Hoe kun je jouw eigen GIFjes inzetten?


GIFjes inzetten

Inmiddels kun je niet meer om de GIFjes hype heen: op ieder social platform zie je ze voorbij komen. Zelfs organisaties als Tikkie gebruiken het om hun dienst leuker te maken. Ben jij met jouw organisatie al bezig met GIFjes? Nee? Dan kunnen onderstaande tips je op weg helpen om te zorgen dat je vertoond wordt in de GIFjes databases.

GIFjes databases

Om te beginnen is het goed om te weten dat de twee grootste platformen om je GIFjes online te zetten, GIPHY en Tenor zijn. Wat is het verschil tussen deze platformen? In principe zijn beide platformen vrijwel identiek. Het enige grote verschil in wat ze aanbieden, is dat GIPHY zowel GIFjes als stickers ondersteunt, terwijl het bij Tenor alleen mogelijk is om GIFjes te uploaden.

Korte toelichting:

Stickers hebben een transparante achtergrond en draaien dus meestal om een specifieke beweging die zich herhaalt. Dit zie je voornamelijk terug komen in Instagram Stories, Facebook verhalen en Snapchat waar men een sticker kan toevoegen aan een verhaal.

 

GIFjes zijn in dit geval eigenlijk stickers zonder transparante achtergrond. Dit zijn vaak fragmenten uit films of videoclips.

 

Waar zal ik mijn GIFjes uploaden?

Waar je je GIFjes moet uploaden is deels afhankelijk van waar je ze wilt inzetten. Om een goed beeld te geven zie je hieronder welke database gekoppeld staat aan welk social platform.

Platform Soort content Database
Facebook Stories Stickers GIPHY
Facebook (reacties onder posts) GIF GIPHY
Facebook Messenger GIF Tenor
Instagram Stories Stickers GIPHY
Snapchat Stickers GIPHY
LinkedIn Messenger GIF Tenor
Twitter (incl. DM) GIF Tenor
WhatsApp GIF GIPHY / Tenor*
Telegram GIF GIPHY

 

* Vanuit WhatsApp zijn beide databases beschikbaar. Hoe dit exact zit durf ik niet te zeggen, maar met een kleine steekproef zagen we dat ongeacht merk / model telefoon of besturingssysteem iedereen een andere database gekoppeld had aan zijn WhatsApp. Wellicht dat dit te maken heeft met het toetsenbord wat is ingesteld. Een Google toetsenbord (Gboard) staat namelijk gekoppeld aan Tenor.

Zoals je ziet is het nogal uiteenlopend welke database gekoppeld is aan welk social platform. Om die reden zou ik dan ook adviseren om je GIFjes in beide databases te uploaden voor volledige dekking.

Hoe kan ik GIFjes uploaden?

Voor beide databases is het vrij eenvoudig om GIFjes te uploaden. Het is een kwestie van account aanmaken en GIFjes uploaden. Hou er rekening mee dat het tot 48 uur kan duren voordat je GIFjes zichtbaar zijn op social platformen.

Voor Tenor zijn er vrijwel geen restricties: je geüploade GIFjes komen altijd terecht in hun database en zijn vervolgens vindbaar via social platformen.

Om vindbaar te zijn in de GIPHY database moet je je aanmelden voor een “Brand Channel” of “Artist Channel”. Om hier in aanmerking voor te komen zul je minimaal vijf eigen GIFjes of stickers moeten toevoegen aan je account. Onze ervaring is dat wanneer je met eigen content werkt dit vrij snel wordt goed gekeurd waarna je vervolgens vrij snel gevonden wordt via social platformen.

Interesse in een uniek concept?

Neem dan contact op om de mogelijkheden van GIF marketing® te bespreken.

Rico Schilt

Rico Schilt

Rico houdt zich als teamleider bezig met het uitdenken van online strategieën voor de klant en is daarnaast veel bezig met het uitdenken van creatieve concepten op gebied van social media. In zijn vrije tijd is Rico voornamelijk te vinden met vrienden op het voetbalveld en reist hij het hele land af voor de beste festivals.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

facebook GIF marketing® GIFjes instagram snapchat stickers 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*