Google Audience Lab: van identity naar intentie


google audience lab

Op dinsdag 13 februari was Leadrs te gast op het Google kantoor in Amsterdam-Zuid om kennis op te doen over de laatste ontwikkelingen binnen Google AdWords. Na ontvangst van de gastheren Rick en Eric, een lekker bakje koffie en het krijgen van een werkboekje waren alle ingrediënten daar voor een leerzame en inspirerende ochtend. In dit artikel vertellen we je graag meer over deze laatste ontwikkelingen en wat dit voor jouw AdWords campagnes kan betekenen.

Machine Learning

De 7 Google domeinen (google.nl, YouTube, Android, etc.) hebben ieder meer dan 1 biljoen gebruikers. Door het verzamelen van alle beschikbare data over de jaren heen is Google in staat om beter in kaart brengen wat de intenties zijn van een persoon. Een kleine test om je te laten zien wat machine learning is en wat het kan doen. In de onderstaande afbeelding zien we twee beroemde personen maar wat hebben zij met elkaar gemeen?

machine learning personen

In eerste instantie zou je zeggen dat de enige overeenkomst is dat ze beide man zijn maar dat ze qua karakter en beroep nogal van elkaar verschillen. Wat we niet kunnen zien aan alleen de foto is hun online (zoek)gedrag, want misschien hebben zij beide wel dezelfde (koop) intentie. Machine Learning is in staat om door alle verzamelde data patronen te ontdekken in het zoekgedrag van personen en daar op in te spelen op het juiste moment.

Bekijk hier een voorbeeldje van een toepassing van machine learning.

Marketing in the age of assistance

In (online) marketing zien we verschuiving plaatsvinden van het verschaffen van informatie naar assistentie.

Gemiddelde zijn er 150 contactmomenten per dag met je doelgroep mogelijk. Slechts 21% van deze contactmogelijkheden vindt plaats tijdens het zoeken naar informatie in zoekmachines, 79% van de tijd spenderen bezoekers dus online buiten Google zoeken. Om hier op in te spelen nemen we afscheid van “last click” en gaan we op zoek naar de juiste persoon op het juiste moment met de juiste boodschap.

De key elementen hiervoor zijn:

  • Zichtbaar zijn bij je doelgroep
  • Op een slimme manier je doelgroep vinden en triggeren
  • Voorkom frictie en zorg voor een snel aankoopproces

De laatste features

Tijdens de ochtendsessie zijn er meer features aan het licht gekomen dan we hebben we besproken in deze blog. Wil je meer informatie over 1 van onderstaande onderwerpen, neem dan contact met ons op en we vertellen er graag over:

  • Machine Learning
  • The Age of Assistance
  • Audiences
  • Smart Display

Afsluiting

De ochtend werd afgesloten met een lunch voordat de weg werd vervolgd naar Breda. Wij zijn weer up-to-date van de laatste Adwords toepassingen en gaan er direct mee aan de slag voor onze klanten. Heb je nog vragen? Wij helpen je graag verder!

Stanley Link

Stanley Link

Stanley houdt zich bij Leadrs bezig met SEA en schrijft hier ook regelmatig een blogartikel over. In zijn vrije tijd is Stanley vaak te vinden in de sportschool. Daarnaast kan je hem blij maken met etentjes of borrelavonden.

More Posts - Website

Tags:

age of assistance machine learning smart display 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*