Congres Friends of Search


Friends of search6283b930ca1c8f1c2_83980_510_256_1

20 februari 2014 zijn wij aanwezig geweest op het allereerste zoekmachine marketing congres in Nederland genaamd: Friends of Search. We hebben een boel info te horen gekregen. Hieronder de meeste interessante tips, weetjes en ontwikkelingen.

Marcus Tandler – Future of Search

marcus tandlerTijd om wakker te worden was er niet, want met de razendsnelle start van Marcus Tandler zaten we meteen al op het puntje van onze stoel. Hij nam ons mee naar de toekomst van Search.

Om te beginnen met leuke feitjes. Ruim 99% van de internetters in Nederland gebruikt Google als zoekmachine. Dit percentage is nergens ter wereld zo hoog als in Nederland! Sowieso worden zoekmachine veel gebruikt door internet gebruikers. 77% van de bezochte websites zijn namelijk zoekmachines. Daarnaast voorspellen kenners dat in de toekomst 90% van al het verkeer, video zal zijn. Niet geheel onverwachts wijst Marcus ons er ook nog op dat mobiel gebruik nóg harder groeit dan verwacht. Belangrijk is dus om er voor te zorgen dat je website geschikt is voor mobiele apparaten.

Tandler vervolgt met de quote: ‘Keywords are dead!’. Personalisatie en context staan nu veel meer dan voorheen centraal bij zoekopdrachten. Geen exacte zoekwoorden, maar het verhaal er omheen. Dit sluit nauw aan bij een van de meest recente updates van Google; de Hummingbird update.

Ruim 300 snelle slides verder: SEO is steeds meer een creatieve taak geworden. Hij spreekt dan ook liever over Search Experience Optimization i.p.v. Search Engine Optimization.

Kate Adams – Enhanced campaigns best practices uit Nederland en de US

kate adamsKate Adams, een medewerkster van Google, kwam ons vertellen over enhanced campaigns (geoptimaliseerde campagnes op basis van zowel apparaat, locatie van de gebruiker en moment van de dag).  Nederland blijkt 1 van de vooroplopende landen te zijn m.b.t. de inzet van deze enhanced campaigns J. Kate vertelde met name over de verwachte ontwikkelingen:

 

  • De verwachting is dat tegen het eind van het jaar iedereen alle apparaten zal gebruiken, dus zowel laptop als tablet als mobiel.
  • 3 kenmerken van de internetter:
    • Contantly connected (75% van de tijd hebben we beschikking tot internet)
    • Increasingly demanding (4 apparaten hebben is al geen uitzondering meer)
    • Expect simplicity (in 0.05 seconden beslissen we wat we van een website vinden)

Ofwel, zorg dat je altijd aanwezig bent, altijd relevant en altijd geoptimaliseerd.

  • In de 2e helft van 2014 zullen Call Metrics ook uitgerold worden in Nederland. Dan kan de waarde van een telefoontje ook bijgehouden worden.
  • In de toekomst wil Google zich nog meer richten op het bereiken van gebruikers over verschillende apparaten heen, hiervoor zijn recentelijk 2 dingen uitgerold:
    • Cross device conversion tracking (over verschillende apparaten heen)
    • In app conversion tracking (conversie binnen apps meten)

To be continued dus…

Wouter de Rijk – Case Fonq.nl: Zoekmachinemarketing lessen

wouer de rijkWouter de Rijk van Fonq.nl, een grote webshop voor eigenlijk van alles en nog wat voor je huis en tuin, kwam ons vertellen over de toepassing van met name Adwords binnen deze webshop. Zij hebben 3 collega’s die zich fulltime met SEA bezighouden en deze collega’s beheren samen zo’n 101 Adwords accounts en ongeveer 75.000 zoekwoorden. Genoeg te doen dus…
Wouter  vertelde over 7 ontwikkelingen binnen de search activiteiten van Fonq.nl:

