Help! Google AdWords spendeert (soms) tot wel 2x mijn toegestane dagbudget


google adwords dagbudget

Is het je al eens opgevallen dat je advertentiekosten in AdWords de ene dag iets hoger uitvallen en de andere dag juist iets lager? Het Google AdWords-systeem streeft ernaar je advertenties zo vaak mogelijk weer te geven binnen het bestaande budget. Om dit te realiseren, laat Google je dagbudget fluctueren op basis van het werkelijke zoekvolume. Zo worden je advertenties vaker weergegeven op dagen waarop er vaak gezocht wordt naar jouw product of dienst.

Van een extra 20%, naar een verdubbeling van je dagbudget

In het verleden liet Google het dagbudget tot maximaal 20% overschrijden, maar sinds 4 oktober geldt dat je dagbudget tot wel 2x kan worden uitgegeven. Google zorgt er hierbij voor dat je nooit meer betaalt dan je gemiddelde dagbudget, gedeeld door het gemiddelde aantal dagen in een maand (30,4).

Waar moet ik rekening mee houden?

Zoals gezegd, houdt het AdWords-systeem rekening met je dagbudget verdeeld over een maand. Voor campagnes die minder dan een maand hebben gedraaid, zie je dus wellicht verschillen tussen je gemiddelde dagbudget en de totale advertentiekosten. Voorbeeld: stel een campagne mag slechts een week voor maximaal € 70,- draaien, zou het in theorie zo kunnen zijn dat dit uitkomt op maximaal € 140,-. Hoewel dit niet waarschijnlijk is, is het wel goed om bij een korte campagne rekening te houden met advertentiekosten die mogelijk iets hoger uitvallen.

Ons advies

Kies de juiste campagne instellingen die passen binnen jouw doelstellingen en budget. Stel in ieder geval bij een strak budget onder advertentieweergave opties de optie ‘Standaardweergave’ in, hiermee worden je advertenties zoveel mogelijk over de hele dag weergegeven.

Daarnaast zou je ervoor kunnen kiezen om een seintje te ontvangen wanneer je advertentiekosten hoger liggen t.o.v. je gestelde dagbudget. Zo kun je eenvoudig monitoren hoeveel je in AdWords uitgeeft en kun je de keuze maken om een campagne eerder dicht te draaien óf bij goede resultaten juist wat meer budget toe te kennen.

Mocht je twijfelen over de juiste instellingen of campagnestrategie, kijken we uiteraard graag met je mee!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in online advertising en webanalytics. Haar enthousiasme ligt met name in het uitstippelen van Customer Journeys en vervolgens het optimaliseren en aanpassen daarvan a.d.h.v. grondige analyses. In haar vrije tijd houdt zij zich bezig met fotografie, lezen, Yoga en Pilates en is ze daarnaast druk met de studie Organisatiepsychologie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

google adwords 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden