Gmail Sponsored Promotions – nieuwe instellingen


gmail

Adwords is al een tijdje bezig met het uitrollen van de nieuwe Adwords ervaring. Zo is in sommige accounts al een ander Adwords overzicht te vinden. Voor het adverteren in Gmail (Gmail Sponsored Promotions) vindt er vanaf 15 januari ook een aanpassing plaats. Gmail-advertenties zijn interactieve advertenties die bovenaan de mailbox van gebruikers worden weergegeven. Via deze weg kun je op een ander moment dan wanneer iemand bijvoorbeeld gericht een product zoekt onder de aandacht komen bij je potentiële doelgroep.

Wat gaat er veranderen?

Om een GSP campagne op te zetten hebben we tot nu toe altijd gebruik kunnen maken van het type campagne Display Netwerk. Hiermee kunnen we speciale advertenties inrichten die in Gmail worden vertoond en targeten op de plaatsing mail.google.com. In de nieuwe Adwords ervaring komt er een nieuw subtype, speciaal voor een Gmail campagne. In deze versie moet je voor het opzetten van een gmail campagne kiezen voor het campagne type Display netwerk (hetzelfde als voorheen) en het sub-type Gmail campagne gebruiken (dit is nieuw).

gmail campagne

Oke, een nieuw subtype. En verder?

Naast de nieuwe instellingen voor het opzetten van een GSP campagne, verandert er ook zeker iets aan de instellingen. Hieronder alles even op een rijtje:

  • Frequency cap: we kunnen niet meer instellen hoe vaak een persoon de advertentie maximaal mag zien. Dit bepaalt Google voortaan.
  • Apparaat categorieën: we kunnen alleen op hoofd niveau (desktop, tablet en mobiel) targeten, maar niet meer op sub-niveau (bijvoorbeeld: app advertising)
  • Gmail apps vallen niet meer onder ‘G-mob mobile app non interstitial’ content type. Ofwel, dit wordt niet meer als app verkeer gezien. Wanneer iemand een gmail app op zijn telefoon heeft om zijn mail te lezen, worden de advertenties nu ook getoond.

Dit zijn de zaken die veranderen en direct invloed hebben op je GSP campagnes. Er veranderen nog meer zaken die invloed kunnen hebben op andere type campagnes.

Prima, maar kunnen we GSP wel nog steeds inzetten?

Ja, we kunnen verder nog grotendeels hetzelfde blijven adverteren met GSP, maar we hebben dus geen invloed op hoe vaak iemand onze GSP advertentie heeft gezien.

Wat moet ik in de gaten houden na 15 januari?

In eerste instantie is het belangrijk om in de gaten te houden wat het volume doet, omdat Google zelf aan de slag gaat met hoe vaak iemand de advertentie te zien krijgt. Neemt bijvoorbeeld het aantal vertoningen af, stijgt/daalt je doorklikpercentage? Was deze voor de aanpassing hoger of lager?

Sandra van der Zee

Sandra van der Zee

Sandra houdt zich binnen Leadrs voornamelijk bezig met de inzet van SEA. Waar ze happy van wordt in haar vrije tijd? Stedentrips, nieuwe restaurantjes, borrelavonden met vrienden en dierentuin bezoekjes.

More Posts

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden