HomeBlogInzet van LinkedIn advertenties en de lessons learned om leads te genereren binnen B2B branche.

Inzet van LinkedIn advertenties en de lessons learned om leads te genereren binnen B2B branche.

Op welke wijze is het mogelijk om effectief b2b leads te genereren in tijden van Corona?

De online mogelijkheden om in contact te komen met prospects zijn legio (zie ook ons andere artikel: https://www.leadrs.nl/blog/online-marketing-tips-tijdens-het-coronavirus/). De vraag is echter hoe zorg je ervoor dat je online werving activiteiten ook tot gerichte leads leiden? Oftewel hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten in contact met je komen via brochure aanvragen, whitepapers of webinars? En op welke wijze kun je er vervolgens voor zorgen dat een lead een converterende klant wordt?

In deze whitepaper laten we je de mogelijkheden zien om gericht b2b leads te genereren via LinkedIn. Daarnaast geven we wat kengetallen, voorbeelden en sluiten we af met een plan van aanpak.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

Hoe kun je slim gebruik maken van de target mogelijkheden van LinkedIn of andere social media?

Het succes van een LinkedIn campagne hangt, net als voor andere social media kanalen, af van de mate waarin je specifiek op een doelgroep gaat targetten. Je kunt namelijk in Linkedin targetten/adverteren op:

  • demografische eigenschappen;
  • merkvoorkeuren;
  • interesses;
  • soortgelijke doelgroepen (van de bezoekers die al op je website zijn geweest);
  • functies;
  • bedrijfsgrootte
  • LinkedIn groepen en
  • je targetlist met namen van ondernemingen en organisaties waar je graag voor wilt werken!

Met name de laatste is erg interessant om heel gericht op een branche een campagne te voeren met een brochure, whitepaper of webinar. Zeker in deze tijd nu de kosten van LinkedIn, Facebook, Instagram en andere social kanalen beduidend lager liggen dan voorheen. Zie ons artikel op Frankwatching: 65% goedkoper adverteren op Facebook & Instagram.

Linkedin case op gerichte doelgroep en hitlist van bedrijven die je als klant wilt

Hieronder beschrijven we een case die we hebben uitgevoerd voor een Vastgoed klant van ons.

Vraagstelling was of we een kantoorruimte in het centrum van Breda konden boosten. Deze stond al compleet geoptimaliseerd op Funda in Business, maar er kwamen geen aanvragen op binnen van potentiële huurders. Om potentiële zakelijke huurders te triggeren hebben we een andere insteek gekozen door enerzijds te werken met foto’s van het object die ook de USP’s lieten zien en anderzijds door heel gericht te targetten op de doelgroep (zie voor de targetting mogelijkeden de eerdere opsomming) en een lijst met potentiële huurders die wellicht weleens interesse zouden kunnen hebben. Door te werken met een speciale site konden we ook de doelgroep een digitale brochure aanbieden. Zie: www.concordiastraat20.nl

Vb-Concordiastrat

Bijgaand de resultaten van de gerichte campagne na een maand:

  • Bereik bij doelgroep                14.287 unieke views
  • Lijst mogelijke huurders         43 namen van bedrijven meer dan 25x uiting bekeken
  • Directe aanvragen                   12 potentiële bedrijven/organisaties
  • Advertentiekosten                   € 33,76 per aanvraag

Hoe opvallen met je Linkedin campagne?

Vaak krijgen we de vraag wat de beste manier is om onder de aandacht te komen. Hierbij zien we een verschil in B2C en een B2B campagnes. Binnen de B2C branche maken we vaker gebruik van GIFjes (lees hier alles over onze specialisatie GIF marketing®) en een CTA met een brochure, Messenger en Whatsapp.

Hierbij krijg je dan meteen de aanvraag binnen via Facebook Messenger of Whatsapp waardoor je direct de interactie aan kan gaan met je klant. Een goed voorbeeld hiervan is de campagne die we tijdens het begin van de Corona crisis hebben opgezet voor onze klant Plaisir du Vin (wijnwinkel). Bekijk hier de case op onze website van deze lokale campagne die 700% meer omzet opleverde ten opzichte van vorig jaar.

Binnen deze whitepaper focussen we onszelf echter op de B2B branche. Hiervoor is een whitepaper of een webinar vaak de meest efficiënte methode om leads te genereren. Bekijk hieronder ter inspiratie een case waarbij we een webinar hebben ingezet om leads te genereren binnen de kinderopvang branche.

LinkedIn case om een webinar te promoten

Hieronder beschrijven we de stappen en kengetallen die we zelf hebben gerealiseerd door alle lessons learned te combineren (duur campagne: 1 week voor webinar).

Uitgangspunt een LinkedIn campagne, waarbij we getarget hebben op mensen met een ‘beslissende’ functie binnen een kinderdagopvang organisatie met meerdere vestigingen.

