HomeBlogFeatured snippets, de 0-positie in Google

Featured snippets, de 0-positie in Google

SEO

In snel tempo is de eerste pagina van Google aan het veranderen. Ooit kenden we alleen het rijtje met enkele betaalde advertenties en tien organische resultaten. Het doel was simpel, met de juiste pagina’s een toppositie in de zoekmachine te pakken krijgen. Inmiddels wordt de eerste pagina gedomineerd door Google ’s uitgelichte resultaten, waaronder featured snippets. Een enorme kans om jouw pagina’s binnen de zoekmachine extra onder de aandacht te brengen.

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat in Google. In dit zoekresultaat vind je een concreet antwoord op een zoekopdracht. Een featured snippet staat bekend als de 0-positie omdat deze vrijwel altijd boven de reguliere zoekresultaten verschijnt. Een featured snippet kan in verschillende vormen getoond worden. Denk hierbij aan een tekst, bullets of tabel. Daarnaast is het ook mogelijk dat de featured snippet met of zonder afbeelding wordt weergegeven.

Waarom wil je featured snippets?

Buiten het feit dat het ontzettend gaaf is dat jouw site wordt uitgelicht door Google, is dat natuurlijk niet het belangrijkste voordeel. Er zijn 4 belangrijke zaken die je in gedachte moet houden bij het verkrijgen van featured snippets.

  1. Claimen van autoriteit

    Een featured snippet is de ultieme erkenning dat jouw pagina de juiste content bevat om te voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker. Dat behoort immers het doel te zijn van jouw websitepagina’s; de gebruiker voorzien van kwalitatieve informatie. Featured snippets zijn dan ook ontzettend interessant voor organisaties met een specialisme. Zo kan er unieke informatie geboden worden die een stap verder gaat dan alle andere beschikbare informatie. Niet voor niets dat je jezelf met een featured snippet onderscheidt als autoriteit op een specifiek onderwerp / zoekopdracht.

  2. Meer mensen klikken door naar jouw website

    Natuurlijk hebben featured snippets ook zeer positieve gevolgen voor het aantal gebruikers wat doorklikt naar jouw website. Om een beeld te geven van de resultaten hebben wij onderzoek onder onze klanten gedaan naar het doorklikpercentage van featured snippets en de top 3 posities in Google. In onderstaande tabel is te zien dat het doorklikpercentage van featured snippets bij onze klanten een stuk hoger ligt dan de top 3 posities in Google.

    Positie Gemiddeld doorklik % (CTR)
    0-positie (featured snippet) 17,8%
    1e positie 11,3%
    2e positie 6,9%
    3e positie 3,7%
  3. Featured snippets zijn de bron voor Voice Search

    Spraakgedreven zoekdrachten zijn steeds meer in opkomst. In 2019 werd bekend gemaakt  dat inmiddels al een half miljoen Nederlanders een slimme speaker bezit*. De verwachtingen van voice search zijn groot. In Amerika, de voorloper in alle Google ontwikkelingen, worden voorspellingen gedaan dat 50% van alle zoekopdrachten spraakgedreven wordt in 2020. Nu is Nederland hier nog wel een stuk sceptischer in, maar niet te min is dit een belangrijk aandachtspunt.

    Alle voice search resultaten die door Google Assistent worden uitgesproken, zijn vrijwel altijd de teksten die getoond worden in een featured snippet resultaat. In dit spraakresultaat wordt ook altijd de bron vermeld, wat wederom extra aandacht voor jouw site is.

  4. Concurrentiepositie

    De laatste en zeker niet meest onbelangrijke factor, is jouw positie ten opzichte van de concurrent. Er komen steeds meer featured snippets bij. Als jouw website deze niet heeft, dan wordt deze dus hoogstwaarschijnlijk ingevuld door jouw concurrent. Daarnaast zijn er naast featured snippets nog veel meer uitgelichte resultaten van Google die de reguliere organische posities verder naar beneden drukken. Meer dan ooit is het dus belangrijk dat jouw pagina’s een toppositie krijgen binnen de zoekresultaten, zoals een featured snippet 0-positie.

Hoe krijg je featured snippets?

Een featured snippet is een concreet antwoord op een vraag. Om featured snippets te kunnen krijgen is het dus belangrijk dat je binnen jouw contentstrategie hier rekening mee houdt. Om dat te kunnen doen is het belangrijk om te begrijpen dat je dus meer informatie op je site moet delen dan enkel korte commerciële pagina’s die als doel hebben om zo snel mogelijk te converteren. Je hebt rijke informatieve pagina’s nodig waar je echt op een vraag of onderwerp in kunt gaan.

Tips bij het verkrijgen van featured snippets

  • Geef concreet antwoord op een featured snippet in 40 woorden.
  • Focus je op onderwerpen waar voor de lezer meer onderzoek naar nodig is. Zo zijn de 40 woorden die worden getoond in de featured snippet slechts een preview en klikt men door.
  • Laat bij lijstjes meer dan 4 bullets zien. Er worden er namelijk 4 getoond, dus wil je dat gebruikers doorklikken, zorg dan dat deze lijst langer is.
  • De meeste featured snippets worden getriggerd door de ‘hoe’ en ‘wat is’-vraag.

Direct inzicht in de featured snippets van jouw concurrentie!

Wil je graag een contentstrategie waarmee je featured snippets kunt behalen? Neem contact met ons op. Wij ondersteunen jou met een gerichte contentstrategie die klaar is voor de toekomst. Wij maken daarbij inzichtelijk welke relevante featured snippets er binnen jouw branche zijn en door welke concurrent deze nu worden ingevuld.

 

*https://www.ad.nl/tech/half-miljoen-nederlanders-heeft-slimme-speaker-en-daar-blijft-het-voorlopig-bij~a99bee1a/

Emily Vermunt - Leadrs

Meer weten over featured snippets?

Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je er graag meer over!

Direct contact