HomeBlogGoogle for Jobs, vind de juiste medewerkers via de vacaturebank van Google

Google for Jobs, vind de juiste medewerkers via de vacaturebank van Google

SEO

Google for Jobs is de vacature zoekmachine van Google. Deze staat sinds 2017 al live in de Verenigde Staten en in de jaren daarna volgden landen over de hele wereld. Het zal dus niet lang meer duren voordat Google for Jobs wordt uitgerold in Nederland. Goed nieuws, want Google for Jobs vergroot de kans dat jij de juiste mensen vindt! Maar wat is het nu precies? Wanneer wordt het uitgerold in Nederland? En wat moet je doen om voorbereid te zijn op de uitrol? In dit artikel vertellen we je er alles over!

Wat is Google for Jobs en hoe werkt het?

Google for Jobs is de vacaturebank van Google, die door middel van een geoptimaliseerde weergave wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Werkzoekenden zullen na een zoekopdracht (bijvoorbeeld ‘vacature online marketeer’) een widget zien tussen de zoekresultaten met daarin gefilterde vacatures die aansluiten bij hun zoekopdracht. In dit geval zouden dat dus online marketing vacatures zijn. Dit widget wordt na de betaalde zoekresultaten, maar vóór de organische resultaten getoond.

Een voorbeeld van de Google for Jobs widget zie je hieronder. Hier was iemand op zoek naar een ‘sales job in Boston’. In de Google for Jobs widget worden vervolgens drie vacaturetitels getoond, waarbij de plaats, het dienstverband en de plaatsingsdatum benoemd staat. Wanneer er op een vacature wordt geklikt dan zal de werkzoekende in het Google for Jobs platform terecht komen waar hij meer informatie over de vacature kan lezen. Verder kan de werkzoekende bovenin de widget kiezen uit diverse filters om zijn zoekopdracht te verfijnen. Onderin kan hij doorklikken naar het platform met alle vacatures.

Google for Jobs widget

Iemand kan dus op twee manieren in het Google for Jobs platform terecht komen, of door op een vacature te klikken ofwel door naar het totaaloverzicht door te klikken met alle vacatures. Hieronder zie je een voorbeeld van het Google for Jobs platform. Hierin heeft iemand gezocht naar ‘jobs New York’. Links ziet hij een lijst met beschikbare vacatures die voldoen aan zijn zoekopdracht, rechts ziet hij meer informatie over de vacature. Bovenin kan de zoekopdracht verfijnd worden door een groot aantal filters, zoals bijvoorbeeld de locatie van de functie, functietitel en organisatietype.

Google for Jobs voorbeeld vacature

Google for Jobs is geen platform waarbij je de vacaturetekst op het platform en op je website apart kunt beheren. Het neemt de informatie van je website over. Hierbij moet de informatie op je website wel aan een aantal voorwaarden voldoen, deze worden later toegelicht. Het is hierbij goed om te weten dat enkel de eerste alinea van de vacature wordt getoond in Google for Jobs. Voor de gehele vacature moet iemand vervolgens doorklikken naar je website.

Waarom wil je Google for Jobs gebruiken?

Volgens CareerBuilder start 73% van de werkzoekenden zijn zoektocht naar een nieuwe baan op Google. Daarom is Google for Jobs zeker voor de werkzoekende ontzettend handig! Op dit moment moet een werkzoekende een hoop moeite doen om alle vacatures bij hem in de buurt in kaart te brengen. Het idee van Google for Jobs is dat hij alle vacatures bundelt en zorgt dat er makkelijk gefilterd kan worden in de resultaten. Het toont echter alleen de vacatures die geoptimaliseerd zijn voor Google for Jobs. Dit betekent dat hier (zeker in het begin) niet alle openstaande vacatures getoond zullen worden.

Maar ook voor de werkgever heeft het grote voordelen. Waar een klein bedrijf nu met zijn vacatures nog op moet boxen tegen de grote jobboards, heeft deze straks in principe even veel kans om getoond te worden als jobboards. Daarnaast is het (in ieder geval voor nu) kosteloos om getoond te worden in Google for Jobs. Dit betekent echter niet dat het verstandig is om je gehele marketingbudget terug te brengen naar 0, want de komst van Google for Jobs betekent niet dat andere jobboards niet meer gebruikt gaan worden.

