Google op bezoek: nieuwe Display strategieën


display strategieën

In een eerder blogartikel schreven we over de nieuwste features in AdWords. Vorige week kregen wij bezoek van Axel, ons contactpersoon van Google, om te sparren over het toepassen van de laatste innovaties in onze AdWords accounts.

Besproken feautures

Tijdens de afspraak hebben we de volgende onderwerpen besproken:

  • Biedstrategieën (GDN)
  • Targeting methodes (GDN)
  • Smart Display (GDN)

Google Display Network

Dat het Google Display Network al bijzonder groot is mag geen geheim zijn. Het netwerk beschikt nu over meer dan 3 miljoen websites en apps en met een verzevenvoudiging van de online consumptie is het bereik groter dan ooit. Van alle millennials wereldwijd bezit 89% 3 of meer apparaten (denk aan tablet, mobiel etc.) en spenderen ze gemiddeld 5 uur per dag online (dit is meer als je bij een online marketing bureau werkt 😉 ) waarvan 40% op mobiel.

Biedstrategieën (GDN)

Google heeft meerdere automatische biedstrategieën ontwikkeld die de adverteerders helpen een doelstelling voor een campagne te behalen. Maar hoe werkt ‘Google Smart Bidding’? Er zijn in totaal 7 biedstrategieën, maar voor Display campagnes adviseert Google om te kiezen uit 1 van de volgende 3 automatische biedstrategieën:

  • Target ROAS
  • Target CPA
  • ECPC (Verbeterde CPC)

Maar waarom zouden we gebruik maken van biedstrategieën? Dit zijn de voordelen:

  • Google verhoogt het bod als het verwacht dat de klik een conversie oplevert: zo bied je altijd voldoende op de juiste momenten
  • Het systeem haalt de gegevens uit 70 miljoen datapunten (bijvoorbeeld: locatie, geslacht, browsegedrag), dus veel meer dan je handmatig ooit kunt meenemen
  • De data wordt wereldwijd verzameld met het oog op bedrijfsresultaat
  • Efficiënter met je tijd omgaan en meer conversies binnenslepen, want het vereist minder handmatige monitoring Meer conversies tegen minder tijd

Wil je meer weten over alle biedstrategieën? Lees dan onze blog “Slimmer bieden in een druk bezet advertentienetwerk”

Audience Targeting

Het display netwerk biedt veel mogelijkheden om via verschillende wegen de juiste doelgroep te bereiken. Hieronder bespreken we de 4 targeting methodes met bijbehorende voordelen! Namelijk de onderstaande:

  • Similar Audiences
  • Affinity Audiences
  • In-Market Audiences
  • Custom Intent Audiences

Similar Audiences – Datapunten happen

Met Similar Audiences bereik je nieuwe consumenten die vergelijkbare profielen hebben als de doelgroep in de bestaande remarketinglijsten (denk aan website bezoekers en geconverteerde bezoekers). De voordelen van het gebruik van vergelijkbare doelgroep lijsten zijn:

  • Gemiddeld 5x groter dan een remarketinglijst.
  • Bepaalt uit >70 miljoen signalen of een persoon relevant is.
  • De lijsten worden automatisch aangemaakt, wel zo makkelijk.
  • Gemiddeld zien adverteerders een stijging van 41% in het aantal conversies wanneer ze zowel remarketing lijsten als Similar Audiences gebruiken.

Daarnaast overlappen Similar Audiences lijsten niet met remarketing lijsten. Wanneer een cookie eerst in de Similar Audience zit en daarna je website heeft bezocht, wordt de cookie uit je Similar Audience lijst gehaald en toegevoegd in je remarketing lijst.

Affinity Audiences & In-Market Audiences

Deze twee manieren van targeting worden vaak met elkaar verward. In het overzicht hieronder wordt het verschil uitgelegd aan de hand van een voorbeeld van 2 personen die online een auto zoeken, maar een andere intentie hebben:

 

Affinity Audiences In-Market Audiences
Enthousiast over auto’s “In de markt” voor een auto: wil binnenkort een auto aanschaffen
Download foto’s van auto’s en kijkt op YouTube naar auto filmpjes Zoekt op de websites van merken, is auto’s aan het samenstellen en vergelijkt meerdere modellen met elkaar op basis van veiligheid features

 

Het verschil in intentie laat zien of iemand al dichter bij een aankoop zit of interesse toont in het onderwerp. De inzet van Affinity Audiences zou je kunnen vergelijken met een tv reclame.

Custom Intent Audiences – doelgroep op maat

Met Custom Intent wordt de kracht van Google Search gecombineerd met het bereik van het Google Display Netwerk. Deze doelgroep kan worden gemaakt in 3 eenvoudige stappen:

  1. Bekijk de automatisch aangemaakte segmenten die gemaakt zijn op basis van de learnings uit de search en remarketing campagnes
  2. Zoek jouw ideale doelgroep in de catalogus met meer dan 50.000 audiences
  3. Definieer jouw unieke doelgroep met keywords, URL’s en apps

Tip: bekijk ook in Google Analytics de data onder Doelgroep

De belangrijkste voordelen van deze Custom Intent Audiences zijn:

  • Betere resultaten: volgens Google wordt met deze doelgroepen gemiddeld 10-15% toename in conversies gemeten
  • Meer focus op de doelgroep dan op individuele zoekwoorden
  • Specificeer je doelgroep op basis van zoekwoorden, URL’s en apps

Smart Display – tijd voor meer machine learning

Om het voor de adverteerder eenvoudiger te maken om display campagnes op te zetten heeft Google Smart Display campagnes (SDC) geïntroduceerd. Smart Display kan worden vergeleken met een zelfrijdende auto. Jij zorgt voor brandstof en de route. En de auto zorgt ervoor dat je jouw bestemming bereikt op de snelste en voordeligste manier. Bij het opzetten van een Smart Display campagne lever jij als adverteerder het volgende aan:

  • Target CPA bod
  • Campagne budget
  • Creative Assets (afbeeldingen, teksten, logo’s en kopteksten)

Aan de hand van de ‘brandstoffen’ die de adverteerder heeft gegeven en de account historie worden de advertenties automatisch gegeneerd en getarget met het juiste bod en passende boodschap.

Dit zijn de voordelen van Google Smart Display Campagnes:

  • Snel op te zetten
  • Automatische targeting (op basis van machine learning)
  • Tijd besparen (geen creatives)
  • 20% meer conversies met dezelfde CPA in vergelijking met andere display campagnes

Wil je meer weten over Smart Display campagnes? Bekijk onze blog over Google’s nieuwe innovaties.

Let’s go

Wij hebben weer een flinke dosis inspiratie en ideeën opgedaan en staan te popelen om de laatste innovaties toe te passen op onze klanten! Heb jij vragen of wil je meer weten over deze onderwerpen, wij helpen je graag verder.

Stanley Link

Stanley Link

Stanley houdt zich bij Leadrs bezig met SEA en schrijft hier ook regelmatig een blogartikel over. In zijn vrije tijd is Stanley vaak te vinden in de sportschool. Daarnaast kan je hem blij maken met etentjes of borrelavonden.

More Posts - Website

Tags:

affinity audiences biedstrategie custom intent audiences display network in-market audiences similar audiences smart display 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*