Nieuwe data in Google Ads: Meer inzicht in je advertentiepositie


advertentieposities

Voor veel van onze klanten zijn zoekcampagnes een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie. Wij als SEA specialisten houden deze campagnes dan ook scherp in de gaten. En één van de KPI’s die daarbij van belang is, is de gemiddelde advertentiepositie. Zo weten we namelijk waar de advertenties vertoond worden. En sinds deze maand hebben we daar nóg meer inzicht in! In deze blog vertellen we je over welke nieuwe data er beschikbaar is gemaakt.

WAT IS DE GEMIDDELDE ADVERTENTIEPOSITIE?

De advertentiepositie geeft ons inzicht in de positie van de advertenties van onze klanten ten opzichte van de concurrenten. De hoogst mogelijke advertentiepositie is positie 1. Dit betekent dat de advertentie van onze klant boven alle andere advertenties wordt vertoond. Daarna volgt natuurlijk positie 2 en zo verder tot er geen advertentieruimte meer is. Positie 2 betekent dan dus dat de advertentie van onze klant onder één concurrent staat. Hoeveel beschikbare posities er zijn, verschilt per zoekopdracht, omdat er niet altijd evenveel advertenties vertoond worden.

De gemiddelde advertentiepositie geeft daarmee inzicht in op welke plek de advertentie gemiddeld gezien meestal wordt vertoond. Is de gemiddelde advertentiepositie bijvoorbeeld 2,5, dan kan de advertentie bijvoorbeeld 100 keer op positie 2 vertoond zijn en 100 keer op positie 3.

De statistiek ‘gemiddelde positie’ is al heel lang beschikbaar in Google Ads, maar is dus sinds deze maand uitgebreid met nieuwe, extra data over je advertentiepositie.

WAAROM GEEFT GOOGLE MEER INZICHT IN JE ADVERTENTIEPOSITIE?

Wanneer de gemiddelde positie 1 is, weet je dat de advertentie (nagenoeg) altijd boven concurrenten vertoond is. Dit betekent echter niet per se dat deze advertentie ook helemaal bovenaan de pagina vertoond wordt. Soms worden er namelijk géén advertenties boven de organische zoekresultaten vertoond, maar zie je de eerste advertenties pas onderaan de pagina. Dan heeft de bovenste advertentie alsnog positie 1, maar kan deze wel onder 10 organische zoekresultaten vertoond worden.

Met de nieuwe statistieken krijgen we inzicht in hoe vaak de advertentie ook echt bovenaan de pagina vertoond is. Hierbij maakt Google verschil tussen de ‘absolute toppositie’ (helemaal bovenaan) en ‘toppositie’ (in de advertenties bóven de organische zoekresultaten). Deze afbeelding geeft dat duidelijk weer:

advertentiepositie

WAT ZIJN DE NIEUWE MOGELIJKHEDEN?

Om meer inzicht te krijgen in of de advertenties ook echt bovenaan de pagina vertoond worden of niet, heeft Google nieuwe kolommen toegevoegd aan de interface van Google Ads. Ten eerste hebben we nu inzicht in de volgende twee statistieken:

  • Vertoningen (absolute toppositie) %: in deze kolom zien we bij hoeveel procent van alle advertentievertoningen, de advertentie op de absolute toppositie vertoond is (dus helemaal bovenaan de pagina)
  • Vertoningen (toppositie) %: in deze kolom zien we bij hoeveel procent van alle advertentievertoningen, de advertentie op een toppositie vertoond is (dus boven de eerste organische zoekresultaten)

Een voorbeeld: als het percentage vertoningen (absolute toppositie) 5% is, en de advertentie is 100 keer vertoond, dan betekent dit dat de advertentie 5 keer helemaal bovenaan de pagina vertoond is.

Naast deze statistieken, geeft Google nu ook meer inzicht in het vertoningspercentage voor de (absolute) toppositie. Om deze data te begrijpen is het belangrijk om te begrijpen wat het vertoningspercentage inhoudt:

Vertoningspercentage = de vertoningen van de advertenties gedeeld door het aantal vertoningen waarvoor de advertenties in aanmerking kwamen

Als het vertoningspercentage bijvoorbeeld 80% is, betekent dit dat van alle mogelijke keren dat de advertenties vertoond hadden kunnen worden, ze 80% vertoond zijn. Nu vraag je je misschien af, waarom worden advertenties dan niet altijd vertoond?! Daarvoor zijn twee mogelijke redenen:

  • Er is niet voldoende budget om de hele dag zichtbaar te zijn
  • De positie is niet hoog genoeg (doordat de kosten per klik, vertoning of acquisitie te laag ingesteld staan om beter te scoren dan de concurrent)

Nu je weet wat het vertoningspercentage inhoudt, is het interessant om te weten dat ook de volgende statistieken nieuw zijn toegevoegd in Google Ads:

  • Vertoningspercentage in het zoeknetwerk (absolute toppositie): de vertoningen van de advertenties op de absolute toppositie, gedeeld door het aantal vertoningen op de toppositie waarvoor de advertenties in aanmerking kwamen
  • Vertoningspercentage in het zoeknetwerk (toppositie): de vertoningen van de advertenties op de topposities, gedeeld door het aantal vertoningen op de toppositie waarvoor de advertenties in aanmerking kwamen

Met deze data krijgen we dus meer inzicht in hoeveel van de potentiële topposities door de klant benut worden. En naast het vertoningspercentage hebben we ook inzicht in of het verloren vertoningsaandeel voor de (absolute) toppositie met name door budget of door positie komt, zodat we hier waar nodig ook actie op kunnen ondernemen.

AAN DE SLAG!

De nieuwe statistieken bieden nieuwe mogelijkheden voor het analyseren en optimaliseren van de campagnes van onze klanten. Wij gaan aan de slag met deze data om onze klanten zo nog meer inzicht te geven in hun online resultaten, en in dit geval specifiek in hun online zichtbaarheid.

Wil je meer weten over deze nieuwe data? We bespreken graag de mogelijkheden. Neem contact met ons op!

Linda Gommers

Linda Gommers

Linda houdt zich bij Leadrs bezig met search engine advertising (SEA) en data-analyse. In haar vrije tijd blogt ze graag en loopt ze regelmatig hard. Ook wordt ze blij van reizen, en dan het liefst naar de Verenigde Staten.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

advertentiepositie google ads toppositie vertoningspercentage 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*