10 tips voor online recruitment


online_recruitment


Het afgelopen jaar zijn we regelmatig (lees maandelijks of zelfs wekelijks) lastig gevallen door recruiters en werving- en selectiebureaus met de vraag of we nog op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Iedere keer staan we deze partijen netjes te woord en krijgen ze van ons hetzelfde antwoord: “Nee, we zijn niet geïnteresseerd”.

De keuze om niet in zee te gaan met recruiters is een bewuste keuze en hangt niet alleen samen met de torenhoge kosten of het feit dat potentiële medewerkers met een echte passie voor internet marketing ons zelf kunnen (misschien zelfs moeten) ‘vinden’ via het internet. Nee, met onze opgedane kennis en ervaringen hebben we onze eigen online recruitment strategie ontwikkeld en werven we zelf onze nieuwe (junior) collega’s.

Waarom we dit hebben gedaan en hoe je in het vervolg ook zelf al via een aantal eenvoudige stappen aan de slag kunt gaan met het vinden van nieuwe medewerkers, leggen we uit in de rest van dit artikel aan de hand van een aantal tips.

1. Het werven van een nieuwe collega begint met het juiste functieprofiel

Leuk, dat zoeken naar een nieuwe collega, maar waar moet je beginnen? Zelf op zoek gaan naar de juiste kandidaat kan alleen met een goede voorbereiding. Waar moet je nieuwe werknemer aan voldoen? Zoek je iemand die net is afgestudeerd of gaat je voorkeur uit naar iemand met wat meer ervaring?

Stel bij het opstellen van een functieprofiel duidelijke eisen en richtlijnen. Denk daarbij niet alleen aan leeftijd en aantal jaren werkervaring of studie, maar ook aan criteria als interesses, branches of het type bedrijf waar je potentiële werknemer momenteel werkzaam is. Deze criteria kunnen namelijk later weer van pas komen tijdens je zoektocht via verschillende social media kanalen.

2. Kies een opvallende en duidelijk vacature omschrijving

Waar veel bedrijven de fout mee ingaan is een onduidelijke en ‘saaie’ vacatureomschrijving. Vaak is die omschrijving gekopieerd van een oude reeds ingevulde vacature of gebaseerd op een protocol wat inmiddels sterk verouderd is.

Wees jezelf er bewust van dat een opgestelde vacature en de wijze waarop je zaken hebt geformuleerd mede bepalen hoe een potentiële collega tegen je bedrijf aankijkt.

Zitten je concurrenten in dezelfde vijver te vissen naar nieuw talent?
Zorg ervoor dat de vacature opvalt. Niet alleen met een omschrijving die aansluit bij de doelgroep (richt je je op jongeren, spreek dan in een andere vorm dan wanneer je doelgroep dertigers zijn), maar onderscheid jezelf ook door bijvoorbeeld een andere lay-out te gebruiken. Neem als voorbeeld deze vacature, waarbij een webwinkel op een originele manier op zoek gaat naar een nieuwe webshop marketeer.

3. Keuze voor kanalen is bepalend voor succes

Zodra je hebt vastgesteld aan welke criteria je potentiële werknemer moet voldoen, is het tijd om te bepalen welke kanalen je gaat inzetten om je vacature onder de aandacht te brengen. Sociale media zijn uitermate geschikt om je vacature snel onder de aandacht te brengen. Bedenk vooraf echter goed wie je wilt benaderen en waar deze personen zich zullen bevinden.

Ben je op zoek naar een junior of wil je studenten benaderen? Kies dan voor een netwerk als Facebook waar 89% van alle jongeren tussen de 15 en 20 jaar actief gebruik van maakt (bron: Marketingfacts).

Wil je professionals benaderen die al meer werkervaring hebben, denk dan aan een netwerk als Twitter of LinkedIn. Deze kanalen hebben over het algemeen een oudere doelgroep. Zo vertegenwoordigt de grootste groep gebruikers de leeftijdscategorie 35-54 jaar (bron: Marketingfacts).

Uiteraard hangt de keuze voor een kanaal ook samen met de grootte van je netwerk. Stel dat je op dit moment slechts 50 Twitter volgers hebt en een LinkedIn netwerk van 700 professionals, dan spreekt het voor zich dat de voorkeur uitgaat naar verspreiding via LinkedIn.

