
Hulp nodig bij negatieve reviews?
Neem dan contact met ons op via info@leadrs.nl of telefoonnummer 088-010 5600.
Google reviews kunnen erg leuk en positief zijn, maar in sommige gevallen kunnen ze ook een negatief effect veroorzaken. Google reviews zijn voor iedereen toegankelijk en er wordt niet van te voren gecontroleerd of iemand daadwerkelijk een product of dienst heeft afgenomen bij een organisatie. Dit kan vervelende situaties veroorzaken. Oude werknemers die negatieve reviews plaatsen, klanten die via een verkooppunt iets hebben gekocht en de negatieve review verkeerd plaatsen of klanten die telefonisch al verder zijn geholpen, maar die toch al een negatieve review in Google hebben achtergelaten, kunnen voor een negatief beeld van je organisatie zorgen. Helaas kunnen we deze reviews niet voor je verwijderen, maar er zijn wel een aantal opties om het negatieve effect te beperken. In dit artikel lees je meer.
Acties om het negatieve effect te beperken / verminderen:
In Google doe je dat als volgt:
Dit kunnen zij doen middels de volgende stappen:
Vraag tevreden klanten om ook een positieve review in Google te schrijven. Het is niet ideaal, omdat je wellicht ook al reviews vanuit een andere tool uitvraagt, maar je zou de uitvraag in 2 batches kunnen verdelen. Hierbij volgen de volgende stappen:
Een andere goede optie is het activeren van een branded campagne in Google AdWords. Zeker wanneer je via een andere tool als Klantenvertellen.nl of Feedbackcompany.nl reviews uitvraagt en die wel positief zijn, kan het interessant zijn om de reviews aan AdWords te koppelen en een branded campagne te activeren. Bij het zoeken naar je organisatie, zal deze advertentie bovenaan de zoekresultaten getoond worden en staan er naast de negatieve reviews, ook positieve reviews in beeld.
Google heeft een streng reviewbeleid. Zo mogen reviews niet gebruikt worden om te adverteren (bijv. door een concurrent) en er mogen bijvoorbeeld geen persoonlijke aanvallen in reviews terugkomen. Hier lees je alles over het beleid: https://support.google.com/business/answer/2622994?rd=2 Indien je denkt dat een review ongepast is, kun je die markeren als ongepast door de volgende stappen te volgen:
We hebben een aantal van deze technieken bij klanten toegepast en zien met name een positief effect bij het proactief uitvragen van reviews in Google. De scores in Google verbeteren zichtbaar en zorgen voor een positiever beeld van de organisatie (en verminderen het aantal negatieve reviews dat nu binnenkomt in Google). Een leuke manier om meer reviews te genereren zou het koppelen van een winactie kunnen zijn, zoals in onderstaand voorbeeld. Probeer echter wel te voorkomen dat bezoekers het gevoel krijgen dat ze worden omgekocht, dan bereik je het tegenovergestelde effect. Succes!
Neem dan contact met ons op via info@leadrs.nl of telefoonnummer 088-010 5600.