Zoals eerder benoemd, is Google for Jobs al uitgerold in andere landen zo ook diverse Europese landen zoals Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Een groot succes! In veel landen is het op dit moment één van de belangrijkste wervingskanalen. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat de vacaturewebsites die geoptimaliseerd zijn voor Google for Jobs 20% meer organisch verkeer binnen halen. Ook is gebleken dat het aantal mensen dat solliciteert via Google for Jobs 22,4% is, terwijl dat normaal gesproken ongeveer 6,6% is op een jobboard.

Uitrol in Nederland

Sinds 7 februari 2020 staat er een bèta versie van Google for Jobs live in Nederland, deze is echter nog niet voor iedereen zichtbaar. Daarnaast staat Nederland ook nog niet op de lijst met beschikbare landen die door Google wordt gecommuniceerd. Wanneer de uitrol precies gaat zijn is nog niet duidelijk, maar we verwachten dat dat niet lang meer zal duren aangezien er al een Bèta versie live staat. Wanneer hier meer over duidelijk is dan zullen we dat in deze blog communiceren!

Hoe word je getoond in Google for Jobs?

Dat Google for Jobs nog niet is uitgerold in Nederland betekent niet dat bedrijven zich niet voor kunnen bereiden op de uitrol van het platform. Hiermee kan je namelijk een voorsprong op je concurrenten behalen! Google heeft namelijk een aantal richtlijnen gesteld waar vacatureteksten op een website aan moeten voldoen om getoond te worden in Google for Jobs. De belangrijkste hiervan is het toepassen van gestructureerde data in de broncode van de vacatures.  Gestructureerde data is een gestandaardiseerde manier om de inhoud van je website te kenmerken in je broncode. Het grote voordeel hiervan is dat zoekmachines zoals Google hierdoor de inhoud van je website beter kunnen begrijpen. Dit kan je niet alleen gebruiken voor vacatures, maar ook voor producten, beoordelingen, recepten, etc. Gestructureerde data in de broncode ziet er als volgt uit:

Broncode webiste Google for Jobs

Zoals je merkt is dit een redelijk technisch onderdeel, daarom is het altijd aan te raden om een webbouwer in te schakelen om je te helpen bij het implementeren van de gestructureerde data.

Aangezien Google for Jobs gebruikt maakt van filters is het belangrijk dat je een aantal kenmerken terug laat komen in je vacature tekst en in de gestructureerde data. Dit zijn:

  • De plaatsingsdatum van de vacature
  • Functietitel
  • Een omschrijving van de functie
  • Een omschrijving van de organisatie
  • De locatie waar iemand gaat werken
  • Einddatum van de vacature

Je vacatures optimaliseren voor Google for Jobs?

In Google for Jobs gaat het er niet om wie de grootste autoriteit is op de markt, maar zijn de vacatures zelf leidend voor je positie. Gestructureerde data in je broncode verwerken is een vereiste, daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren (waar je zelf invloed op hebt) die je positie beïnvloeden. Er zijn een zestal ranking factoren die je positie in Google for Jobs beïnvloeden. Dit zijn:

  • Time on Page: hoeveel tijd brengen bezoekers door op je vacaturepagina? Hoe langer, hoe beter.
  • Click-through-rate: hoeveel procent van de mensen die je vacature zien klikken door naar je website om de gehele vacature te lezen? Zorg er dus voor dat de eerste alinea meteen aanspreekt.
  • Relevantie: hoe relevanter de vacaturetekst voor een werkzoekende, des te beter zal deze het doen.
  • Specifieke informatie: dit hangt samen met relevantie. Wanneer je specifiek bent over alle kenmerken van de vacature, dan zal de vacature ook relevanter zijn voor een werkzoekende. Wees dus zo specifiek mogelijk!
  • SEO: Op dit moment zijn er nog geen mogelijkheden om te adverteren in Google for Jobs, daarom is het belangrijk dat je vacature teksten zijn geoptimaliseerd op de juiste zoektermen. Dit doe je o.a. door deze te verwerken in de vacaturetekst, de vacature omschrijving, de titel van je vacature en de URL van de vacature op je website.
  • Vermeld (indien mogelijk) het salaris: uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 werkzoekenden weg klikt wanneer het salaris in een vacaturetekst ontbreekt.

Het is slechts een kwestie van tijd voordat Google for Jobs zal worden uitgerold in Nederland. Zorg er dus voor dat je goed bent voorbereid op de uitrol zodat jij straks als een van de eersten de juiste mensen weet te bereiken!

Vera Luijkx

Meer weten over Google for Jobs?

Wil je meer weten over Google for Jobs? Wij vertellen je er graag meer over! Neem contact met ons op via info@leadrs.nl of telefoonnummer 088-010 5600.

Direct contact