Verlaag je Facebook advertentiekosten met de relevantie score


facebook relevance score

Dat je met adverteren op Facebook ver kon gaan wist de gemiddelde marketeer al. Wat voor de gemiddelde marketeer echter onduidelijk was is waar de advertentiekosten in Facebook op gebaseerd zijn? Vanaf nu maakt Facebook dit een stukje inzichtelijker met hun nieuwe feature; de relevantie score van je Facebook campagne.

Wat is de relevantie score?

De relevantie score ofwel ad relevance score is eigenlijk wat het woord zelf al zegt, de relevantie van je advertentie voor de ingestelde doelgroep. Vanaf nu krijgt iedere advertentie een relevantie score tussen de 1 en 10. Hierbij is 10 vanzelfsprekend het hoogste en een 1 het laagste.

facebook relevantie score

Hoe wordt de relevantie score berekend?

De relevantiescore wordt berekend aan de hand van positieve en negatieve feedback van je advertentie. Enkele voorbeelden zijn;

Positieve feedback

  • comments
  • shares
  • video views
  • likes

Negatieve feedback

  • verbergen van je post
  • spam reports

Wanneer je post veel positieve feedback oplevert zal je relevantie score stijgen omdat de post aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Wanneer je post vooral negatieve feedback oplevert zal de relevantie score juist zakken. De relevance score zal gedurende de looptijd van je campagne worden aangepast. Na verloop van tijd zul je zien dat de relevantiescore daalt omdat de interactie daalt. Hierdoor is het ook gemakkelijker om in te schatten wanneer een campagne is uitgewerkt en het tijd is voor een nieuwe afbeelding of post.

Wat levert een hoge relevantie score op?

Hoe hoger de relevantiescore, hoe lager de kosten. Facebook wil namelijk content aanbieden die aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Wanneer dit niet zo is zul je dus meer betalen.

Tip: Staar je niet blind op de hoogte van je relevantie score! Een hoge relevantie score is fijn maar uiteindelijk draait het om conversies. Zorg daarom altijd dat je de relevantie score in perspectief ziet. Een hoge relevantie score zorgt namelijk niet automatisch voor meer conversies.

Gebruik maken van de Facebook relevance score?

Ben je geïnteresseerd in het opzetten van een Facebook campagne die aansluit bij de behoefte van je doelgroep? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Rico Schilt

Rico Schilt

Rico houdt zich onder andere bezig met Social Media en E-mailmarketing en schrijft hier dan ook regelmatig blogartikelen over. In zijn vrije tijd is Rico voornamelijk te vinden met vrienden op het voetbalveld en reist hij het hele land af voor de beste festivals.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

facebook facebook adverteren facebook campagne online adverteren social media 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*