Friends of Search 2016


friends of search 2016

Donderdag 11 februari 2016 was het tijd voor het 3e Friends of Search congres. Het congres vond plaats in de Kromhouthal in Amsterdam, wat een erg toffe locatie was! Leadrs was dit jaar vertegenwoordigd door Anke en Roxanne.

De dag bestond uit diverse sessies op SEO en SEA gebied. Met in totaal 11 sessies en een opening en afsluiting, kun je je voorstellen dat we een enorme hoeveelheid informatie over ons heen hebben gekregen. Om jullie een blog van duizenden woorden te besparen, hebben wij voor jullie de belangrijkste punten uitgelicht. Om met de woorden van Larry Kim te spreken: een overzicht van de echte Unicorns.

Content en de Customer Journey

De customer journey. Als je vaker onze blog leest dan zul je zien dat Roxanne hier al een aantal artikelen over heeft geschreven. Nieuw is het voor ons dus niet, maar het is wel een onderwerp wat vaak naar voren kwam tijdens deze dag. Zowel bij Marcel Buskermolen (Gfk), Tom Smits (bol.com), Lauren Pope (BrilliantNoise), Lee Odden (Toprank Marketing) en Paddy Moogan (Aira)!

Zorg dat je voor iedere fase van de customer journey passende content hebt. Iemand die zichzelf nog aan het oriënteren is, is op zoek naar heel andere informatie dan een prospect die al in de laatste fase van het beslissingsproces zit. Maak onderscheid tussen push en pull content. De content moet dus aansluiten bij de vraag waarmee je potentiele klant op dat moment bezig is. In de (pre-)awareness fase kan push-content bijdragen aan branding, terwijl je in de decision fase de potentiële klant met pull-content binnenhaalt. Relevant zijn in iedere fase van de journey is essentieel!

Tenslotte is het belangrijk om jezelf af te vragen wat de lifespan van je content en / of advertentiestrategie is. Wat kan altijd en wat slechts een tijdje? Zorg dat je content altijd up-to-date is en dat je meegaat met trends.

Eindelijk meer inzicht in ranking factoren Nederland

Ieder jaar verschijnt er een onderzoek uitgevoerd door Searchmetrics naar de ranking factoren van Google. Dit onderzoek is altijd toegespitst op de UK en de VS. Onderzoeken naar de Nederlandse markt op grote schaal, worden eigenlijk nooit gedaan. We waren daarom ook erg nieuwsgierig toen we te horen kregen dat Marcus Tober (van Searchmetrics) onderzoek heeft gedaan naar de Nederlandse factoren. Wat blijkt is dat er toch behoorlijk wat verschillen zitten tussen de verschillende landen. Over het algemeen loopt Nederland 1 tot 2 jaar achter op een aantal gebieden.

Een aantal belangrijke bevindingen:

  • Positieve correlatie tussen het aantal woorden op een pagina en de positie in Google. Een pagina in de top 10 bevat gemiddelde 1500 woorden.
  • Positieve correlatie tussen het aantal interne links op een pagina en de positie in Google. Een pagina in de top 10 bevat gemiddelde 126 interne linken.
  • Negatieve relatie tussen de lengte van de title tag en de positie in Google. De gemiddelde lengte van een title tag van de top 10 resultaten in Google is 53 tekens.
  • Er is ook een negatieve correlatie tussen de lengte van de URL en je positie in Google. Een URL uit de top 10 heeft gemiddeld 51 tekens (na de domeinnaam).
  • Als laatste is het belangrijk om niet meer te denken in zoekwoorden, maar in onderwerpen. Dus geen 1 zoekwoord per landingspagina, maar 1 onderwerp per landingspagina.

friends of search 2016

Uitdagingen 2016

Belangrijkste trends en uitdagingen voor 2016:

  • Research neemt toe, mensen zijn steeds meer gewend én bereid om uitvoerig onderzoek te doen voor aanschaf van een product / dienst. Waar dit voorheen nog met name plaatsvond voor verzekeringen en energie, zullen we dit ook in steeds meer andere branches gaan terugzien. Hier kunnen vergelijkingssites ook nog wel eens een belangrijke rol in gaan spelen.
  • Customer journeys worden steeds belangrijker, we gaan komend jaar nog meer naar 1-op-1 marketing i.p.v. mass-marketing.
  • Het aantal location-based zoekopdrachten neemt toe. Mensen zoeken steeds meer ‘near me’. O.a. spraakassistenten als Siri en Cortana dragen hier enorm aan bij.
  • Een uitdaging wordt dan ook het omhoog krijgen van je ROI, hoe meet je het resultaat over al deze verschillende fases, kanalen en apparaten?
  • En sterft met dit alles de ‘ouderwetse’ tekst uit? Gaan we meer naar visueel / beeld toe? Pinterest, Instagram en Spapchat zijn zeer belangrijke kanalen. Hoe zorg je dat je daar zichtbaar bent en moet dat ook?
  • In hoeverre kunnen we offline nog scheiden van online? Hoe zorg  je ervoor dat online naadloos overloopt in offline en andersom?
  • Steeds meer internetgebruikers maken gebruik van Adblockers. Het percentage Adblockers ligt onder jongeren al op 35%. Hoe zorg je voor voldoende zichtbaarheid?
  • En tenslotte; privacy. Hoe ga je om met het gebruik van cookies en borg je bijvoorbeeld de veilige verweking van persoonsgegevens?

Broodje Hamburger

De laatste unicorn die we zeker niet mogen vergeten, waren de heerlijke broodjes hamburger die in de pauze geserveerd werden. Deze verdienen zeker een plekje in dit rijtje!

hamburger friends of search

Wil je meer weten over de nieuwste ontwikkelingen rondom SEA en SEO? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088-010 5600 of e-mail info@leadrs.nl.

Anke Beekmans

Anke Beekmans

Schrijft graag met enthousiasme over SEO, Usability en conversieoptimalisatie. En als ze niet aan het werk is? Dan wordt ze blij van muziek luisteren, concerten / festivals, fotografie, lekker eten en stedentrips.

More Posts

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

friends of search 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden