Friends of Search – SEO ontwikkelingen


friends of search seo

Na een succesvolle eerste editie van Friends of Search in 2014, vond op 19 februari 2015 de 2e editie plaats. Collega’s Nadine en Roxanne hebben samen dit congres, met sprekers uit binnen- en buitenland, bezocht. Tijdens Friends of Search zijn de laatste ontwikkelingen op SEO- en SEA-gebied aan bod gekomen. Lees hieronder de belangrijkste trends en ontwikkeling op het gebied van Search Engine Optimization (SEO). Per (interessante) spreker zullen we hieronder de belangrijkste aandachtspunten belichten.

Mike King – One step ahead of the rest in Search

Belangrijkste boodschap die Mike King van iPullRank was dat Google steeds verder zal gaan in de personalisatie van boodschappen. Google zal steeds meer sociale signalen, e-mail, Google Analytics data en gebruik van Google Chrome gaan gebruiken om steeds meer te weten te komen van internet gebruikers. Hierbij wordt mobiel ook steeds belangrijker. Zo gaat ook organisch verkeer naar gepersonaliseerde zoekresultaten. ‘Google Now is just the beginning’.

James van Thiel – Trends in search and online advertising

Wat vooral centraal stond in het verhaal van James van Thiel van Google is dat de consument de controle heeft. En de consument wil persoonlijke informatie, die naadloos aansluit op de behoefte en waarbij het ze zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Klassiek telt dus nog steeds: zorg voor de juiste boodschap, op de juiste plaats en op het juiste moment. Ook hier werd nog even aandacht besteed aan de verschuiving naar mobiel, al meer dan 50% van de zoekopdrachten in Nederland in Google is via mobiel en al 70% van de Nederlanders heeft al eens een keer gebeld via een mobiel resultaat.

Richard baxter – Quickwins for SEO that make a difference

Het verhaal van Richard Baxter van Builtvisible ging vooral over hoe je via de geschiedenis van een site veel nuttige informatie kunt vergaren hierover. Zijn motto: ‘It’s all in the history’. Hij gaf nog wel een aantal interessante tips:

  • Vergeet niet een SSL certificaat van een oud domein in leven te houden om een bestaande 301-redirect werkend te houden.
  • Oude subdomeinen kun je beter opruimen of via een redirect naar het bestaande domein doorverwijzen.
  • Traceer slechte links naar je website (bijvoorbeeld via https://ahrefs.com/) en verwijder deze d.m.v. de disavow tool van Google.

Cindy Krum – Winning the SEO game on Mobile

Cindy vertelde over de verschillen tussen zoekresultaten op mobiel en op desktop. Belangrijkste was dat op een mobiel apparaat er natuurlijk minder ruimte boven de vouw is. Je zien als bezoeker dan ook maar maximaal 2 organische resultaten. Het is dus nog belangrijker om daar goed te scoren. Zorg dus dat je goed scoort, dat je zoekresultaat opvalt tussen de andere zoekresultaten, dat je sitelinks werken, etc.
Cindy gaf ook nog een verschil tussen de ranking factoren van een aparte mobiele site (voor 75% kijken ze dan naar de desktop versie) en responsive (voor 75% normale ranking factoren).

Marcus Tober – Keywords are the past – The Future of Search are Concepts, Entities & user-centered topics

Marcus Tober van Searchmetrics bracht het afgenomen belang van zoekwoorden (keywords) nog even onder de aandacht. Het is niet meer zo dat pagina’s op je website voor 1 bepaald zoekwoord geoptimaliseerd moeten worden. Je ziet ook steeds meer lange pagina’s waarop bezoekers eindeloos kunnen scrollen. O.a. door de Hummingbird update zijn zoekresultaten voor vergelijkbare queries steeds meer hetzelfde. Irrelevante content zal dan ook gewoon verdwijnen uit de zoekresultaten. Ergo: zorg voor het clusteren van onderwerpen en voor relevante gerelateerde zoektermen op je site.

Christoph Cemper – Link analysis in a Penguin & Disavow world

Hoewel het verhaal van Christoph Cemper als belangrijkste doel had om zijn eigen tool, Link Detox, te promoten. Dit is vooral voor websites die getroffen zijn door 1 van de Google updates (in dit geval meer specifiek de Penguin update) interessant. De crux van het verhaal is dat je moet zorgen voor natuurlijke linken naar je site, die relevant zijn voor het onderwerp van je site en die ook een natuurlijke anchor tekst hebben, Penguin houdt nu eenmaal niet van linken van lage kwaliteit of betaalde linken of linken die totaal geen relevantie hebben voor jouw site. Maar dat wisten we eigenlijk al.

Meer weten over het congres of 1 van de genoemde SEO ontwikkelingen?

Heb je naar aanleiding van dit blogartikel nog vragen over de toekomst van SEO, neem dan even contact op met Leadrs: 088-010 5600 of info@leadrs.nl.

Nadine Jooren

Nadine Jooren

Nadine schrijft blogartikelen over conversie-optimalisatie en houdt zich binnen Leadrs daarnaast voornamelijk bezig met usability en websitebouw trajecten. In haar vrije tijd kun je haar regelmatig vinden op de tennisbaan, tenminste, als ze niet in het buitenland vertoeft, want reizen is misschien toch wel haar grootste passie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

friends of search Google SEO (zoekmachine optimalisatie) seo tips 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden