Google Signals: Een holistische weergave van je websitebezoeker!?


google signals

Nu (september 2018) nog in bèta, maar op zeer korte termijn beschikbaar in alle Analytics accounts: Google Signals. Ontvang meer insights en nieuwe advertentiefuncties o.b.v. online bezoekersgedrag over meerdere browsers én apparaten.

LATEN WE BEGINNEN MET DATA

Gemiddeld had een Nederlander in 2017 3,8 apparaten aan zich gekoppeld (mobiel, tablet en desktop). Het percentage gebruikers van slechts 1 apparaat of scherm is dan ook sterk afgenomen. In 2017 maakte 11% gebruik van 1 apparaat, terwijl 51% van de gebruikers aangaf meer dan 3 apparaten te gebruiken.

holistische weergave bezoeker

In de Google Consumer Survey in 2017 gaf 42% van de respondenten aan even vaak gebruik te maken van mobiel als van desktop en / of tablet:

apparaten-online

Terwijl 86% aangaf de meeste aankopen nog steeds via een computer te voltooien:

apparaten aankoop
* Consumerbarometer

Met name dit laatste maakt het voor online marketeers lastig te bepalen welke paden uiteindelijk hebben geleid tot een conversie. Tot op heden kon Google ons geen inzicht bieden in welke bezoekers bijvoorbeeld voor het eerste bezoek via een mobiel apparaat op de site kwamen en welke bezoekers later nog via desktop converteerden (of andersom). Maar daar komt nu langzaam verandering in!

WAT IS GOOGLE SIGNALS?

Google Signals is een nieuwe feature van Google Analytics die binnen nu en een paar weken in alle Analytics accounts wordt uitgerold. Zodra de functie wordt geactiveerd in het account, kan Google het apparaat waarmee het eerste bezoek aan de website is gebracht herkennen en vervolgens alle overige apparaten van waaruit bezoeken binnen de customer journey zijn geweest daaraan koppelen. Google houdt sessies en apparaattype bij voor alle gebruikers die zich hebben aangemeld bij Google en zijn geconverteerd. Zo wordt het steeds makkelijker om een holistisch (alomvattend) beeld van de websitebezoeker te schetsen.

HET RAPPORT IN ANALYTICS

De data uit Google Signals wordt samengesteld én uiteraard geanonimiseerd. De data kan o.a. bestaan uit de locatie van de websitebezoeker, zoekhistorie, YouTube geschiedenis en sites die samenwerken met Google en is straks beschikbaar in het rapport ‘Doelgroep’. De data wordt opgesplitst onder de subcategorie ‘Verschillende apparaten’ waar we o.a. de paden en overlap tussen apparaten kunnen bekijken.

Vanwege de grote hoeveelheid data die wordt gegenereerd is Google in staat om het cross-device gedrag van je websitebezoekers in kaart te brengen. In Analytics is het vanaf dan mogelijk om het online gedrag over meerdere browsers en apparaten te meten en te gebruiken ter optimalisatie van je online campagnes. Maar let op! Belangrijke voorwaarde hierbij is wel dat Google gebruikers ‘Advertenties personaliseren’ hebben ingeschakeld en de gegevens dus mogen worden verzameld én gedeeld met adverteerders. We hebben op dit moment helaas geen zicht op hoeveel procent van de gebruikers deze functie daadwerkelijk accepteert. Gebruik dit rapport daarom vooral voor trends en inzichten, maar niet om keiharde cijfers uit te halen. Daarnaast hanteert Google Analytics drempels om de privacy van gebruikers te waarborgen. Bij te weinig data wordt er ook geen data in het rapport getoond.

Zie je na activatie vooral direct verkeer in je rapport terugkomen? Dat klopt. Er wordt na activatie in eerste instantie geen campagnegeschiedenis gekoppeld aan de Google gebruikers in dit rapport. Wanneer het om terugkerende gebruikers gaat, wordt hun verkeer als direct verkeer gecategoriseerd. Vanaf het eerste bezoek nadat Google Signals is geactiveerd, begint Analytics wel de campagnegeschiedenis te verzamelen en wordt de data in het rapport bruikbaarder.

GOOGLE SIGNALS ACTIVEREN

Zodra je Google Signals activeert maakt Google Analytics de koppeling tussen bezoekinformatie en Google informatie van ingelogde Google gebruikers die daar toestemming voor hebben gegeven. Voordat je de functie activeert is het belangrijk om de privacyverklaring en eventuele cookiemelding aan te passen. Gebruikers moeten kunnen kiezen of ze hun data wel / niet willen laten verzamelen en wel / niet willen laten gebruiken voor commerciële doeleinden (zoals remarketing). Daarnaast is het van belang dat je ‘Gegevensdeling’ op accountniveau activeert.

1. Ga in je Google Analytics account naar de beheersectie en klik onder ‘Property’ op ‘Trackinginfo’ en ‘Gegevensverzameling’.
2. Als je account al in aanmerking komt voor Google Signals, verschijnt hier nu een blauw dialoogvenster zoals hieronder weergegeven:

google signals tracking
3. Klik op ‘Aan de slag’ en doorloop de verschillende stappen
4. Activeer tenslotte Google-signalen

De data wordt vanaf nu verzameld en het is straks mogelijk om de insights in het nieuwe rapport ‘Verschillende apparaten’ te bekijken én remarketingadvertenties voor meerdere apparaten weer te geven voor Google gebruikers die de functie ‘Advertenties personaliseren’ hebben ingeschakeld.

HULP BIJ IMPLEMENTATIE?

Mocht je n.a.v. dit artikel nog vragen en / of hulp nodig hebben bij de implementatie, we kijken graag met je mee!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in webanalytics en online advertising. Haar enthousiasme ligt met name in het vertalen van cijfers en trends naar concrete acties om de algehele (online) strategie van de klant naar een hoger niveau te tillen. In haar vrije tijd geniet ze van nieuwe recepten, mooie wijnen, fotografie, yoga en lezen.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

google analytics google signals 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*