HomeBlogGoogle Learn From Home Week: tips om jouw Google Ads campagnes te verbeteren!

Google Learn From Home Week: tips om jouw Google Ads campagnes te verbeteren!

Google Ads

Een tijdje geleden bood Google diverse livestreams aan tijdens de Learn From Home Week. Namens Leadrs nam Veroniek deel aan deze livestreams om zo nieuwe ontwikkelingen en tips op het gebied van online marketing op te doen. In deze blog blikken we terug op de livestreams en delen we handige tips voor jouw bedrijf!

Gedurende de Learn From Home week zijn er iedere dag 1 of meerdere livestreams vanuit Google gedeeld. Ik heb in totaal 8 livestreams gevolgd over onder andere smart bidding, de performance planner en Google Display. Tijdens deze livestreams ben ik op de hoogte gebracht van de nieuwste ontwikkelingen en hoe je als bedrijf daarop in kunt spelen tijdens de coronacrisis. In deze blog heb ik twee presentaties uitgelicht en lees je een aantal tips die jij als ondernemer voor jouw business kunt gebruiken.

The magic behind smart bidding

Wat is ‘the magic behind smart bidding’ en hoe link je die aan je bedrijfsdoelen? In de eerste livestream van Google werd hier dieper op ingegaan.

Er zijn binnen Google diverse biedstrategieën die je voor jouw bedrijf kunt gebruiken. Maar hoe kies je de beste biedstrategie voor jouw bedrijf? En hoe zorg je dat je deze zo goed mogelijk optimaliseert voor het beste resultaat? Google geeft tips! Hieronder worden diverse marketingdoelen met daarbij verschillende biedstrategieën van Google weergegeven. Dit zijn niet alle biedstrategieën die er zijn, maar de meest voorkomende.

Campaign goals

Het is goed om van te voren duidelijk te hebben wat je marketingdoel is. Aan de hand daarvan kun je een biedstrategie kiezen en deze optimaliseren. Er zijn een aantal tools binnen Google die je helpen om je biedstrategie te optimaliseren.

Bid Strategy Report

Ten eerste is het goed om het Bid Strategy Report te raadplegen. In dit rapport staat hoe de biedstrategie presteert en wanneer deze bijgestuurd moet worden. Voor conversie gerichte biedstrategieën zoals doel-CPA en conversies maximaliseren worden biedingen automatisch geoptimaliseerd.

Aanbevelingen

Ten tweede is het aan te raden om regelmatig naar de aanbevelingen vanuit Google te kijken. Dit is een apart tabblad binnen jouw account waar Google aanbevelingen en suggesties doet om je account te optimaliseren. Collega Stanley schreef eerder al een blog over de optimalisatiescore binnen Google. Deze blog vind je hier.

Data verzamelen

Ten derde kun je jezelf de vraag stellen: ‘hoe kan ik extra gegevens of informatie toevoegen aan het algoritme, om zo de kans op conversie beter te kunnen voorspellen’. Dit is eigenlijk simpelweg wat smart bidding inhoudt. Het gaat hierbij om zogeheten first party data. Dit zijn alle gegevens over jouw klanten/bezoekers die jij zelf via jouw website of via YouTube verzamelt. Met deze data kun je je onderscheiden van andere bedrijven, want deze verzamelde data komt van jouw unieke klanten.

data verzamelen

Als je deze data met elkaar kunt verbinden, kun je je inleven in wat een klant wil vinden op jouw website. Dit bedoelen we niet letterlijk. Je maakt als het ware de data ‘toegankelijk’ voor Google door het meten van conversies en het toevoegen van bepaalde doelgroepen. Wanneer dit inzichtelijk is kun je je advertenties daarop aanpassen om zo gericht mensen te bereiken die hoogstwaarschijnlijk zullen converteren.