4. Creëer een duidelijk beeld van je organisatie op de website

overzicht_vpso_medewerkersVeel bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers vergeten dat de uitstraling en sfeer binnen een bedrijf, naast het functieprofiel en de secundaire voorwaarden mede bepalend of een potentiële medewerker geïnteresseerd is in de door jou aangeboden functie.

Richt bijvoorbeeld een apart gedeelte in op je website waar je een impressie geeft van je bedrijf en waar je laat zien wat jou als werkgever onderscheidt t.o.v. andere bedrijven. Zo hebben wij een apart gedeelte op onze website waar we foto’s van onze bedrijfsuitjes en medewerkers laten zien en geven we met een PREZI presentatie direct een kijkje in onze keuken.

5. Zorg dat je wordt gevonden op internet

Zou het niet ideaal zijn als je op het juiste moment met de juiste persoon in contact kunt komen? Veel werkzoekende en afgestudeerden zullen bij de zoektocht naar een baan beginnen met zich te oriënteren op internet, al dan niet via een vacaturewebsite of zoekmachine. Het is dan ook van groot belang dat je je eigen vacature daar onder de aandacht kunt brengen!

Aangezien we zelf gespecialiseerd zijn in het beter vindbaar maken van websites, hebben we ervoor gekozen om meerdere vacatures op onze websites zo te optimaliseren dat ze direct worden gevonden als je zoekt in Google.

Zo zijn we vindbaar als je in Google zoekt op de zoekterm ‘SEO consultant vacature’ en komt een geïnteresseerde direct op een pagina terecht waar men meer informatie kan vinden en direct kan solliciteren.

6. Maak gebruik van je eigen netwerk, maar zeker van dat van je bestaande medewerkers!

Zodra je een keuze hebt gemaakt welke netwerken je wilt gaan inzetten, wordt het tijd om de vacature daadwerkelijk onder de aandacht te brengen. Natuurlijk kun je dit doen via je eigen netwerk met behulp van status updates en het 1-op-1 versturen van berichten, maar is het niet veel krachtiger om je eigen medewerkers bij dit proces te betrekken en gebruik te maken van hun netwerk?

Stel een aantal berichten ter beschikking die collega’s direct zelf kunnen plaatsen via netwerken als LinkedIn of Facebook. Een andere (eenvoudigere) mogelijkheid is je collega’s erop te attenderen dat ze jouw updates in LinkedIn, Facebook en / of Twitter kunnen liken of retweeten. Zo zorg je er op een snelle manier voor dat je vacature bij een veel groter publiek onder de aandacht wordt gebracht.

7. Schrijf Alumni verenigingen aan

Vaak zijn oud-studenten nog lid van een studie- of alumnivereniging. Deze verenigingen hebben soms een eigen LinkedIn groep of een voorzitter die regelmatig alle groepsleden voorziet van een update. Zo ben ik zelf lid van de Alumni vereniging Avans Commerciële Economie en ontvang ik maandelijks een overzicht per e-mail met daarin interessante vacatures.

Om onze vacature van ‘Junior Internet Marketeer‘ verder onder de aandacht te brengen hebben we geprobeerd om ook dit kanaal in te zetten. Zo hebben wij meerdere Alumni verenigingen persoonlijk aangeschreven en gevraagd of onze vacature naar alle oud-studenten (die in de afgelopen 3 jaar zijn afgestudeerd) kon worden gestuurd.

Van alle reacties, waren er zeker 10 sollicitaties die de vacature via een Alumni update voorbij hebben zien komen. Zo kun je dus met beperkte middelen bij een redelijke specifieke doelgroep onder de aandacht komen!

Tip: wellicht dat 1 van je collega’s ook is aangesloten bij een andere interessante alumniverenging (via een LinkedIn groep of nieuwsbrief). Vraag dan aan hem of haar of hij/zij de vacature ook daar onder de aandacht kan brengen!