De Call-to-Action was een deelname aan het online webinar die verwees naar een landingspagina met inschrijfformulier op onze website (bijgaand de opzet). Deze landingspagina is na de webinar uiteraard aangepast, bekijk hier een voorbeeld van een landingspagina voor een webinar die nog gaat komen.

Bijgaand de resultaten van de campagne inclusief benchmarks:

  • 6000 weergaven van de advertentie (benchmark 2000)
  • Doorklikpercentage op de advertentie 1,48% (benchmark 0,3%)
  • 90 klikken op de CTA (inschrijven voor webinar), 8 likes en 3 commentaren (aanbevelingen van anderen om deel te nemen)
  • 31 inschrijvingen vanuit de 90 advertentieklikken (33% conversie)
  • Wervingskosten per prospect voor het webinar: € 6,45 per deelnemer
  • 24 deelnemers aan het webinar, 6 vragen tijdens de webinar, 5 directe reacties en 2 online afspraken binnen één week na de webinar.

VB-webinars

Kengetallen en lessons learned van de webinars

Dit zijn de gemiddelde ratio’s van de webinars die we voor onze klanten hebben begeleid. Hierbij hebben we de campagnes en opzet van de webinars geoptimaliseerd op basis van de lessons learned van webinars van andere B2B klanten. Uiteraard kun je ook zelf een webinar opzetten, maar door onze kennis en ervaring (inclusief mogelijkheden om de webinar op de kantoor van Leadrs op te nemen) kun je onderstaande resultaten halen:

  • De meeste interactie ontstaat als de webinar 30 tot 45 minuten duurt
  • Presentatie en live beelden kunnen afgewisseld worden om de interactie te vergroten
  • 67% van de inschrijvingen nemen ook daadwerkelijk deel aan de webinar
  • 82% kijkt de webinar tot het einde
  • 1 op de 5 deelnemers stelt een vraag tijdens een webinar
  • 1 op de 8 deelnemers reageert op de opvolgflow achter de webinars
  • 1 op de 15 deelnemers wil een afspraak hebben om over de mogelijkheden te praten
  • 1 op de 2 afspraken leidt tot een nieuwe klant

Plan van aanpak om b2b leads te genereren via een LinkedIn campagne (op je hitlist met bedrijven die je graag als klant wilt) met geschatte omzet/ROI

Op grond van onze ervaringen hebben we een plan van aanpak gemaakt om een Linkedin campagne geheel van A tot Z op te zetten en te promoten via LinkedIn advertenties. Hierbij hebben we naast je vraagstelling en doel, alleen je huisstijl, logo, een geschikte afbeelding of Gifjes en een goed converterende landingspagina nodig.

Met behulp van deze input maken we dan een businescase en plan van aanpak op maat met een schatting van de omzet dit de campagne moet opleveren.

Het proces van opdracht tot aan livegang is binnen 2 weken te realiseren.

Hieronder alle stappen kort samengevat:

  • Businesscase en geschatte omzet Vooraf gaan we op grond van je vraag en doel een businesscase maken, zodat je precies weet wat het doel van de campagne moet worden en hoeveel leads en omzet de campagne gaat opleveren.
  • Brainstormsessie over de unieke propositie, doelgroepen, kenmerken, ideeën & benchmarks met als doel om de USP’s te definiëren voor campagne met een triggerende boodschap.
  • Advertentie opzet met unieke uiting, waarbij we op grond van jullie huisstijl richtlijnen een unieke advertentie maken. Dit kan een interactieve advertentie zijn met GIFjes erin, een video of een reeks van opvallende banners.
  • Opzetten goede landingspagina waarop de USP’s uit de advertenties terugkomen en die zo is opgezet om het aantal aanvragen te verhogen. Hierbij maken we niet alleen de ideale opzet, maar zorgen we ook dat we alles kunnen doormeten.
  • Linkedin campagne opzetten en monitoren, waarbij alles wordt ingericht en wekelijks de campagne wordt aangepast om het succes te vergroten.
  • Aanvragen, rapportage en hitlist, die we 24/7 verstrekken zodat je constant inzicht hebt in welke potentiële bedrijven/organisaties je advertentie bekijken, een aanvraag hebben geplaatst of trends die naar voren komen uit het gedrag van bezoekers op jullie site.

Ook behoefte aan meer leads? Neem dan contact met ons op.

image description

Wil jij ook b2b leads genereren en heb je een lijst van bedrijven waar je aan tafel wilt komen?

Bovenstaande methodiek hebben we al voor verschillende klanten van Leadrs toegepast en is met name in deze Corona tijd een ideale manier om leads te genereren die je gericht kunt gaan opvolgen.  Wil je meer weten, neem contact met ons op!

Direct contact