Creativiteit

Als laatste is het belangrijk om creatief te zijn. Zorg ervoor dat je advertentie aantrekkelijk genoeg is voor (potentiële) klanten om erop te klikken. Naast het maken van 2 tot 3 reguliere tekstadvertenties is het vanuit Google ook gewenst advertenties met verschillende koppen toe te voegen. De reguliere advertenties kunnen nu worden aangevuld met responsieve zoekadvertenties responsieve displayadvertenties. SEA collega’s Linda en Stanley schreven over deze type zoekadvertenties eerder al een blog.

Om te kijken welke kop nu eigenlijk het beste presteert ga je naar de itemdetails. Google maakt hier een ranking van de best presterende koppen en beschrijvingen. Je kunt hier zien welke kopen goed presteren en welke wat minder. Dit wordt nog niet heel overzichtelijk weergegeven.

Google sluit de eerste livestream af met de quote:

“When creativity meets automation, magic happens!”

Hiermee willen ze aangeven dat niet alleen de technologische kant van het verhaal zorgt voor een betere prestatie. Onze eigen creativiteit speelt ook zeker een belangrijke rol.

Bij Leadrs analyseren we en passen we deze onderdelen toe bij het maken, monitoren en optimaliseren van campagnes, om zo de mogelijkheden van smart bidding en automation optimaal in te zetten.

De Prestatieplanner

Wat is de Prestatieplanner? En hoe gebruik je die? Het antwoord op die vraag werd gegeven in de livestream ‘Planning Your Marketing Budgets with Performance Planner’. De Prestatieplanner is een nieuwe tool binnen Google Ads. Deze tool gebruikt zoekopdrachten en relevante advertentieveilingen om een zo nauwkeurig mogelijke prognose te stellen. Hiermee bedoelen we dat de Prestatieplanner kan gaan inschatten hoe je jouw budget moet gaan verdelen over jouw campagnes of zo de meeste conversies of doelen te behalen. Er wordt daarnaast rekening gehouden met seizoensgebondenheid, activiteit van concurrenten en bestemmingspagina.

Wanneer Google zo’n simulatie heeft uitgevoerd, waarbij er wordt gekeken naar zoekopdrachten en relevante advertentieveilingen, en de gegevens zijn verzameld, wordt de nauwkeurigheid van de Prestatieplanner gemeten. Zo worden jouw campagnes vergeleken met daadwerkelijke prestaties en door middel van machine learning worden de gestelde prognoses verfijnd. De Prestatieplanner herkent met welke uitgaven voor jouw campagne je meer conversies kunt genereren. Hieronder vind je een voorbeeld vanuit Google om bovengenoemde te verduidelijken:

Stel dat u een maandbudget van € 92.000 heeft, verdeeld over honderd campagnes in het zoeknetwerk. De planner legt uit hoe u het bedrag van € 92.000 moet verdelen over deze campagnes in het zoeknetwerk om het aantal conversies en de projectresultaten van de wijzigingen in uw prognose te maximaliseren.

De Prestatieplanner kan ook gebruikt worden om andere aanpassingen uit te proberen zoals CPA’s of verschillende uitgavenniveaus.

Google biedt 4 stappen voor het gebruik van de prestatieplanner:

  1. Discover: ontdek hoe jouw campagnes presteren?
  2. Explore: ontdek hoe je kunt groeien met behulp van Google
  3. Do: implementeer de suggesties van Google
  4. Repeat: herhaal dit proces maandelijks

Bij Leadrs gaan wij voor onze klanten graag aan de slag met de Prestatieplanner om zo te kijken hoe we deze kunnen inzetten om de campagnes verder te optimaliseren!

Wil je daarnaast ook checken of de kwaliteit van jouw campagnes t.o.v. de concurrentie nog goed is? Met de SEA scan krijg je inzicht in de kwaliteit van je Google Ads campagnes en breng je je verbeterkansen in kaart. Lees meer over onze SEA scan.

Veroniek Valks

Gebruik maken van smart bidding of de prestatieplanner?

Wil jij weten hoe jouw campagnes kunnen profiteren van smart bidding en/of de prestatieplanner? Leadrs kijkt graag met je mee! Neem contact met ons op.

Direct contact