8. Stel alerts in binnen LinkedIn en blijf als eerste op de hoogte van ontwikkelingen

Binnen LinkedIn is het mogelijk om (ook met een gratis account) op verschillende criteria te zoeken. Deze zoekopdrachten kunnen vervolgens worden opgeslagen en iedere keer als er een nieuw profiel voldoet aan de criteria kan er per e-mail een alert worden gestuurd. Zo blijf je direct op de hoogte op het moment dat iemand aangeeft op zoek te zijn naar een nieuwe baan.

In onze zoektocht naar een nieuwe collega hebben we verschillende alerts ingesteld, zodat we direct een lijst met potentiële kandidaten konden samenstellen en ook als eerste op de hoogte waren bij eventuele veranderingen.

Met een standaard LinkedIn kunnen er 3 zoekopdrachten worden opgeslagen. Dit aantal neemt toe op het moment dat je gebruik maakt van een betaald account.

9. Plaats GRATIS vacatures binnen relevante LinkedIn groepen

Een vrij simpele maar krachtige methode om je vacature te verspreiden is via relevante LinkedIn groepen. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat je dient te betalen om op LinkedIn je vacature te promoten. Dit klopt voor een gedeelte, er is namelijk ook een methode waarmee je zelf gratis een vacature in een groep kunt plaatsen.

Zodra je lid bent van een groep kun je via het tabblad ‘vacatures’ een nieuwe vacaturediscussie plaatsen. Deze vacaturediscussie kan vervolgens door alle groepsleden worden bekeken.

Nu zijn er groepsleden die niet dagelijks de updates bekijken, maar de voorkeur geven aan een wekelijkse update per e-mail. Ook deze mensen kun je bereiken! Bij het aanmaken van een vacaturediscussie wordt de vacature automatisch meegenomen in de eerstvolgende e-mail alert.

Zo hebben we onze vacature o.a. in de groep ‘Internet Vacatures’ geplaatst en zagen we na een week onderstaande mail voorbij komen.

10. Persoonlijk contact is van belang bij het matchen van de juiste kandidaat!

We begrijpen dat persoonlijk contact met kandidaten erg belangrijk is tijdens het matchen van de juiste kandidaten. Dit is vaak ook een voordeel van recruitment bureaus, omdat zij van te voren een screening maken van kandidaten en jou als werkgever zo een hele hoop werk uit handen nemen.

Wij hebben echter een andere methode ontwikkeld waarbij we sturen op naamsbekendheid en we je zelf al een hoop selectiemogelijkheden geven. De vorige 9 tips zijn onderdeel van deze online recruitment strategie, waarbij wij destijds bewust al een specifiekere doelgroep hebben gekozen, zodat kandidaten ook echt gekenmerkt kunnen worden als ‘kandidaten’.

Op basis van onze laatste vacature (Junior Internet Marketeer) zagen we desondanks een enorme toeloop van potentiële kandidaten. Om ze toch op een bepaalde manier beter te leren kennen en het voor ons zo effectief mogelijk te maken hebben we ze uitgenodigd voor een Rondje Leadrs.

De 20 beste kandidaten (uit een groep van 75 sollicitanten) die het beste aansloten bij het door ons opgestelde profiel, hebben we uitgenodigd op 1 dag. Zo kregen zij een indruk van Leadrs, hun mogelijke nieuwe collega’s en de werkomgeving en konden wij beoordelen in hoeverre ze daadwerkelijke geschikt waren voor de functie als Junior Internet Marketeer.

Hoe we deze dag hebben georganiseerd en uiteindelijk tot de juiste kandidaat zijn gekomen, zal ik uitleggen in het volgende artikel van deze blog reeks. Mocht je vragen of opmerkingen hebben over dit artikel, dan kun je die uiteraard hieronder plaatsen.

Michael Letens

Michael Letens

Michael houdt zich binnen Leadrs bezig met strategische vraagstukken, verdiept zich in Customer Experience en zorgt er mede voor dat marketing automation bij veel van onze klanten hoog op de agenda komt te staan. Zijn ervaringen deelt hij graag op ons blog. Hij is daarnaast trotse vader, speelt fanatiek basketbal, bouwt in zijn vrije tijd carnavalswagens en is fervent liefhebber van reizen en stedentrips.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedIn

Tags:

e recruitment e-recruitement online recruitment recruitment social media social media recruitment 

 

5 reacties op “10 tips voor online recruitment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*