Google wijzigt opzet zoekresultaten


google zoekresultaten

Vanuit Google is er nog geen officiële bevestiging, maar de resultaten zijn inmiddels te zien wanneer je de Google zoekmachine opent: de advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar ‘rijschool breda’:

rijschool breda

Er is een groot wit vlak aan de rechterkant te zien. Boven Google Maps staan 4 tekstadvertenties, verder niets. Het lijkt erop alsof de advertenties die normaal positie 5, 6 en 7 zouden innemen verdwenen zijn. Maar deze zijn nu onderaan de pagina geplaatst:

rijschool breda onderaan

 

Zoeken we naar ‘cv-ketel vervangen’:

google cv-ketel vervangen

Dan worden er in de rechterkant nog wel de Google Shopping resultaten getoond, maar geen tekstadvertenties. Er worden nog wel 4 tekstadvertenties boven de organische resultaten getoond en 3 onderaan de pagina. Deze wijziging van Google is in alle landen en talen te zien. De resultaten op mobiel zijn uiteraard hetzelfde gebleven, omdat hier al geen rechterkolom aanwezig was bij de zoekresultaten. Waarom Google deze wijziging heeft doorgevoerd is op dit moment nog niet bekend. Een aantal redenen zouden kunnen zijn:

  • Meer relevante zoekresultaten
  • Een overzichtelijke resultatenpagina
  • Gebruik van andere Google producten stimuleren (bijvoorbeeld Google Shopping of de Google Knowledge Graph, die nog wel in de rechterkolom vertoond worden).

Overigens komt het vaker voor dat Google test met de lay-out van de zoekresultatenpagina, zonder dat haar gebruikers hier van op de hoogte worden gesteld.

Wat heeft dit voor consequenties voor mijn advertenties?

Deze wijziging heeft natuurlijk veel gevolgen voor de manier waarop geadverteerd wordt. Er zijn minder plaatsen om vertoond te kunnen worden, dus zullen de impressies dalen en worden biedstrategieën belangrijker. Als je kijkt naar de screenshots hierboven, zie je ook dat een gebruiker in eerste instantie vrijwel alleen maar de resultaten te zien krijgt waar voor betaald is, waardoor veel grote bedrijven deze kans waarschijnlijk aangrijpen om hun portemonnee te trekken en toch te proberen om ‘bovenaan’ te gaan staan.

En voor mijn organische resultaten?

Ook op het gebied van SEO verandert het een en ander. Omdat de zoekresultaten nu gedomineerd worden door de resultaten waar voor betaald is, worden de organische resultaten een stuk naar beneden ‘geduwd’. Als je voorheen de eerste positie had bij de organische resultaten, zul je nu waarschijnlijk een daling van het aantal kliks op jouw resultaat gaan zien, de CTR daalt. Zie ook het artikel van Anke waarin zij al eerder schrijft over de veranderingen van Google en de gevolgen voor SEO: 2016: de klassieke topposities verleden tijd?.

Leadrs-klanten: Hoe nu verder?

Wij zullen per klant gaan bekijken of we onze strategieën eventueel moeten aanpassen en nemen contact op met jullie wanneer dat nodig is.

Meer weten over de wijzigingen vanuit Google?

Wil je weten wat voor consequenties dit specifiek voor jouw bedrijf heeft? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088-010 5600 of e-mail info@leadrs.nl.

Amy Suijkerbuijk

Amy Suijkerbuijk

Amy houdt zich binnen Leadrs bezig met het uitvoeren van diverse werkzaamheden op het gebied van conversie optimalisatie, SEO, SEA, banners en website content.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

online adverteren zoekmachineoptimalisatie zoekresultaten 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*