  • Ze maken gebruik van product listing ads, ofwel advertenties waarin je direct meer informatie kunt vermelden over je producten. Het Adwords aandeel van deze ads is 11%.
  • Ook de door Kate uitgebreid besproken enhanced campaigns zetten ze in – op zowel locatie, tijd van de dag als apparaten.
  • Ze gebruiken mobile advertising om ook de mobiele gebruikers goed te kunnen bedienen. Het aandeel hiervan is 5% van totale kosten.
  • Ze proberen door middel van analyse van klikdata de ad rank (verhouding tussen de kwaliteitsscore en de CPC) zo hoog mogelijk te krijgen. De Adwords sitelinks worden hier nu ook in meegenomen worden, dus dit vereist weer een wat andere benadering.
  • Voor long-tail management (geautomatiseerde bewerking van 12.500 zoekwoorden) gebruiken ze een tool.
  • Branded search traffic, ofwel zorgen dat je op de merknaam ook gevonden wordt. Er zijn in de ogen van Fonq 2 typen shoppers: emotionele shoppers (deze krijgen meer de focus in 2014) en functionele shoppers (hebben op dit moment meer de focus). Dit doen ze via Facebook en e-mailmarketing. Verder hebben ze nu ook inspiratiemagazine uitgegeven om betrokkenheid te creëren bij het merk. Fonq gelooft dat branding in search de toekomst is voor SEO.
  • Vechten voor een goede doorklik. Doordat er steeds meer concurrentie is in zowel de organische resultaten als in AdWords, stijgen de gemiddelde kosten per klik, dus daar moet wel rekening mee gehouden worden.

Fili Wiese en Kaspar Szymanski – Google panalties, consideration requests, disavow tool en best practices

fili wieseDe Xooglers (ex-Google werknemers) Fili Wiese en Kaspar Szymanski gaven ons een kijkje in de keuken van de beruchte Google penalties. Mocht je een penalty krijgen van Google, dan is het vooral belangrijk dat je begrijpt waarom je deze hebt gekregen. In het geval van bijvoorbeeld een penalty m.b.t. linkspamming gaat het vaak niet om een paar linken, maar is er een patroon te zien waar het mis gaat. Het technische stukje zullen we jullie besparen J.

kaspar szymanskiHopelijk krijg je niet te maken met de Google penalties, maar mocht dit toch het geval zijn en je hebt alles gedaan om het op te lossen, dan is de laatste stap het sturen van reconsideration request naar Google. Hierbij een aantal tips en een goed voorbeeld van de Xooglers:

  • Alleen relevante info en geen nutteloze info aangeven.
  • Geen boze taal aanslaan.
  • Aanklagen van Google heeft geen zin, dat win je nooit.
  • Niet zielig gaan lopen doen.
  • Focus op de acties die je hebt ondernomen om het op te lossen.
  • Belangrijkste tip: als je er niet uitkomt, vraag om hulp!

Voorbeeld: example voorbeeld

Elja Polak en Anton Kanis – Managing search in een multiscreen wereld

elja polakDe start was voor Elja Polak. Hij benadrukte vooral dat mobiel nog veelal wordt ingezet als oriëntatiemiddel. Het is daarom ook belangrijk om online te adverteren op het moment dat er TV-commercials zijn. Om hem te quoten: ‘Haal het maximale uit ieder mogelijk contactmoment met je potentiële klant’. Zorg er hierbij voor dat je verhaal klopt over alle schermen, dus zowel online als offline en in alle campagne uitingen.

Anton kanisDaarna was het de beurt aan Anton Kanis.  Volgens Anton gaat multidevice al veel verder dan alleen laptop, mobiel en tablet. Denk bijvoorbeeld ook aan smart TV en smart watches. Net als Polak geeft hij aan dat het adverteren over alle apparaten en kanalen heen gaat. Houd hier dus rekening mee bij het benaderen van je doelgroep.

Ask the Xooglers: ‘Wat je altijd al aan (oud) Search Quality wilde vragen’

Aan de al eerder genoemde Fili Wiese en Kaspar Szymanski, allebei oud-medewerkers van Google kon je ook nog je prangende vragen stellen. Een mooie kans natuurlijk, hoe vaak krijg je nou de mogelijkheid om aan ex-medewerkers van Google, met bakken ervaring, vragen te stellen? Enkele vragen die aan bod zijn gekomen:

  • Vraag: staan startpagina’s inmiddels op een blacklist of zijn die nog steeds goed voor linkbuilding?

Antwoord: het zijn geen quality sites, dat staat voorop. Ze staan niet per se op een blacklist, maar linken van zulke sites helpen ook niet echt eraan mee om hoger te scoren, dus advies hierin is: niet doen!

  • Vraag: wat is een natuurlijk linkprofiel?

Antwoord: een natuurlijk linkprofiel heeft een groeiend aantal linken door de tijd heen, maakt gebruik van anchor texts en het belangrijkste is eigenlijk om niet te bewust bezig te zijn met het linkbuilding stuk; content marketing en de gebruikerservaring zijn de toekomst.

  • Vraag: zijn linken in footerblokken een probleem?

Antwoord: nee, dit is geen probleem, dit zal niet leiden tot bijvoorbeeld een daling in posities. Interne linken zijn sowieso positief.

  • Vraag: hoe om te gaan met duplicate content?

Antwoord: zorg ervoor dat je zelf geen duplicate content hebt, dit vindt Google sowieso niet leuk en het kost ook crawlvoorraad. Zorg er dus voor dat je, mocht je toch duplicate content hebben, je aan Google duidelijk maakt wat er wel en wat niet geïndexeerd moet worden.

Barry Adams – Personalised search

barry adamsTijd voor een andere kijk op Google; tijd voor Barry Adams. Hij ging in zijn sessie in op Personalised Search. Denk hierbij aan de factoren als: locatie, zoekgeschiedenis, surf gedrag, sociale cirkels en bekende interesses. Het is duidelijk dat Barry hier geen grote fan van is. Google laat je namelijk zien wat je leuk vindt o.b.v. eerdere ervaringen. De zoekresultaten die je te zien krijgt, staan dus vol met sites die je al regelmatig bezoekt. Je komt hierdoor dus ook geen nieuwe dingen tegen en je blijft een beetje in hetzelfde cirkeltje hangen. De info die je te zien krijgt, sluit aan bij jouw zienswijze waardoor je niet snel alternatieve invalshoeken te zien krijgt.

Wat kun je doen om dit tegen te gaan? Blijf nieuwe dingen ontdekken door bijvoorbeeld bij twijfel verder te kijken naar alternatieve informatie. Maar ook: stop met het privégebruik van Google en wijs hiermee de filter die Google tussen jou en alle kennis heeft geplaatst af.

Wat is volgens Barry dan de toekomst van Google? Microfoons in elk plafond, microchips in onze hersenen, auto’s die zelf rijden (zijn er eigenlijk al) en Google gaat de robotic kant op. Oke….

Al met al.. een leuke afwisseling op de Google fans ;-).

Dixon Jones – SEO Ranking Factoren 2013

dixon jonesDixon Jones, de managing director van Majestic SEO, kwam ons vertellen over de ranking factoren van 2013 (volgens SEOMoz). Hij vertelde over de factoren en gaf daarnaast nog een aantal goede tips:

 

  • Ranking factoren van 2013 (Moz):
    • Page authority
    • Google +1’s
    • 8 van de 10 factoren zijn eigenlijk linkgerelateerd
    • Belangrijk bij ranking:
      • Links
      • Domein
      • Anchor
      • Interne logica van de website
      • Content is in feite maar een klein deel van de ranking factoren.

Belangrijk: sociale factoren en autoriteit.

  • De meeste zoekopdrachten zijn nu mobiel. Dus optimaliseer voor mobiel, anders ben je straks de helft van je rankings kwijt.
  • Zorg ervoor dat je website snel genoeg is. Als je snelheid laag is, worden er ook minder pagina’s door Google gecrawld.
  • Vermijd midtale zoekwoorden, want dat is ook een slechte zoekopdracht voor de gebruiker (en niet alleen voor Google).
  • Signalen die leiden tot autoriteit:
    • Authorship markup
    • Google+
    • Facebook likes?
    • Pinterest (!)
    • Links
    • Associatie met autoriteit
    • Merkbelang
    • Old school werkt nog steeds:
      • Platform is een factor
      • Negatieve signalen creëren een nieuwe markt
      • Gedeeltelijke zoekwoord matching in domein / name anchor kan ook nog werken
      • Locatie is een toenemende factor in de ranking.
      • Meer kanalen betekent meer ranking factoren, meer clustering van informatie.
      • Linken zijn nog steeds belangrijke ranking factoren.
      • Belangrijkste conclusies van 2013:
        • Meningen tellen steeds minder mee.
        • Old school werkt nog steeds.
        • Toename van sociale factoren.
        • De gebruiker als persoon is steeds meer een factor.
        • Links zijn nog steeds enorm belangrijk!

