbij je de intentie van de gebruiker nooit uit het oog verliest.

En dat is helemaal gratis?

Nou als we heel eerlijk zijn, niet helemaal. Maar omdat het bij meta data om het optimaliseren van organische zoekresultaten (SEO) gaat, betaal je er in ieder geval niets extra’s voor! Het enige wat je er wel aan kwijt bent is tijd. Tijd die je nodig hebt voor het opstellen van goede en wervende teksten.

Vandaar ons advies om niet direct alle pagina’s van je website op de schop te nemen. Begin met de pagina’s die het best presteren. Houdt vervolgens de resultaten gedurende een maand in de gaten, ontdek wat het beste werkt voor jouw doelgroep en neem dat voortaan mee bij het opstellen van nieuwe pagina’s.

Hoe kun je dat dan het beste aanpakken?

Door de volgende 6 stappen te volgen zie je niets over het hoofd en kun je de CTR van je pagina’s in slechts vier weken al aanzienlijk verhogen:

  1. Om erachter te komen welke pagina’s op dit moment het best presteren, maak je een uitdraai in Google Analytics. Ga hiervoor naar het rapport “Gedrag” > “Site-content” > “Alle pagina’s”, sorteer op sessies of gebruikers en exporteer dat overzicht naar een Excel-bestand.
  1. Vervolgens bekijk je in je CMS wat de meta data van al deze pagina’s is en kopieer je deze naar een ander tabblad binnen je Excel-bestand.
  1. Maak nu nog een nieuw tabblad aan in het Excel-bestand en plak in de eerste kolom de URL’s van de pagina’s die je aan wil gaan passen. Plak daarna in de tweede kolom de huidige meta title van de pagina, gevolgd door een lege kolom. Deze gebruik je straks om je nieuwe meta title in te schrijven. Herhaal dit in de twee kolommen ernaast voor de meta description. Excel beschikt over een handige formule die het aantal tekens in een cel berekend. Deze formule is =LENGTE(). Door deze formule te koppelen aan je nieuwe meta title- en descriptions weet je in één oogopslag of je al in de buurt bent van het maximale aantal karakters.

meta title meta description

  1. Om te bepalen wat er uiteindelijk in je meta data moet komen, kun je op verschillende manieren te werk gaan. Heb je de inhoud en het doel van je pagina duidelijk voor ogen? Schrijf dan uit de losse pols. Heb je dat niet? Open dan je pagina’s en schrijf op basis van wat in jouw ogen belangrijke zoekwoorden zijn. Kom je er dan nog niet helemaal uit? Gebruik de zoekopdrachten uit Google Search Console (“Zoekverkeer” > “Zoekanalyse”) om te kijken waar je pagina goed op gevonden wordt.
  1. Implementeer de nieuwe meta data in je CMS. Als het om 10 pagina’s gaat is het handmatig invoeren prima te doen. Gaat het om meerdere pagina’s? Informeer bij je webbouwer naar de mogelijkheden, misschien hebben zij wel een manier waarop het sneller kan.
  1. Om de resultaten van je aanpassingen te monitoren, maak je gebruik van Search Console. Ga naar het rapport “Zoekverkeer” > “Zoekanalyse”, filter op de pagina’s die zijn aangepast en de periode waarover je de resultaten wilt zien. Vervolgens vink je boven in het scherm “CTR” en “Positie” aan om deze variabelen inzichtelijk te krijgen. Door periodes met elkaar te vergelijken, zie je in één oogopslag het resultaat van je aanpassingen en kun je daar op bijsturen.

Er zijn ontzettend veel bedrijven die hier nog helemaal niet stil bij hebben gestaan. Door hier op tijd op in te spelen ben je hen dus nog voor en kun je er het maximale uit halen. Aan de slag dus!

Jelle van Alphen

Jelle van Alphen

Jelle houdt zich binnen Leadrs bezig met SEO en conversie optimalisatie. Hij wordt blij van het uitvoeren van grondige analyses en alles wat Italiaans is. Ciao! Wanneer hij niet aan het werk is gaat Jelle vaak sporten maar besteedt toch liever zijn uren in de keuken of op een zonnig terras.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

ctr meta data meta description meta title 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*