Yes, levensgebeurtenissen in Google Ads!


life events google ads

Potentiële klanten targeten die een bepaalde levensgebeurtenis doorlopen is mogelijk voor YouTube en Gmail Sponsored Promotions (GSP) campagnes. Dit zorgt ervoor dat je kunt inspelen op momenten waarin potentiële klanten een belangrijk moment doorlopen die zou kunnen aansluiten bij jouw dienst/product. Denk aan momenten zoals verhuizen, trouwen of een eigen bedrijf starten.

WAT ZIJN LEVENSGEBEURTENISSEN IN GOOGLE ADS?

Levensgebeurtenissen zijn mijlpalen die door Google zijn geformuleerd. Denk hierbij aan ‘gaan verhuizen’ of ‘zoekt andere baan’. In totaal heeft Google 9 hoofdcategorieën voor type levensgebeurtenissen geformuleerd waaronder nog subcategorieën hangen. Een hoofdcategorie is bijvoorbeeld ‘verhuizen’ waaronder de subcategorieën ‘pas verhuisd’ en ‘gaat verhuizen’ vallen. Een gebeurtenis kan gericht zijn voor (gaat verhuizen) of na (pas verhuisd) een specifiek moment. De type levensgebeurtenissen worden samengesteld o.b.v. bezochte websites, gedrag op websites, video’s die worden bekeken en nog veel meer andere online signalen die online worden gedetecteerd.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN LEVENSGEBEURTENISSEN?

Oké, we kunnen dus inspelen op specifieke momenten in iemands leven, maar hoe draagt dit bij aan mijn KPI’s? Relevantie is key, ofwel: inspelen op momenten waarin beslissingen worden gemaakt, geeft je de kans om in te haken en relevantie te creëren.

Stel je voor dat je doelgroep het volgende proces doorloopt: iemand gaat verhuizen en is druk bezig met het regelen van een hypotheek, want er is geld nodig om een huis te kunnen kopen. Daarnaast denkt iemand na over een nieuwe keuken, inrichting etc. Kortom, een hoop zaken die hierbij komen kijken. Tijdens Googelen naar de mooiste keuken uit 2018, verschijnt jouw banner met: “Werkt jouw CV-ketel nog goed?”. Check, een onderdeel waar iemand misschien niet zelf bewust aan heeft gedacht, maar nu wel in iemands hoofd is geplant om over na te denken. Je bent relevant en wakkert een latente behoefte aan. Het is dus wel de bedoeling dat jouw merk/dienst kan worden aangehaakt aan de levensgebeurtenis.

Voordelen die wij als SEA specialisten zien:

  • Je bereikt personen op het juiste moment met de juiste boodschap;
  • Je vergroot de bovenkant van je salesfunnel;
  • Je speelt in op momenten waarop beslissingen moeten worden genomen;
  • Door je product/merk te matchen met een relevant moment kun je een latente behoefte aanwakkeren;
  • Door aanwezig te zijn met je product/merk kunnen potentiële klanten je overwegen tijdens het aankoopproces.

HOE ZET JE LEVENSGEBEURTENISSEN IN?

Tot dusver kun je levensgebeurtenissen inzetten in YouTube en GSP campagnes. Via YouTube kun je adverteren met een video of advertentie. GSP is een Gmail Sponsored Promotions campagne waarin je adverteert in Gmail. Je ziet een dichtgeklapte advertentie bovenin je Gmail inbox welke volledig zichtbaar wordt wanneer je er op klikt. Je maakt dus 1 van deze type campagnes aan en kiest onder doelgroepen het onderdeel ‘waar ze actief onderzoek naar doen of plannen voor maken’ te kiezen waarna je levensgebeurtenissen ziet verschijnen. Je hebt dus 9 hoofdcategorieën, maar hieronder hangen meerdere subcategorieën die je kunt kiezen.

Stap 1

levensgebeurtenissen stap 1

Stap 2

levensgebeurtenissen stap 2

Het mooie hiervan is dus dat je weet op welk moment je gaat inspelen en hier ook je uiting goed op kunt laten aansluiten. Wanneer je bijvoorbeeld mensen target die in de categorie ‘gaan verhuizen’ vallen, is het slim om de uiting en landingspagina hier op te laten aansluiten.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN LEVENSGEBEURTENISSEN EN IN-MARKET DOELGROEPEN?

Volgens Google zijn de levensgebeurtenissen doelgroepen kleiner dan de in-market doelgroepen. In-market doelgroepen zijn samengesteld op basis van het online gedrag. Iemand kan bijvoorbeeld in de in-market doelgroep ‘auto kopen’ vallen wanneer er meerdere autowebsites en vergelijkingswebsites zijn bezocht. Een levensgebeurtenis kan vrij specifiek zijn, zoals pas verhuisd, waardoor de verwachting is dat het aantal mensen dat binnen deze doelgroep valt kleiner is dan een in-market doelgroep. Daartegenover staat dat je een relevant moment kiest, waardoor je sneller kunt inspelen op een sale.

Wij zijn volop aan het testen bij onze klanten en delen binnenkort onze eerste resultaten!

Sandra van der Zee

Sandra van der Zee

Sandra houdt zich binnen Leadrs voornamelijk bezig met de inzet van SEA. Waar ze happy van wordt in haar vrije tijd? Stedentrips, nieuwe restaurantjes, borrelavonden met vrienden en dierentuin bezoekjes.

More Posts

Tags:

google ads in-market audiences levensgebeurtenissen life events 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*