HomeBlogGoogle Analytics 4: het nieuwe meten

Google Analytics 4: het nieuwe meten

Analytics

Na een testfase van meer dan een jaar is de Google Analytics App + Web uit bèta fase en officieel gelanceerd als Google Analytics 4 (GA4). Het meest gebruikte analyseplatform ter wereld heeft een heuse metamorfose ondergaan. In deze update vertellen we je meer over de grootste wijzigingen en hoe jij stapsgewijs over kan schakelen naar Google Analytics 4.

Wat is er nieuw aan Google Analytics 4?

Één van de grote veranderingen die Google heeft aangebracht is de manier waarop je website wordt gemeten. Het is een wat technisch verhaal, maar GA4 werkt met het event-driven datamodel, waarbij er meer nadruk wordt gelegd op waardevol bezoek in plaats van het aantal bezoekers. GA4 meet een serie van events, waarbij elk event informatie doorgeeft door middel van parameters. Dat betekent dat het aantal behaalde sessies en paginaweergaven minder van belang zullen zijn bij het analyseren van de data.

Google Analytics 4 meten

Een aantal voordelen die deze nieuwe meting met zich meeneemt, is dat extra event metingen zoals scroldiepte, uitgaande klikken, zoekopdrachten op de website en downloads niet meer los ingesteld hoeven te worden in Google Tag Manager. Ook het cross domain meten is een stuk eenvoudiger gemaakt en kan nu vanuit Google Analytics worden ingericht. Buiten deze handigheden van Google zijn er nog een aantal wijzigingen doorgevoerd die de online marketeer moeten ondersteunen bij het analyseren van de data.

1. Voorspellende gaven

Het zelflerende systeem van Google, wel bekend onder de noemer machine learning, kent ook haar intrede in Google Analytics 4. Het systeem kan een voorspelling doen en inzicht geven over het gedrag van de doelgroepen. Zie hieronder twee toepassingen die voortkomen uit deze nieuwe  data inzichten:

  • Deze signalering kan worden gebruikt in Google Ads om meer te focussen op een zeer geïnteresseerde doelgroep waarvan Analytics 4 zegt dat ze meer bereid zijn om te kopen.
  • Google Analytics geeft meldingen als er opvallende fluctuaties zijn in de data waarop kan worden ingespeeld. Denk hierbij aan goed presterende producten of een plotselinge daling het aantal bezoekers.

2. Doelgroepen

Het aanmaken van doelgroepen op basis van websitegedrag is een stuk eenvoudiger gemaakt in Google Analytics 4. Zo is het mogelijk om doelgroepen aan te maken van gebruikers die waarschijnlijk binnen een x aantal dagen terugkomen op je website.

Na het aanmaken van de doelgroepen wordt de data verzameld en kunnen de groepen onderling worden vergeleken om te zien waar de verschillen zitten. Dit kan een vergelijk zijn tussen nieuwe en terugkerende bezoekers, wel en niet geconverteerde bezoekers, etc.

 3. Oude en nieuwe statistieken

De nieuwe manier van meten heeft als gevolg dat een aantal bekende statistieken zijn verwijderd uit de rapporten van Analytics 4. Het bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage zullen niet langer meer te vinden zijn na de upgrade. De focus komt in Analytics 4 te liggen op het stuk engagement, waarbij de KPI’s verschuiven van enkel pagina bezoek naar interacties op de website. Deze nieuwe metingen hangen on de noemer “engaged sessions”, die de betrokkenheid op drie manieren meet. Om te voldoen aan een engaged session moet de bezoeker aan minimaal één van de onderstaande voorwaarden voldoen:

  • Langer dan 10 seconden op de website
  • Is geconverteerd
  • Twee of meer pagina’s heeft bekeken

Nadelen van Analytics 4

De nieuwste versie van Analytics brengt ook een aantal nadelen met zich mee. Wij hebben de belangrijkste voor je opgesomd:

  • Bij het aanmaken van een Analytics 4 property word je historische data uit Universal Analytics niet meegenomen.
  • Extra doelen o.b.v. bedankpagina’s moeten worden aangemaakt in Google Tag Manager.
  • Het is nog niet mogelijk om een extra weergave aan te maken voor bijvoorbeeld gefilterde data.
  • Je kan nog geen filters aanmaken op basis van IP adressen. Het is enkel mogelijk om IP-adressen te markeren als intern verkeer.

Aan de slag!

Dat Google Analytics 4 de nieuwe standaard wordt, is een zekerheid. Echter is het wel zo dat we nog even de tijd hebben voordat we volledig over zullen gaan van Universal Analytics naar GA4. Deze tijd kun je wel al gebruiken om je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Het is ons advies om naast je Universal Analytics property alvast een extra GA4 property aan te maken. Zo kunnen de twee Analytics versies nu al naast elkaar draaien en kunnen de verschillen inzichtelijk worden gemaakt zonder het verlies van waardevolle data. Dit geeft je ook alvast de tijd om inzicht te krijgen in de nieuwe mogelijkheden van GA4 en alvast te wennen aan de nieuwe manier van dataverzameling.

Stanley Link - Leadrs

Vragen over Google Analytics 4?

We helpen je graag met de inrichting hiervan en staan ook klaar voor alle andere vragen over Google Analytics 4 of data gerelateerde vraagstukken.

Direct contact