Kevin Gibbons – Content, van engagement tot outreach

kevin gibbonsKevin Gibbons houdt zich voornamelijk bezig met content marketing en niet zonder succes. Hij is er met name van overtuigd dat marketing gedreven moet worden op basis van je merkstrategie. Op basis van je merkstrategie creer je een marketing strategie en op basis hiervan weer een digitale strategie, waarvoor je dan de juiste kanalen kiest.

Je doelgroep staat hierin ook centraal, bouw je strategie hieromheen. Focus je op de klantmogelijkheden: de interactie met het publiek, wat hebben ze nodig, welke tone of voice gebruik je hierbij, welke kanalen kies je en hoe benader je terugkerende bezoekers vs. nieuwe bezoekers? Dit zijn vragen die je allemaal moet beantwoorden voor je je strategie inzet.

Kevin gaf nog als tip dat je wil dat je bezoekers terugkomen op de site. Zorg er dus voor dat ze iets doen, ofwel zich aanmelden, of je gaan volgen of iets downloaden. Deed ons toch weer goed om te horen, dat is immers waar wij ook altijd op sturen!

Zijn ideeën over content waren ook niet direct een verrassing voor ons. Hij gaf aan dat je content centraal moet maken, dat deze van hoge kwaliteit is en uniek. Ook dat is niks nieuws dus. Hij vertelde verder nog wel dat het zeker aan te raden is om je content te promoten bij beïnvloeders, zodat zij het gaan delen en jij een autoriteit wordt in je vakgebied.

Kortom: terugkerend thema van Kevin Gibbons: je merk opbouwen en een publiek opbouwen via content marketing is wat je moet doen!

Joost de Valk en Bastian Grimm – SEO for WordPress

joost de valkAls eerste was Joost de Valk aan de beurt. Hij bracht ons op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen van zijn beroemde SEO plugin voor WordPress. Een onderdeel hiervan is ook het tonen van rich snippets in Google. Iets wat een lastige klus blijft als je geen groot merk bent. De mogelijkheden zijn er wel, maar Google toont steeds minder rich snippets in de resultaten. Zorg dus dat je als bedrijf een autoriteit bent!

bastian grimmBastian Grimm focuste in zijn presentatie op de veiligheid van WordPress sites. WordPress sites worden namelijk regelmatig gehackt. Bastian heeft ons daarom voorzien van een aantal tips hoe je dit kunt voorkomen. Hierbij een aantal van deze tips:

  • Update je blog regelmatig.
  • Verwijder zaken die je niet gebruikt.
  • Maak regelmatig een back-up van database en bestanden.
  • Bescherm je login (en wp-admin).
  • Limiteer aantal inlogpogingen.
  • Of nog beter: two-factor verification, dus 2 stappen nodig voor inloggen.
  • Stel bestand en map rechten goed in.
  • Gebruik de wp-security scan.

Roy Huiskes, Joost de Valk, Marcus Tandler, Kevin Gibbons – Ask the SEO’s: ‘Future of Search’

Als afsluiting van de dag was er nog de mogelijkheid om een aantal van de sprekers vragen te stellen over hun ideeën. Hierbij was eigenlijk maar 1 vraag interessant: Hoe zien jullie de toekomst van SEO? Ze hadden hier een eenduidig antwoord op: er zal niet zoveel veranderen, het is al heel lang zoals het is en dat blijft in grote lijnen gelijk. Dus ga vooral zo door zoals je bezig bent! Mooi dan J.

Anke Beekmans

Anke Beekmans

Schrijft graag met enthousiasme over SEO, Usability en conversieoptimalisatie. En als ze niet aan het werk is? Dan wordt ze blij van muziek luisteren, concerten / festivals, fotografie, lekker eten en stedentrips.

More Posts

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

content friends of search linkbuilding mobiel mobiele website seo tips wordpress 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden