Leadrs onderzocht: het effect van Expanded Text Ads


google adwords eta

Op 1 augustus kondigden we het al aan; Expanded Text Ads (ETA). De nieuwe uitgebreide advertentieteksten in Google zijn door de zoekmachine geïntroduceerd om gebruikers nog sneller en uitgebreider van informatie te voorzien. Google gaf aan dat experimenten gedurende de testfase aantoonden dat sommige adverteerders met de nieuwe advertentieopzet  klikfrequentiestijgingen van meer dan 20% rapporteerden. Dit willen we natuurlijk zelf ook zien. We hebben daarom over een aantal van onze klanten en verschillende branches heen het effect van 3 maanden ETA’s geanalyseerd. Hieronder onze conclusie.

Testvorm

In plaats van de ‘oude’ advertenties naast de ‘nieuwe’ advertenties te laten draaien, hebben we ervoor gekozen om de oude advertenties volledig te onderbreken en enkel de ETA’s te laten draaien. Achteraf een goede beslissing, aangezien we van meerdere bronnen vernomen dat de ETA’s van Google (ongeacht de campagne instellingen) toch vaker vertoond werden ten opzichte van de oude advertenties.

We hebben de periode 22 augustus t/m 22 november gebruikt om resultaten te verzamelen en deze tegen dezelfde periode daarvoor én dezelfde periode vorig jaar af te zetten. Het volume was in alle periodes redelijk gelijk (± 3.500.000 vertoningen) en de advertentiepositie is ook nauwelijks veranderd.

Resultaten ETA’s

De doorklikfrequentie ligt 15% hoger bij de ETA’s, de gemiddelde positie ligt iets lager. Overall lijkt het dus een prima resultaat. Het gemiddelde conversiepercentage is gelijk gebleven en ook in de bounce (percentage bezoekers dat de site verlaat na het zien van de pagina) is nauwelijks iets veranderd. Tenslotte is de kwaliteitsscore van de campagnes ook onveranderd gebleven.

excel layout eta

Voor wanneer moet ik de ETA’s doorvoeren?

Vooralsnog staat de deadline op 31 januari 2017 voordat Google alle advertenties omzet naar expanded text ads. Zorg voor die tijd dat je zelf de advertenties omzet naar het nieuwe format. Hierbij kun je met de volgende tips rekening houden:

1. Kies voor een logische opbouw van je advertentietekst

Vul niet zomaar alle extra gaten op met tekst, maar zorg dat de advertentierelevantie hoog blijft. Denk na over wat je in de tweede titel plaatst (wordt dat een call-to-action, een USP of je merknaam?) en hoe je met de uitgebreide tekst meer gekwalificeerde klikken naar je website krijgt.

2. Denk na over de lengte van je advertentietekst

Al die extra ruimte is mooi, maar met de ETA’s wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen mobiel en desktop. Aangezien mobiele gebruikers soms minder ruimte op het scherm hebben, kan het zijn dat titels afgebroken óf over meerdere regels worden verspreid. Zorg dat de tekst altijd, ongeacht apparaat of scherm, leesbaar en correct is

3. Zorg voor relevante advertentie-extensies

Denk na over welke advertentie extensies je toe wil voegen aan je advertentietekst om de advertentie uit te breiden. Nu je meer ruimte in je advertentie hebt om USP’s en diensten toe te voegen, is een herindeling van de extensies wenselijk zodat er geen dubbele uitingen worden weergegeven.

Op naar best practices

De komende maanden testen we welke uitingen in welke volgorde leiden tot de beste resultaten. Ben je benieuwd wat voor jouw organisatie de beste advertentietekst is? Neem dan gerust eens contact met ons op!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in online advertising en webanalytics. Haar enthousiasme ligt met name in het uitstippelen van Customer Journeys en vervolgens het optimaliseren en aanpassen daarvan a.d.h.v. grondige analyses. In haar vrije tijd houdt zij zich bezig met fotografie, lezen, Yoga en Pilates en is ze daarnaast druk met de studie Organisatiepsychologie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

sea 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden