Google Penguin update


googlepenguin

Na de al eerder beschreven Google Panda update is nu de Google Penguin update wereldwijd uitgerold (sinds 24 april 2012).Terwijl de Panda update zich vooral richtte op websites van slechte kwaliteit, richt de Penguin update zich op het tegengaan van webspam. Lees hieronder wat de update precies inhoudt. 

Nieuwe update in het gevecht tegen webspam

De Penguin update werd in 1e instantie de ‘webspam update’ genoemd door Google en is erop gericht om een einde te maken aan alle ‘overoptimalisatie’ op het internet, zoals websites met pagina’s volgepropt met zoekwoorden of zogenaamde linkspammers, die teksten volgepropt met linken verspreiden.

De Google Penguin is nu de meest geavanceerde algoritme update die er voor moet gaan zorgen dat websites die zich niet aan de Google webmaster richtlijnen houden worden verwijderd uit de index.

Wat is het verschil tussen de eerdere Google Panda update en de Google Penguin update?

De Google Panda update is met name gericht op het bestrijden van websites of pagina’s van slechte kwaliteit of met weinig toegevoegde waarde voor de bezoekers, terwijl de Google Penguin update juist is gericht op het tegengaan van webspam.

Hierin kunnen we in principe 2 hoofdonderdelen onderscheiden:

  • Keyword spamming
  • Link spamming

 

Keyword spamming: niet doen!

Het is niet aan te raden om een pagina op je website helemaal vol te proppen met 1 en hetzelfde zoekwoord. Kies in dit geval voor alternatieven voor het zoekwoord, zoals woorden met dezelfde betekenis of bijvoorbeeld meervoudsvormen, zodat je niet elke keer precies hetzelfde woord gebruikt, maar Google wel herkent waar de pagina over gaat.

Dit geldt ook voor artikelen die je doorplaatst op andere websites. Ook deze dienen niet geschreven te zijn vanuit het idee dat je het beste zult scoren in Google door om het zoekwoord maar zo vaak mogelijk terug te laten komen, maar op de gedachte dat juiste het schrijven van goede en relevante content het belangrijkst is.

Linkbuilding: doe het goed

Een anchorlink is simpel gezegd een klikbaar woord op een pagina. Het gedeelte wat klikbaar is, is de anchor. Het misbruiken van geoptimaliseerde anchorlinks wordt afgestraft. Met name het schrijven en doorplaatsen van artikelen die volgepropt zitten met zulke anchorlinks en daardoor slecht leesbaar worden, worden afgestraft door de Google Penguin update.

Voor de duidelijkheid: interne linken gebruiken is geen probleem, dat is nog steeds prima. Alleen het volproppen van je teksten met linken (zo erg dat het helemaal geen leesbare tekst meer is) en deze verspreiden op allerlei verschillende sites is niet zo slim om te doen.

Wat wordt er verder nog aangepakt?

Ook het misbruiken van op zoekwoord geoptimaliseerde domeinnamen wordt aangepakt. Wanneer je een domeinnaam hebt geregistreerd die puur en alleen bedoeld is om op 1 woord te scoren dan is dat geen probleem, zolang dat je enige site is. Wanneer je echter heel veel van deze sites hebt (tientallen en meer) dan ziet Google dat jij de eigenaar bent van al die domeinnamen en dat ze allemaal maar voor 1 zoekwoord bedoeld zijn. Wanneer de grens van wat realistisch is wordt overschreden, wordt je daarvoor bestraft.

Ook de zogenaamde “doorgeef websites” zijn dus verleden tijd (websites op een keywordrijk domein met 1 geoptimaliseerde pagina om bezoekers te trekken op 1 zoekwoord en door te sturen naar je hoofdsite).

Wat kan ik doen om niet getroffen te worden door de Penguin update?

  • Ga je pagina’s niet overoptimaliseren.
  • Hou je aan de Google richtlijnen.
  • Zorg voor natuurlijke anchorteksten.
  • Vermijd exacte keyworddomeinen.
  • Doe niet aan ongeoorloofde SEO praktijken (black hat).
  • Denk meer op de langere termijn dan op de korte termijn.
  • Optimaliseer je interne linken, maak alleen interne linken naar pagina’s van goede kwaliteit, verwijder de interne links naar oude en “slechte” pagina’s. Je kan dit bekijken in de Google webmaster tools.
  • Betrek je bezoekers, zorg voor interactie en social media gebruik. Schrijf goede artikelen op je eigen site. Maak die ook bekend via je sociale netwerken en wacht dan af. Deze weg duurt misschien wat langer, maar wordt uiteindelijk wel beloond!
Nadine Jooren

Nadine Jooren

Nadine schrijft blogartikelen over project management en conversie optimalisatie en houdt zich binnen Leadrs dan ook voornamelijk bezig met deze vakgebieden. In haar vrije tijd kun je haar regelmatig vinden op de tennisbaan, tenminste, als ze niet in het buitenland vertoeft, want reizen is misschien toch wel haar grootste passie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

Google google update linkbuilding over optimaliseren penguin update SEO (zoekmachine optimalisatie) seo tips webspam zoekmachine optimalisatie 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*