Google Assistant in Nederland, en nu Digital Marketeers?!


google assistant

Op 26 juli is de Nederlandse Google Assistant voor Android- en iOS-toestellen gelanceerd! Met Google Assistant kun je je agenda beheren, vragen stellen of opdrachten geven (bijvoorbeeld: zet mijn wekker om 7.00 uur). Je roept “Oké Google” en de assistant gaat voor je aan de slag. Fantastisch zo’n Personal Assistant! Verschillende organisaties hebben al Apps die de Google Voice Assistant ondersteunen, denk aan: Jumbo, ING, Transavia.

Klinkt goed, maar wat betekent dit voor de toekomst?

Het gebruik van Google Assistent is voor veel mensen ideaal. Jij stelt een vraag en Google geeft antwoord. Soms direct en soms een aantal suggesties zodat je zelf kunt kiezen wat het beste bij jou past. Een tijdje terug heeft Anke hier ook een blogartikel over geschreven: Jij vraagt, Google draait!. Daarin worden 3 manieren uitgelicht waarop Google ook al in de normale zoekresultaten inspeelt op de verandering in het type zoekopdracht. Wanneer mensen googlen stellen ze namelijk steeds vaker een vraag in plaats van dat ze een aantal zoekwoorden achter elkaar zetten (bijvoorbeeld: ‘cv ketel kopen’ versus ‘ik wil een cv ketel kopen’). Deze nieuwe manier van zoeken is ook van invloed op de manier waarop je dus je websiteteksten moet schrijven. Denk dus minder in losse zoektermen, maar kijk ook goed naar longtail termen, thematische content en content in vraag en antwoord vorm. Nieuwe uitdagingen dus!

voice assistant

Een nieuw landschap voor Paid Advertising

Als online marketeers zijn we continu bezig met het onderzoeken van het zoekgedrag en hoe we vanuit marketingoogpunt daar slim op kunnen inspelen. Het veranderende zoekgedrag van consumenten heeft uiteindelijk ook effect op je Paid advertising strategie. De verwachting is dat de eerste verschuivingen voornamelijk voor mobiel verkeer zichtbaar gaan worden. Zoals we hierboven ook aangeven: consumenten gaan zoekopdrachten anders formuleren, en hierin zullen we bijvoorbeeld de Search strategie slim op moeten laten aansluiten. Tot nu toe laat de Voice Assistant nog geen betaalde advertenties zien bij het beantwoorden van je vraag. Wel worden bedrijven die Voice search ondersteunen in hun app aangedragen bij het stellen van een gerelateerde vraag / opdracht. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘ik wil een huis kopen’ stelt Google Assistant voor om met ING in gesprek te gaan, omdat zij een App hebben die Voice Search ondersteunt.

voice search

In de glazen bol kijken

In de toekomst kan je ook in Nederland een volledige aankoop via Voice Assistant gaan doorlopen via Google Home. Google Home is nog niet beschikbaar in Nederland, maar wordt in 2018 nog verwacht. Wanneer dit van de grond komt, verwachten wij dat Paid Advertising-land hier ook om de hoek komt kijken. Voor nu is het belangrijk om in te spelen op het veranderende zoekgedrag d.m.v. je zoekwoordenstrategie (in vragende vorm) en de indeling van de customer journey fases (hoe veranderen zoekopdrachten bovenaan de funnel en onderaan de funnel).

voice activated speaker

Sandra van der Zee

Sandra van der Zee

Sandra houdt zich binnen Leadrs voornamelijk bezig met de inzet van SEA. Waar ze happy van wordt in haar vrije tijd? Stedentrips, nieuwe restaurantjes, borrelavonden met vrienden en dierentuin bezoekjes.

More Posts

Tags:

content google assistant online adverteren voice search 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*