Van GIFjes naar nieuwe collega’s


Leadrs GIF

Hoe GIFjes het recruitmentprobleem van Leadrs oploste

Hoe val je, als online marketing bureau waarvan er inmiddels al honderden zijn, in Nederland op onder jongeren?

Een vraagstuk waar we begin dit jaar tegenaan liepen toen we als organisatie besloten de komende drie jaar flink te willen investeren in onze groei. Op korte termijn wilden we twee nieuwe junior online marketeers aannemen, maar net zoals alle andere bureaus zitten we in dezelfde vijver te vissen op die paar parels die je voor lange tijd aan je wilt binden. Het antwoord voor ons: een contenstrategie voor de lange termijn die Leadrs neerzet bij jongeren als professionele organisatie waar ontwikkeling hoog in het vaandel staat, maar ook als een hele toffe werkgever. Om dit te kunnen realiseren besloten we meerdere vormen van content aan te bieden die we in twee categorieën kunnen indelen:

  • Informatieve content om autoriteit te claimen, zoals:
    • Blogs over marketingupdates
    • Aanwezigheid op congressen
    • Gastcolleges die we geven op Avans Hogeschool
  • Likeable content om onszelf te positioneren als toffe werkgever, zoals:
    • Uitjes met collega’s
    • Kantoorhumor
    • Marketingquizzen

In de content die we delen, wilden we telkens iets opvallends en unieks terug laten komen, wat zou aanspreken bij de doelgroep en op termijn zou zorgen voor een bepaalde herkenbaarheid. We kwamen uit bij GIFjes. Iedere collega kreeg 10 á 15 eigen GIFjes die we zouden kunnen toevoegen aan onze social posts om een persoonlijke touch te creëren.

Deze GIFjes vormden vervolgens ook de basis voor onze recruitmentcampagne. Met de recruitmentcampagne wilden we namelijk ook graag opvallen in een markt waar iedereen roept de ‘tofste werkgever’ te zijn of ‘de leukste vacature’ te hebben. Bij uniek beeldmateriaal hoort wat ons betreft ook een opvallende trigger. In plaats van de focus te leggen op het solliciteren was de trigger in onze recruitmentcampagne of men een eigen GIFje zou willen. Zo creëerden we met behulp van de GIFjes een verhaal rondom collega Jelle:

 “Dit is Jelle. Jelle heeft bij Leadrs zijn eigen GIFjes. Net als de rest van zijn collega’s. Wil jij ook een eigen GIFje? En word jij heel enthousiast van online marketing? Solliciteer dan nu!”

Het resultaat? 84 leads in 3 weken tijd waarvan we 14 personen hebben uitgenodigd voor een ‘Experience Day’ bij ons op kantoor om elkaar beter te leren kennen. Uiteindelijk hielden we er 2 nieuwe collega’s aan over die zijn gestart op 1 juli en uiteraard ook hun eigen GIFjes hebben gekregen.

gif marketing recruitment

De mogelijkheden van GIFjes?

Inmiddels zijn onze GIFjes niet meer weg te denken uit onze contentstrategie en gebruiken we ze buiten de recruitmentcampagnes als:

  • Toevoeging in onze social posts op Instagram Stories
  • Verrijking in presentaties
  • Toffe memes

 Daarnaast kun je GIFjes uiteraard ook gebruiken via andere social kanalen zoals Facebook, Snapchat of WhatsApp.

Het indirecte GIFjes effect..

Wat er na de recruitmentcampagne gebeurde, overtrof zelf onze stoutste verwachtingen. Inmiddels hebben al meerdere grote organisaties zoals Ajax, Red Bull en PSV, of bekende personen, gebruik gemaakt van onze GIFjes. Wat weer voor herkenning zorgt onder onze doelgroep. Vrijwel geen van onze GIFjes bevat onze bedrijfsnaam, maar doordat je herkend wordt door anderen ontstaat er een dialoog en ben je op veel feestjes het onderwerp van gesprek. Door al die aandacht zijn we bij veel mensen top of mind als het om online marketing bureaus gaat. Wanneer we ons tegenwoordig introduceren horen we al vaak: “Aah, het bureau van de GIFjes’’.

leadrs gifjes

Het is zelfs al één keer zo ver gekomen dat een collega aangesproken werd in de kroeg met de vraag: “Jij bent toch degene van dat polonaise GIFje?” Tja.. Dat wordt binnenkort handtekeningen uitdelen. 😉

De naamsbekendheid van Leadrs heeft hierdoor een flinke boost gekregen. Inmiddels krijgen we bijna structureel sollicitaties binnen zonder campagne te voeren. Het levert ook leads op van organisaties die ons ergens voorbij hebben zien komen of van anderen ons GIFjes verhaal hebben gehoord.

Benieuwd naar onze GIFjes? Zoek dan via Instagram, Facebook, Snapchat of WhatsApp via GIFjes op Leadrs 😉 Of check onze GIPHY kanaal!

Wil jij ook opvallen in jouw branche?

Neem dan contact op om de mogelijkheden van GIF marketing® te bespreken.

Rico Schilt

Rico Schilt

Rico houdt zich als teamleider bezig met het uitdenken van online strategieën voor de klant en is daarnaast veel bezig met het uitdenken van creatieve concepten op gebied van social media. In zijn vrije tijd is Rico voornamelijk te vinden met vrienden op het voetbalveld en reist hij het hele land af voor de beste festivals.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

contentstrategie GIF marketing® GIFjes online recruitment social media 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*